1 Laatst bewerkt door Zoetekoeksdozeke (25-08-2010 10:29)

Onderwerp: Fondant met tylose korrelig en bijna niet werkbaar

Hallo mede-baksters,

Voor mijn buren die ieder moment een kindje kunnen krijgen, wilde ik een taart maken met een kroontje. Mijn eerste kroon!

Bij "Spullen voor je taart" in Dordrecht heb ik de tip gekregen om fondant petticine van Bakels te gebruiken. Ik heb volgens de aanwijzingen van de how-to die ik had 3 gram tylose-poeder op 250 gr fondant gedaan. Dit een nachtje laten inwerken.

Ik heb uiteindelijk nog net het kroontje kunnen maken, hoewel ik de fondant moeilijk te verwerken vond: hard, snel scheuren, beetje korrelig. Toen ik verder wilde om nog een strik te maken, lukte het helemaal niet meer. Het was echt te korrelig en ik kreeg het niet meer goed gekneed.

Mijn vraag aan jullie: hoe doen jullie het? Moet ik minder tylose gebruiken, andere fondant, meteen verwerken en niet laten inwerken? En hoeveel fondant gebruiken jullie ongeveer voor een strik? Alle tips zijn welkom!

Alvast bedankt.

groetjes,
Maayke

wie zoet is krijgt..... taart!

2

Re: Fondant met tylose korrelig en bijna niet werkbaar

beetje crisco erdoor heen doen? En ik doe het meestal gelijk verwerken, ik vind dat zelf prettiger werken. Succes!!

Overwin woede met liefde, overwin het kwade met het goede. (boehda)         www.taartenomopteeten.mijnalbums.nl

Crisco ook al geprobeerd. Hielp nauwelijks tot niets. Ik ga vandaag ook nog een strik maken en ga het dan ook meteen verwerken. Toen was het nog wel soepel. Maar ja, als je over houdt en daar later nog wat van wil maken....

ik doe nooit tylose door mijn fondant. gebruik ook fondant van bakels. daar maak ik ook strikken van en worden worden goed hard. je moet wel op tijd beginnen, zodat het goed kan uitharden.

Groetjes Miranda

Dat ga ik ook eens proberen. Dat tylose is niks, haha. Hoe lang duurt het drogen bij jou ongeveer als je geen tylose gebruikt?

6

Ik laat het ook altijd 24 uur rusten hoor en als je het pakt is het inderdaad eerst best hard en brokkelt het wat maar ik maak het in mijn handen goed warm en kneed het lang en goed door en zo krijg ik goed werkbare fondant :)

Ik vermoed dat je niet lang genoeg kneed.

Groetjes Melanie

Nog langer kneden ??  :rolleyes:

Ik vond dat ik het al behoorlijk lang had gekneed. Ik denk dat ik minimaal 10 minuten bezig ben geweest. Ik had nl hetzelfde idee, dat het met kneden beter zou gaan.

Ik heb nu de strik gemaakt (ook mijn eerste) zonder de tylose en ik moet zeggen dat die nu al behoorlijk stevig is en hij mag nog drie dagen drogen  ;)

8

Wat jij wil, 10 minuten is dus kort met tylose erdoor op deze manier dan doe ik vast iets anders.
Maar aan je rollende ogen te zien stel je een antwoord niet op prijs geloof ik dus ik wens je succes...

Groetjes Melanie

@Doosch: Ohoh, je hebt me verkeerd begrepen. Ik vond 10 minuten (nou ja, meer een kwartier) al heel lang. Mijn rollende ogen waren grappig bedoeld om aan te geven dat ik schijnbaar te lui ben om langer te kneden. Niet meteen persoonlijk aantrekken hoor.

Ik ben juist blij met alle antwoorden, ook die van jou. Nu weet ik dus dat wat ik lang kneden vond, eigenlijk nog veel te kort was. Zo heb ik weer wat geleerd. Ach, ik ben soms veel te ongeduldig, haha.

Hoe lang moet je de sugarpaste met tylose ongeveer kneden?

Nou je bent niet de enige met dat probleem. Ik heb gister ook alles bij elkaar gescholden. Potverdorie zeg, ik had een super mooie strik gemaakt en op het moment dat ik hem volledig in elkaar wil zetten zakt alles in of breekt het gewoon. Het was gewoon te droog. Toen wou ik nieuwe lussen maken, was mijn fondant (met tylose) helemaal droog en brokkelig. Ik kon er niks mee beginnen. Strik helemaal mislukt dus  :( 
Ik ben gewoon een beetje bang om weer opnieuw te beginnen :s

Groetjes Joyce
Een gezellige taart is de moeite waard!

11

Bij mij werkt het dus net zoals Doosch zegt. Na 24 uur rusten doe ik het ook weleens héél even in de magnetron (seconden!), dan warmt het een beetje en kneed het gelijk beter door. Het is idd eerst wel brokkelig maar dit is bij mij toch altijd vrij snel beter en dus weer goed verwerkbaar.

Je kan het ook best gelijk verwerken hoor, dus tylose erdoor en dan je strik gaan maken.

Groetjes Maji

Ik ga de volgende keer inderdaad het meteen verwerken. het kroontje is gelukkig goed gelukt en mooi hard geworden. Dus zodra de baby zich aandient, kan ik gaan bakken, vullen en versieren   :D

De lussen voor de strik (ook mijn eerste!) heb ik nu gemaakt zonder tylose en ik moet zeggen dat het me niet tegenvalt. het fijne is weer dat het nog een beetje flexibel blijft waardoor het makkelijker in elkaar te zetten is. Maar ja, ik ga de taart pas zaterdag maken, dus tegen die tijd is het misschien wel keihard.

Maar hoe leuk ik het ook vind om te doen, ik merk wel dat ik redelijk ongeduldig ben..... Moet ik nog even aan werken  :lol:

Ik ga nu alvast het marsepein babyblauw kleuren.... Heb zo'n idee dat die baby wel eens snel kan komen.

Dankjewel Maji
Dat klopt idd. Toen ik de strik begon te maken ging het hartstikke goed. Hij brak alleen volledig toen ie helemaal uitgehard was  :s .
Ik snap gewoon niet waarom? Misschien de lussen te dun ofzo... Ook had ik tylose bij chocolade fondant gedaan en die werd noujuist helemaal niet hard  :s .

Groetjes Joyce

Maayke,

Is de strik niet te slap dan om op je taart te leggen?
Drukken de lussen niet op elkaar dat het inzakt, als je geen tylose gebruikt? Gaat het niet aan elkaar plakken ofzo?

Groetjes Joyce

Nee, ze zijn wel hard genoeg hoor. Ik heb ze al even op proef gestapeld en dat gaat prima. Ze worden ook steeds harder. Het zou me niet verbazen als ze na enkele dagen (bijna) even hard zijn als de fondant van het kroontje met tylose na een dag. Ik merk het wel. Mocht het toch mis gaan, dan heb ik een alternatief idee achter de hand zonder strik.

Ik heb ook wel eens oude fondant met tylose, en je moet dan inderdaad tot in den treure kneden hoor!
Maar meestal gebruik ik het ook meteen zodra de tylose erdoor zit. Wat oudere fondant met tylose is wel weer ideaal voor tappits enz.
Heb je de fondant wel in folie ingepakt toen je hem een nachtje heb laten inwerken?

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

Hij zat uiteraard luchtdicht verpakt in plastic en daarna in een gripzak. Maar ja, misschien toch te veel tyolose erdoor gedaan of ik ben gewoon niet sterk genoeg met kneden. Ik weet het niet. Al doende leer je in ieder geval weer en merk je ook wat voor jou het beste werkt. Ik ga het de volgende keer gewoon meteen verwerken.

Nou dan ga ik het gewoon met tylose doen en dan maar meteen verwerken. ben benieuwd.. :)

Groetjes Joyce

Zoetekoeksdozeke schreef:

Hij zat uiteraard luchtdicht verpakt in plastic en daarna in een gripzak. Maar ja, misschien toch te veel tyolose erdoor gedaan of ik ben gewoon niet sterk genoeg met kneden. Ik weet het niet. Al doende leer je in ieder geval weer en merk je ook wat voor jou het beste werkt. Ik ga het de volgende keer gewoon meteen verwerken.

Die vraag was trouwens niet lullig bedoeld hoor, maar ik heb laatst ook iemand gezien die verbaasd was dat de fondant helemaal hard geworden was terwijl ze hem niet had ingepakt :)

https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

20

Voor modellingpaste doe ik 1/2 tot 1 theelepel tylose op 250g suikerpasta. Het hangt ook wel van persoon tot persoon af hoor (warmte van je handen, droge handen,...). In een workshop werd door iedereen dezelfde suikerpasta met tylose gebruikt (dagje van tevoren ingekneed). Bij de meesten ging het gewoon goed, maar 1 persoon had ditzelfde probleem. Ik heb toen even over genomen en de modellingpaste werd weer goed verwerkbaar, zij nam terug over ..... weer problemen. Een miniem drupje water + crisco of een ander soort vet helpt in dit geval.

Suikertaartjes-Suuz schreef:

Die vraag was trouwens niet lullig bedoeld hoor, maar ik heb laatst ook iemand gezien die verbaasd was dat de fondant helemaal hard geworden was terwijl ze hem niet had ingepakt :)

Haha, kan me er iets bij voorstellen. Heb het niet zo opgevat hoor! Ik weet dat dit iets is wat niet iedereen meteen doorheeft  ;)

Fijn  :Y

23

Ik probeer ook een kroontje te maken, heb tylose door de fondant gekneed en het werd ook erg brokkelig. Ik heb een uitsteker voor een kroon maar hoe maken jullie de kroon, gelijk de eindjes tegen elkaar plakken gaat niet want dan is de fondant nog niet hard genoeg en als ik te lang wacht is 't té brokkelig geworden???