1

Onderwerp: Mijn fondant 'breekt' steeds

Ik word er echt een beetje gek van nu:

Mijn fondant, als ik mijn dummie of taart wil bekleden, breekt steeds aan de randen. Hij breekt zeg maar open, en dat kun je niet lekker wegwerken met je vingers. Ik krijg het gewoon niet meer dicht, er komen echt scheuren in zeg maar. Wat kan ik hier toch aan doen?

Ik dacht dat het misschien te droog werd door de poedersuiker waar ik op werk, dus heb het nu totaal zonder poedersuiker geprobeert, maar zelfs dan breekt het. Sorry voor de frustratie, maar moet steeds opnieuw beginnen..... :-(

Het merk is van Pettenice. Moet ik misschien andere fondant gebruiken?
:s

Even de wereld om je heen vergeten!!! Heerlijk!

2

Re: Mijn fondant 'breekt' steeds

Misschien iets dikker uitrollen??

Volg je hart...want dat klopt!

3 Laatst bewerkt door Taartendame (30-08-2010 09:33)

Nou , nee, heb het een normale dikte, 4 of 5 mm, maar door het gewicht lijkt het ook naar beneden te zakken aan de zijnkanten, en dan scheurt het dus......... Ik merk het ook al als ik het fondant een beetje dubbel vouw, dan komen er gewoon scheurtjes is. Het 'breekt' echt zeg maar....

4

Ik werk normaal niet met fondant maar misschien komt het doordat je met de poedersuiker de fondant te droog maakt. Ik gebruikt altijd crisco van de webshop.
Wat ook helpt bij het bekleden is de fondant omhoog te strijken naar de bovenkant vd taart.

5

Ja, ik heb dus ook wel de poedersuiker achterwege gelaten. Maar zodra ik het fondant eroverheen leg, zakt het al naar beneden en door het gewicht breekt het een beetje. Ik ga het nu een beetje sneller proberen, zodat het geen tijd heeft echt uit te zakken........

6

Nou, ik heb het nu wat sneller gedaan en vooral heel goed gekneed en warm gemaakt met mijn handen. Na het erover heen leggen toch de randen/zijkanten iets omhoog gestreken (terugstrijken). Ziet er nu wel iets beter uit...

Voor diegene die hetzelfde probleem hebben: goed kneden (warmkneden), iets sneller werken.

Succes!!! X :Y

7

Als je een dummie bekleed, is het handig om de randen van de dummie een beetje minder scherp te maken door er met je smoother overheen te gaan. Daarnaast bekleedt je de dummie ook met een dikkere laag fondant. Snel werken is idd verstandig en zoals je het net al omschreef, iets omhoog duwen. In principe moet het dan goed gaan. Smeer je de dummie in met piping gel?

Of met vet, anders plakt de fondant niet aan de ondergrond en gaat hij ook scheuren.

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

9

Vet? Bedoel je dan iets van Vasaline ofzo?

Ik heb hem bevochtigd met water, dat las ik ook een keer ergens...

Maar hij is nu idd al een stuk mooier en strakker.
:Y

Nou, ik dacht meer aan trex ofzo :) Dan kun je de fondant er ook weer makkelijk afhalen als je de dummy ooit opnieuw wilt bekleden.

Water kan ook hoor, dat doe ik ook weleens, maar het is echt een crime om het spul er weer af te halen!

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

11

Oh ja nog een handige tip is je fondant over je rolstok heen leggen als je hem over de taart heen kiepert. Dan heb je minder kan op uitrekken. Want ik vermoed dat je daardoor scheuren krijgt omdat je fondant zoooooooooooooo zwaar is geworden  ;)

12

Ik rol de fondant uit op een stukje ingevet tafelzeil en leg dat dan ondersteboven op de taart. Tafelzeil eraf en dan ligt het netjes, gaat niet scheuren. Wellicht rol je te ruim uit waardoor het teveel aan fondant de rest meetrekt....?

13 Laatst bewerkt door Claud (30-08-2010 19:48)

Nou ik heb hetzelfde probleem! Heb lang en goed gekneed was erg soepel, maar toen ik het over m'n taart legde scheurde hij vrijwel meteen op de rand. Misschien wel te ruim uitgerold, heb geen idee. Heb ook zo'n moeite met de onderkant mooi krijgen... :s Zou het schelen als ik er een beetje crisco door doe?

14

Je moet de fondant naar boven toe glad strijken. Kijk anders even op de site van lindy smith daar staat een video van een dvd opname. Je kan daar heel goed zien hoe ze een gladde taart maakt.

15

nou ik heb dat dus ook steeds met fondant, maakt niet uit welk merk. Ik vind het ook zo`n slap spul, marsepein is veel stugger. Wat is dan een goed merk om te gebruiken? En is het idd gewoon een kwestie van flink wat poedersuiker er doorheen kneeden alvorens je gaat bekleden? want ondanks de tips van hierboven vind ik het een crime om er mee te werken, maar wil ook wel eens wat anders dan marsepein en vooral ook handig met het maken van een witte taart!

16

Met Fondant van Callebaut heb ik het nog nooit gehad!

Dit heb ik ook al meerdere keren gehad.
Zowel met fondant als marsepein :s
Bij mij lag het denk ik aan de poedersuiker.
Morgen weer een taart bekleden en dan ga ik mijn werkblad insmeren met crisco.
Ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken.

Jammie, jammie!

18

Gelukkig, ik ben niet de enige met dit probleem... :lol:  :Y

Gisteren mijn eerste stapeltaar gemaakt...
helaas ook dat probleem dat de fondant wat ging scheuren...

na alles gelezen te hebben weer wat wijzer geworden
en blijven proberen
(wat jammer nu moet ik weer een taart maken O-) )

groet Irma