1

Onderwerp: strak afsmeren (tip)

Ik zag op youtube een fimpje waarin een taart superstrak werd afgesmeerd. In Amerika worden schijnbaar veel taarten gemaakt waarbij de buitenste laag bestaat uit icing of botercreme. Dat wil zeggen dat die laag dus ook al heel mooi strak moet zijn voor het decoreren (niet bekleden) begint.

Stap 1: grote gaten en kieren (door vullen van de taart) met BC vullen
Stap 2: taart in zijn geheel insmeren met BC (mag dun laagje zijn
Stap 3: de koeling in
Stap 4: bij smeren en glad maken met een warm paletmes
stap 5: de koeling in

en nu komt het!
Stap 6: men neme een stukje keukenpapier en legt dit op de taart (kijk dat de taart genoeg gekoeld is dat het papier niet meteen helemaal vastplakt.)  wrijf voorzichtig met handen over het keukenpapier. Smoother kan ook gebruikt worden (vooral voor de randen en hoekje om aan te raden)
Als papier te vettig wordt pak je een nieuw papier of als het heel erg is, moet de taart weer even in de koeling.

Ik heb dit uitgeprobeerd (met volledig wit keukenpapier ;) )
en ik moet zeggen mijn taart staat er nu superstrak bij.

Misschien dat deze tip al oud is, maar na een half uur zoeken hier heb ik hem niet gevonden...

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben

groetjes Jaan

Re: strak afsmeren (tip)

Ik heb em in elk geval opgeslagen!!! ;)

Kijk voor al mijn creaties ook eens op http://taartenvanbianca.hyves.nl/

Re: strak afsmeren (tip)

is een bestaande truc :Y het heet papertowel hupperdepup...
wel cool dat je het zelf hebt ondekt ;)

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

4

Re: strak afsmeren (tip)

Bedankt voor de tip! Ik ga het vanavond een uitproberen :)

5

Re: strak afsmeren (tip)

tipsytaartje schreef:

is een bestaande truc :Y het heet papertowel hupperdepup...
wel cool dat je het zelf hebt ondekt ;)

ontdekt is wat veel gezegd...gevonden dus op youtube ;) en getest

6

Re: strak afsmeren (tip)

Ik vroeg me af is het gewoon keukenpapier als ik keukenrol of anders (misschien een hele domme vraag hoor  :o )

7

Re: strak afsmeren (tip)

kaya schreef:

Ik vroeg me af is het gewoon keukenpapier als ik keukenrol of anders (misschien een hele domme vraag hoor  :o )

Ja gewoon keukenrol/papier. Ik zou wel voor wit gaan, want ik weet nog niet of gekleurde motiefjes gaan afgeven .....kan leuk effect geven maar of je dat wil is een andere vraag ;)

groetjes Jaan

8

Re: strak afsmeren (tip)

Wat een goed idee, ben eigenlijk wel benieuwd naar het filmpje op youtube, wil je het linkje met ons delen?

Groetjes Gerlinde

9 Laatst bewerkt door Tom Poes (22-08-2010 07:48)

Re: strak afsmeren (tip)

http://www.cliksecrets.com/videos/?vid=smoothicingtaste

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

10

Re: strak afsmeren (tip)

Gerlinde schreef:

Wat een goed idee, ben eigenlijk wel benieuwd naar het filmpje op youtube, wil je het linkje met ons delen?

ik heb niet meer exact dat linkje kunnen vinden, maar hier is er een. Het viel me op dat deze mevrouw bedrukt keukenpapier/rol gebruikt en dat dat dus ook gewoon kan

http://www.youtube.com/watch?v=6cuIVgDq … re=channel

groetjes Jaan

11

Re: strak afsmeren (tip)

bedankt voor de tip toppie :thumb:

Happiness is a CAKE!!

12

Re: strak afsmeren (tip)

wat voor botercreme recept gebruik je dan??

13

Re: strak afsmeren (tip)

Dank je Tom Poes, dat was inderdaad de film die ik zocht ;)

14

Re: strak afsmeren (tip)

liz87 schreef:

wat voor botercreme recept gebruik je dan??

ik heb gewoon de Bc uit de webshop gebruikt en dat ging prima. Ik weet niet wat ze op de films gebruiken (mogelijk crisco met poedersuiker of zo)

De taart was bij mij voor het bekleden echt superstrak!
Het weer zat gisteren hier in Maastricht niet zo mee, waardoor ik wat moeite had met bekleden en decoreren (smelten en zweten). De rand van de taart is uiteindelijk dus toch weer ronder geworden dan voor het bekleden, maar ik ben toch blij met het resultaat. (zie link)

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=110517

groetjes Jaan

15

Re: strak afsmeren (tip)

super ziet het er uit zeg, ik ga het ook eens zo proberen!

16

Re: strak afsmeren (tip)

´t Ziet er wel heel handig uit. Wat een dikke witte laag stoppen ze over de taart zeg.

17

Re: strak afsmeren (tip)

Mirie schreef:

´t Ziet er wel heel handig uit. Wat een dikke witte laag stoppen ze over de taart zeg.

Ja das volgens mij typisch amerikaans....

Zoals ik op veel filmpjes gezien heb vullen ze ook niet of alleen met BC of suikericing....  lijkt mij dus echt niet lekker....

lagen biscuit met enkel boter of suiker...

18

Re: strak afsmeren (tip)

ze gebruiken daar vaak de wilton techniek

19

Re: strak afsmeren (tip)

jaan schreef:

ik heb gewoon de Bc uit de webshop gebruikt en dat ging prima. Ik weet niet wat ze op de films gebruiken (mogelijk crisco met poedersuiker of zo

Afgesmeerd met botercreme uit de webshop? Dat is voor afsmeren een beetje gevaarlijk. Doordat je bij het aanmaken water gebruikt heb je meer risico op zweten/smelten van je fondant. T gaat een aantal keer goed totdat het een keer fout gaat zegmaar...  en geloof me als ik zeg dat dat niet leuk is  :nooo

Afsmeren is het beste met gewoon 1:1 (ongezouten)roomboter en poedersuiker.

Maar wel bedankt voor de tip met het keukenpapier.. die ga ik zeker testen op mijn volgende taart!

Een dag niet getaart is een dag niet geleefd!
www.loveatfirstbite.nl

20

Re: strak afsmeren (tip)

wat handig ga het ook eens uit proberen, wat is die taart leuk geworden!!

21

Re: strak afsmeren (tip)

wat handig ga het ook eens uit proberen, wat is die taart leuk geworden!!