1

Onderwerp: Afsmeren met RI ?

Ik ben al even aan het zoeken, maar tot nu toe nog geen bevredigend antwoord op mijn vraag gevonden:
ik smeer mijn taarten altijd af met BC, maar krijgt het niet echt mooi strak.
Ik vroeg me dan ook af of je ook kunt afsmeren met RI ?
En kun je de taart daarna gewoon met fondant en/of marsepein bekleden ? 

Bedankt alvast !

Een dag niet gebakken, is een dag niet geleefd !

2

Re: Afsmeren met RI ?

Nee, dat is niet lekker. RI wordt a. heel hard en b. is mierzoet.
Dus je krijgt het wel heel strak, maar lekker, met een tweede laag er nog eens over, is anders ;)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

Afsmeren met botercreme kun je heel glad krijgen door eerst een goede crumb coat aan te brengen en deze op ta laten stijven in de koelkast. Dan nog een royale laag en dan glad schrapen met een stuk bakpapier of zo. Laten koelen en na strijken met een warm paletmes.
Geen RI om mee af te smeren hoor, wordt echt hard en overheerst enorm door de zoete smaak.

4

Even heel blond, hoor...... RI?!?!?!?
Wat is RI???

Carpe diem... Of pluk eens een taartje!

5

Royal Icing
Enne, niet blond hoor  ;)

6

Oh, ja! Natuurlijk!!
God, al die afkortingen ook; BC, BBR, RI, ZL fondant...  :s

Carpe diem... Of pluk eens een taartje!

7

je kan wel eerst afsmeren met bc en dan bekleden met ri.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

8

Volgens mij zorgt de b in de bc dat de ri oplost  ;) .
Als deco wel te gebr. maar niet voor de hele taart dacht ik.

9

Ik heb in Engeland wel eens een taart gehad die overgoten was met een hele dikke laag RI. Keihard en mierzoet. Ik zou het niet aanraden :nooo

Zondag 14 oktober loop ik 4 Mijl voor de Dierenbescherming afdeling Groningen. Je kan mijn actie steunen via http://www.geef.nl/sharon of http://www.geef.nl/actie/miles-4-animals - Alvast bedankt!

10

Voor dat er suikerpasta of rolfondant bestond, werden de taarten in Engeland altijd met RI bekleed. Dit waren dan voornamelijk fruitcakes. Nu wordt het nog wel gedaan, maar veel minder. Van een fruitcake kan je sowieso maar een piepklein stukje op.

11

Biggeltaart schreef:

nee hoor, gaat prima!! Je moet alleen wel 1:1 bc gebruiken, want als er water in zit kan het wel je ri laten smelten.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

12

Mirjam5 schreef:
Biggeltaart schreef:

nee hoor, gaat prima!! Je moet alleen wel 1:1 bc gebruiken, want als er water in zit kan het wel je ri laten smelten.

In het boek Taart van de dames Kühne staat op pag. 32 "Pas bij botercreme alleen op dat je geen r.i. direct op de botercreme spuit, deze wordt door het vet afgebroken."

Heb het zelf nog nooit uitgeprobeerd, dus weet niet of de dames gelijk hebben...

(Heb het boek zaterdag gekocht en ken het nu al bijna van buiten, triest eigenlijk  :think:  :nooo )

13

ik heb het wel eens gedaan met RI. het is wat gladder en zachter (wel na toevoeging glycerine). dus smeert het ook wat gemakkelijker.
De zoetheid kun je prima zelf regelen door citroensap erdoor te doen, en het zo naar je eigen smaak te maken!

groetjes,
Marije

14

ps daarna bekleden is niet gebruikelijk! deze techniek word als eindproduct gezien, Marspein smelt niet als je het erop legt!! wel goed koelen tussendoor.

groetjes,
Marije