1

Onderwerp: taart in water bakken

hallo allemaal

ik ben bezig met een taart te bakken die je met vorm in braadslede moet zetten, en dan in de oven.

heb hem met 4 lagen aluminium folie bekleed, zoals beschreven was in recept. maar nog was er water van onderuit in mijn lekker krokante bodem getrokken. met gevolg een soppige bodem, terwijl hij verder perfect was.

heeft iemand ervaring met deze manier van bakken? en zo ja hoe heb jij het gedaan, zodat het eindresultaat wel goed.....

hoor het graag

liefs

without chocolat no fun

2

Re: taart in water bakken

'n bijzondere manier van bakken.  :)
Maar dan zou ik voor een bakpan gaan, ipv een springvorm. Daar kan geen water doorheen lekken.

vragen over bakken mogen in bakken&vullen

[move]--> daarheen

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

4

Ik heb het inderdaad deze week nog in een kookprogramma gezien. Ze doen dit om te voorkomen dat de taart te droog wordt. Het enige dat ik kan bedenken is inderdaad een bakpan ipv een springvorm en anders zorgen dat er geen gaatjes in het folie komen bij het bekleden en geen kieren (dus folie groot genoeg afscheuren zodat de naden boven het water uit komen.)

5

Is dat het recept van de chocolademoussetaart van Nigella Lawson?
Die staat nog steeds boven aan mijn verlanglijstje. Heb lang gezocht naar een braadslede waar mijn springvorm in past en pas geleden heb ik er een gevonden!!
Zij schrijft in ieder geval, dat de folie GLAD tegen de bodem en zijkanten moet zitten. Ik weet niet of dat bij jou ook het geval was? Misschien voor de zekerheid ook nog een laag folie aan de buitenkant van de vorm...?

www.wenskoekjes.nl voor koekjes naar wens en workshops!
Groetjes, Wendy

6

En ik zie in het recept, dat ze ook extra dik aluminiumfolie gebruikt. Volgens mij van die folie, die je ook wel een bij bbq's ziet. Weet alleen niet zo gauw waar je die kunt krijgen.

Groetjes, Wendy

7

megan schreef:

'n bijzondere manier van bakken.  :)
Maar dan zou ik voor een bakpan gaan, ipv een springvorm. Daar kan geen water doorheen lekken.

Een bakpan is in het geval van de chocolademoussetaart van Nigella overigens geen optie. De naam zegt het al, het is een hele zachte taart, die je niet uit de vorm kunt "storten". Daar heb je dus echt een springvorm voor nodig. Het is eigenlijk gebakken mousse.... :P  vandaar zo hoog op het verlanglijstje  :lol:

Groetjes, Wendy

8

Hier kan ik misschien wel helpen. Ik maak regelmatig de cheesecake van nigella en die moet ook in het water.

Gewone folie is prima, maar de truuk is om eerst een redelijk grote sheet folie over de bodem van je springvorm te leggen en dan je ring er om heen vast klemmen de stukken die je dan over hebt omhoog vouwen. Vervolgens je springvorm kruislings op nog een stuk folie zetten zodat als je deze omhoog vouwt hij de "lage" kant van de andere folie bedekt.
En werkt perfect.

Dit betekent dus wel als je een bodem hebt van koek en boter je dit er dus  pas in doet nadat je vorm met folie hebt bekleed.

9

dank jullie wel allemaal met deze tips gaat het zeker goed komen.

het was niet de cheesecake van nigella lawson maar een cheesecake met limoen en bosbessen. uit het boekje 500 taarten en cakes.

ik laat weten hoe het nu zal aflopen...

liefs cookie girl a.k.a bernadet

without chocolat no fun

10

ik had nu bodem losliggen toen alluminium erop springvorm erom heen klikken, en hierom nog paar lagen gevouwen.

met als resultaat een heerlijke cheesecake met krokante bodem, iedereen vond hem lekker ( visite verjaardag van mijn dochtertje)

ga hem gauw weer maken want hij smaakte zeker naar meer :P

without chocolat no fun

11

Een beetje na datum maar Nigella gebruikt ook breder aluminiumfolie dan hier standaard in de supermarkt te krijgen is.
Ik vrees dat daarom ons hier vaak het bakken met een waterbedje wat lastiger af gaat.

Je kunt wel breder aluminiumfolie kopen maar is nog best duur:
http://www.aluminiumfolie.nl/

Op die manier kun je de gehele bodem van de springvorm inpakken en is het meer beschermd tegen het water.

12

kijk eens bij de Makro of Sligro (sorry dat ik het gebruik),maar daar zijn vaak dikkere, grotere /breedere rollen te koop ivm horecagebruik.

groetjes Colinda

13

aluminiumfolie eromheen dan plastic folie dan weer aluminiumfolie.

Ik bak in een 4-oven AGA,
Aga gebruikers groep: https://www.facebook.com/groups/715038115222711/

14

Natte lappen rond je vorm geven hetzelfde effect, en er komt geen vocht van in je springvorm. Ik gebruik er hydrofiel doeken (ruitjesluiers) voor, die houden vocht goed vast.