1

Onderwerp: Wanneer wel en wanneer niet in de koelkast?

Vraagje, wanneer doe je wel een taart die af is in de koeling en wanneer niet?
Bij marsepein snap ik dat ie gaat zweten als ie eruit komt, maar ik heb dus mijn Pingu taart (zie bruids en stapeltaart van vandaag) eerst met marsepein bekleed en daarover heen fondant.
Toen ie klaar was toch in de koeling gedaan, maar het ging zo erg zweten toen het uit de koelkast kwam dat het bijna ging smelten.
Ik zie dat jullie ook altijd de taarten in de koeling bewaren maar hoe doen jullie dat?
Help me aub.
Alvast bedankt en groetjes

Als je elke dag doet wat je leuk vind....hoef je nooit meer te werken (Gandhi)

2

Re: Wanneer wel en wanneer niet in de koelkast?

Als er een koelkastvulling in zit, moet-ie wel in de koelkast. Je kunt, om het temperatuursverschil kleiner te maken, je koelkast wat hoger (warmer dus) zetten. En je kunt ook een ventilator op je taart richten om hem zo snel mogelijk op te laten drogen.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

Ik werk alleen met fondant en dat gaat zonder problemen in de koelkast.

4

Bij een koelkastvulling altijd in de koelkast, bij een niet-koelkast vulling ligt het er net aan hoeveel ruimte ik over heb. Als het heel warm is bij voorkeur niet in de koelkast, vanwege het temperatuursverschil waar de taart van gaat zweten. Verder is het geen probleem hier qua zweten en koelkast.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

5

zat er een taartdoos omheen?

6

En een stapeltaart dan? Pas op het laaste moment samenvoegen, maar dat kan ook niet altijd ivm de versiering.

7

etmc schreef:

zat er een taartdoos omheen?

Nee, geen doos eromheen, scheelt dit?
Ik heb nu een bruidsstapel van 2 lagen in de koelkast met marsefond bekleed, heb heel losjes een soort tent gemaakt van alufolie, zou dit helpen (heb nl lemoncurd en marscapone vulling).

Overigens kreeg ik deze marsefond niet strak, en veel scheurtjes, zou het natte weer hier mee te maken hebben?
gr
Jennifer

Als je elke dag doet wat je leuk vind....hoef je nooit meer te werken (Gandhi)

8

ja. de doos sluit af waardoor t niet vochtig word