26

Re: slagroom kloppen, mislukt altijd ???

Umran schreef:

Het blijft zo altijd waterig... kan het liggen dat ik in zo'n plastic kom mix?

Weet ik niet ik heb een tip van Thirza om te mixen in een rvs kom die goed gekoeld is en ik ga dat zeker proberen. mischien ook voor jou een tip om te proberen

Lieve groetjes van Nicole

27

CakeStudio schreef:
etmc schreef:

oh en slagroom moet je nooit op hoge snelheid kloppen

Dit mag wel hoor, je moet alleen uitkijken dat je geen boter aan het maken bent ivp slagroom.

op school en op stage mag t niet van de bakkers

28 Laatst bewerkt door dreeguiljam (25-08-2010 12:26)

etmc schreef:
CakeStudio schreef:
etmc schreef:

oh en slagroom moet je nooit op hoge snelheid kloppen

Dit mag wel hoor, je moet alleen uitkijken dat je geen boter aan het maken bent ivp slagroom.

op school en op stage mag t niet van de bakkers

Waarom eigenlijk niet?? ik doe het nl. ook..

Men heeft vaak genoeg oog om werk te kraken, maar zelden hand genoeg om beter werk te maken.

29 Laatst bewerkt door CakeStudio (25-08-2010 12:44)

Bij de Belgische bakkers moet het wel hoor, ook in de bakkerijschool ! Ik heb even in een oude cursus gekeken : klop slagroom altijd zo snel mogelijk op, zo blijven de vetstoffen in de room koud. Dit is nodig om een stevig netwerk te vormen rond de luchtbelletjes in de room. Vetten die te warm worden, gaan smelten en dit zorgt ervoor dat de slagroom niet meer kan opgeklopt worden. Bij heel warm weer is het aan te raden om ook de kom te koelen.

Ja ik klop ook altijd op de hoogste stand (heb niet zoveel geduld O-) )
En ik doe er klopfix en suiker doe heen hij is bij mij nog nooit mislukt.. Ik gebruik alle soorten merken maar meestal Friese vlag  en ik klop in een plastice bak.. Succes iig!

Groetjes Romee,
Weer begonnen, net even anders!

31

Ik klop slagroom met de hand.
In een koude kom met koude garde en koude slagroom . De kom van de kennie.
Eerst in de koelkast.
Dan gaat het prima.
Ik kan niet zo lang achterelkaar kloppen dus moet soms even pauzeren.
Maar het leverde prima slagroom op.
veel beter ls met de mixer
In een rozet gespoten en hij zag er ook nog uit als een rozet de volgende dag en niet zo,n zielig hoopje. Dit was zonder klopfix. Hij stond nog echt strak stijf in de koelkast ook de volgende dag. Snel kloppen gaat prima, maar het wordt dan wel moeilijk om het er de volgende dag nog mooi uit te laten zien vind ik.
Ik klop de slagroom dus wel snel, maar niet te snel omdat ik het met de hand doe. Af en toe paar seconden stoppen leverde mij geen problemen op.
Het werd juist goed stevig.\ik vind het met klofix er altijd een beetje
niet zo romig uitzien. Vooral de volgende dag.
Ik ga zo kloppen voormijn schwartzwalder, maar daar gaat dan weer gelatine door de slagroom. Mijn idee is wel dat het met gelatine wat beter blijft aanvoelen als met klopfix.
Maar dat is mijn idee heb ik nog nooit uitgeprobeerd.

Een taart moet voor mij  eetbaar blijven. Anders kan ik beter gaan kleien :9

32

HeidY schreef:

:nooo  is het vandaag slagroom misluk avond ofzo.. ik slagroom aanmaken.. om een bokkepootjes creme vulling te maken.. helaassss

Nou het hangt dan echt in de lucht vandaag!
Ik was dus ook bezig met slagroom kloppen.... voor bokkepootjesvulling! :P

Ik gebruikte dus voor het eerst mijn kennie en raakte eraan gewend dat ik niet op te hoeve letten, dus ik keek naar 10 minuten enven naar mijn slagroom...die op hoogste snelheid stond te kloppen:

*Huh, ik was toch slagroom aan het kloppen? wanneer heb ik die boter erbij gedaan?!)*

Uiteindelijke bleek het 'goedje' erg lekker te zijn! en nu was mijn bokkepootjescreme echt een 'creme'

Bij de Albert Heijn heb je kant en klaar opgeklopt slagroom  :rolleyes: . Erg lekker!!!

Voor de mensen die het zoeken: in de koeling naast de nog op te kloppen slagroom, en volgensmij van AH-merk.

34

Super de boer heeft het ook, maar ik vind het zo duur... Of valt het op verhouding wel mee?

35

CakeStudio schreef:

Ik gebruik altijd Campina met 40% vetgehalte. Ik klop altijd op volle snelheid, anders duurt het voor mij te lang. De kom gaat nooit van te voren de koelkast in, de slagroom zelf is natuurlijk wel goed gekoeld. Wat ik WEL doe : als de slagroom bijna volledig is opgelopt, dan stop ik. Ik klop hem verder op met de hand, dit duurt maar een minuutje bij mij. Op die manier zie je heel goed wanneer hij perfect is en vermijd je dit probleem.

Een poos geleden heb ik hier eens bij  onze banketbakker geinformeerd. Hij adviseert: op de laagste snelheid mixen, zodat er veel lucht in de slagroom komt, anders sla je de structuur kapot.
Ik heb n.a.v dit advies slagroom geklopt en toen een roosje gespoten op een schoteltje, dit was na een paar dagen nog stijf. En nog wel zonder slagroomversteviger.
Voor een taart gebruik ik wel versteviger, maar je kunt het dus wel heel stijf krijgen, wel goed uitkijken inderdaad op het laatst dat het geen boter wordt. Maar als je heel langzaam klopt, kun je dit wel goed in de gaten houden.