1

Onderwerp: Graag jullie advies voor gebruik vanvierkante bakvorm!

Ik ga een vierkante taartvorm van 30cm gebruiken en ik vraag mij af hoe lang en op welke temperatuur ik deze moet bakken zodat het biscuit gelijkmatig gaart. 

Voor een ronde vorm van 25cm is 35 minuten op 160 graden altijd perfect in mijn electrische oven.

Alsvast bedankt voor jullie tips!

De enige verslaving met een zoete (bij)smaak!
Karin

Re: Graag jullie advies voor gebruik vanvierkante bakvorm!

Hoi,

Ik zou hetzelfde gebruiken als voor je ronde taart. Het moet geen verschil uitmaken volgens mij.
Wel de vorm in de hoeken goed invetten. Ik gebruik daarnaast altijd bakpapier onderin de vorm. Dan lukt ie altijd.

maakt geen verschil, welke bakvorm heb je?
Gewoon goed de hoeken vetten.

Ik heb blikken van PME en gebruik eigenlijk alleen vet.
Komen er super strak uit.
Laat de taart anders even 5- 10 minuten bij komen in de vorm, na het bakken. Dan is hij niet zo kwetsbaar bij het verwijderen.
Gewoon bord erop en omdraaien die hap. En dan voorzichtig de vorm optillen en met kleine schokjes de taart uit de vorm schudden

Succes!!!

4

Taartjevan10tje schreef:

maakt geen verschil, welke bakvorm heb je?
Gewoon goed de hoeken vetten.

Ik heb blikken van PME en gebruik eigenlijk alleen vet.
Komen er super strak uit.
Laat de taart anders even 5- 10 minuten bij komen in de vorm, na het bakken. Dan is hij niet zo kwetsbaar bij het verwijderen.
Gewoon bord erop en omdraaien die hap. En dan voorzichtig de vorm optillen en met kleine schokjes de taart uit de vorm schudden

Succes!!!

Dank je wel, ik zal jullie raad opvolgen!

De enige verslaving met een zoete (bij)smaak!
Karin

5

Bij vierkante vormen komen de hoeken soms niet goed omhoog, daar helpen bake even strips goed voor of de 'truc met de natte handdoek'

Ouwe handdoek door de helft geknipt, in drieen opgevouwen en goed nat gemaakt onder de kraan en weer uitgeknepen. Om het bakblik heen en sissend de oven in. Beetje eng, maar het gaat dus goed, en inderdaad een keurig rechte biscuit!!!!

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ECS3CM3N-G.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-IQSYT3DM-G.jpg

Toch ook 1 nadeeltje:
Je zijkanten worden niet echt bruin en blijven dus wat kruimelig, dat is wat lastiger bij het snijden en afsmeren.... En waarom de onderkant nou ook niet goed mee bruin werd....(het gebeurde wel toto 3x toe)????

http://www.mijnalbum.nl/Foto-68BAC7E7-G.jpg

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

6

Wat ook goed werkt bij het garen van de taart. Zeker bij zón grote vorm als de jouwe is een bloemennagel in het midden doen. Het metaal van de nagel geleid de warmte goed waardoor de taart in het midden ook goed gaar wordt er rijst.

7

Lientje schreef:

Wat ook goed werkt bij het garen van de taart. Zeker bij zón grote vorm als de jouwe is een bloemennagel in het midden doen. Het metaal van de nagel geleid de warmte goed waardoor de taart in het midden ook goed gaar wordt er rijst.

en die gebruik ik bij taarten vana 25 cm diameter...werkt echt super!