1

Onderwerp: Het lukt me maar niet!!!

Gister mijn tweede taart gemaakt, gevuld en besmeerd met botercreme, en vandaag wilde ik m gaan bekleden. Mijn eerste taart bekleden ging al mis. Fondant scheurde aan alle kanten, heb er toen maar bloemen op geplakt zodat het niet op viel.

Net dus mijn taartje bekleden, maar het lukt me niet, wat doe ik verkeerd??
Op alle filmpjes lijkt het allemaal zo makkelijk, maar ik snap er niets van. Ik rol een lap uit, leg m over de taart heen, en dan gaat het mis. De lap is aan de zijkanten toch veel groter dan de taart? Dus als ik m glad strijk hou ik veel te veel fondant over, 1 grote plooi. Ben ik de enige die dat heeft? En op de hoeken scheurt het helemaal kapot.
Ik heb het nu 2 keer geprobeerd, fondant zit helemaal onder de boter (want dat smelt binnen een halve minuut in dit weer) en ik weet niet meer hoe ik het moet doen. Ik krijg echt zin om de taart in de container te gooien en een nieuwe hobby te gaan zoeken.. :(

2

Re: Het lukt me maar niet!!!

Ach het is ook extreem warm voor je taart hoor, dus gewoon ff tot 10 tellen en het nog eens proberen  :)

Succes!

3

Het klinkt of je je fondant ook te dun uitrolt.
De uitgerolde lap moet net iets groter zijn dan je taart (2x de hoogte en 1x de doorsnee, dit moet je even meten). Verder moet hij ook een mm of 3 dik zijn.
Verder moet de de zijkanten niet strijken maar plakken. Dus niet naar beneden trekken/strijken.

Succes ermee, maar mocht het niet lukken dan is een basis workshop echt een aanrader ;)

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

4

Niet opgeven nu hoor.. tis voor iedereen veel moeilijker om nu een taart te bekleden!! Dit weer is niet fijn voor taarten te maken.

Ik zou zo aan je verhaal te horen ook zeggen dat je mischien wat dun uitrolt..

5

De taart is af, maar ziet er niet uit. De taart zelf bakken, de versieringen maken, de vullingen maken, ik heb er echt lol in en het lukt steeds beter, maar dat bekleden, ik snap er niets van. Heb over alle naden, scheuren, deuken maar bloemetjes geplakt maar mooi is het niet. Ik had de laatste keer idd wat minder dun uitgerold maar ik had dus eigenlijk te weinig.
De onderkant is net zoals bij de vorige taart heel lelijk, omdat mn taart een beetje rond naar binnen loopt (ik doe de taart om zn kop omdat de onderkant strakker is dan de bovenkant)

Ik wil inderdaad heel graag eens een basis workshop gaan volgen waarin ik dus wat leer over dat bekleden, helaas is het voor mij lastig om die dingen te doen ivm een angststoornis, maar ik ga toch eens zoeken!

Ik zal straks een foto maken van mijn taartje en bij dat onderdeel zetten. Mn vriend zei dat hij m prachtig vond iig, haha!

6

Hoi Lotje,

Ik denk dat het idd voor een deel de techniek is waar je foutjes maakt en waardoor je fondant scheurt (ben ook hobbyistte, dus geen profesionele input van mij, maar ga je toch proberen duidelijk te maken hoe ik het doe  ;) )

Als ik mijn marsepein (ik vind marsepein lekkerder dan fondant  ;) ) over de taart heb gelegd en de bovenkant een beetje glad heb gestreken, ga ik de zijkanten van bovenaf met lichte opwaardse druk glad strijken. (als je naar beneden strijkt trek je je fondant op de rand stuk)
Als ik onderaan de taart kom til ik de marsepein die niet op de taart komt (dus die je er later vanaf snijdt) op om eventuele vouwen die in je marsepein/fondant zitten glad te strijken.

Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.

Misschien nog een tip.. als je het niet ziet zitten om een workshop (met meerdere mensen) te gaan doen kan je hier op de site misschien vragen of iemand het ziet zitten om samen met jou te "frobelen" (bij jouw thuis?) als je dat wel aan zou kunnen. Geloof echt dat hier heel veel gezellige/leuke dames zitten die het leuk vinden om anderen te helpen en om samen dingen uit te proberen  :) (en als je in de buurt van Rotterdam woont wil ik best wel eens iets met je afspreken)

Groetjes
Manon

if you can dream it, you can live it (WD)

7

manon73 schreef:

Hoi Lotje,

Ik denk dat het idd voor een deel de techniek is waar je foutjes maakt en waardoor je fondant scheurt (ben ook hobbyistte, dus geen profesionele input van mij, maar ga je toch proberen duidelijk te maken hoe ik het doe  ;) )

Als ik mijn marsepein (ik vind marsepein lekkerder dan fondant  ;) ) over de taart heb gelegd en de bovenkant een beetje glad heb gestreken, ga ik de zijkanten van bovenaf met lichte opwaardse druk glad strijken. (als je naar beneden strijkt trek je je fondant op de rand stuk)
Als ik onderaan de taart kom til ik de marsepein die niet op de taart komt (dus die je er later vanaf snijdt) op om eventuele vouwen die in je marsepein/fondant zitten glad te strijken.

Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.

Misschien nog een tip.. als je het niet ziet zitten om een workshop (met meerdere mensen) te gaan doen kan je hier op de site misschien vragen of iemand het ziet zitten om samen met jou te "frobelen" (bij jouw thuis?) als je dat wel aan zou kunnen. Geloof echt dat hier heel veel gezellige/leuke dames zitten die het leuk vinden om anderen te helpen en om samen dingen uit te proberen  :) (en als je in de buurt van Rotterdam woont wil ik best wel eens iets met je afspreken)

Groetjes
Manon

Dat samen frobelen lijkt mij ook een leuk idee. Kun je op deze site op 1 of andere manier zoeken op provincie of postcode ofzo naar medebakster? Ben ook nog maar een beginneling en sommige dingen moet je gewoon zien. Een filmpje in you tube is voor mij helaas nog niet duidelijk genoeg.

groetjes, een beginnelingetje

Het gras bij de buren is dan misschien groener, wij hebben taart!

8

ik lees niets over het eerst soepel kneden van de fondant voor je begint uit te rollen.
Ik neem aan dat je dat wel doet anders is het helemaal geen doen.
Om te oefenen zou je kunnen proberen je bakblik aan de buitenkant te bekleden, misschien eerst je blik een beetje vochtig maken met water, fondant/marsepein doorkneden, uitrollen en je blik bekleden. De fondant/marsepein kun je er zo weer af halen, even doorkneden en weer opnieuw beginnen.
De taart onderste-boven vullen en bekleden wordt denk ik door 90% van de mensen hier gedaan dus dat is zo gek nog niet.
Ik laat hem zelfs op z'n kop afkoelen daar wordt hij ook al wat platter van. Als hij dan nog niet plat genoeg is kun je er voor kiezen om er een plakje af te snijden of de ruimte op te vullen met botercreme.

Groetjes Gerda
as't nie kan zoas't mut, mut ma zoas't kan.

9

Ik kneed het idd wel goed door. Sowieso kleur ik het ook van te voren en dat is al flink kneden maar het is idd anders veel te hard/brokkelig. Het is wel echt een mooie bol die ik mooi kan uitrollen. Maar bij het uitrollen zie ik aan de buitenkant al allemaal scheurtjes ontstaan, is dat normaal?

Dat van het oefenen met een bakblik vind ik wel een heel slim idee, dat ga ik zeker eens doen binnenkort!

10

Geef even zelf aan waar je zit of bij welke grote stad zodat mensen eventueel kunnen reageren en je een keer kunnen helpen.

Lekker doorbakken dan word ik steeds beter!

11

Je kunt ook eens kijken in het stuk "Regiomeetings, Fröbeldagen en Evenementen" of iemand in de buurt wil meedoen. Dat is inderdaad gerangschikt op deel van hetland, dan zit je nooit heel ver van je huis vandaan.

Heb zelf vorige week de basisworkshop gedaan en inderdaad leer ik ook sneller door het te zien. Mijn taartje was in elk geval mooi strak geworden, en heb meteen een opdracht voor volgend weekend!

12

Gerda schreef:

o
Om te oefenen zou je kunnen proberen je bakblik aan de buitenkant te bekleden, .

Slim!  :Y

Groetjes, Fleur
Een dag niet gebakken is een dag niet geleefd