1

Onderwerp: Kapsel krap 5 cm hoog grrrrr

In mijn 25 cm ronde springvorm vandaag een kapsel gebakken met de hoeveelheden zoals ze op het pak van funcake biscuitmix staan wordt het kapsel maar 5 cm hoog  :s  (Hetelucht)over overigens ook va 145 naar 170 naar 185 omhoog gezet, zou niet weten wat ik anders zou moeten doen. Met wat vulling krijg ik het nog wel wat hoger maar baal wel. Hebben jullie deze ervaring ook? Gebruiken jullie meer dan wat op het pak staat?

Re: Kapsel krap 5 cm hoog grrrrr

185 graden hetelucht, is echt veeeeeeeeeeeeeeel te heet voor een  biscuitje!!! Je kunt bij de blokker voor een paar euro een oventhermometer halen, dan kun je meten hoe heet je oven echt is. Als je zonder thermometer gaat proberen, zou ik hem niet hoger zetten dan 160/170 ofzo.
Ik heb ook hete lucht, en verwarm de oven op 140, dan gaat hij er 10 minuten op 150 in en dan de rest van de tijd (20 minuten ongeveer, bij 25rond ietsie langer) op 160 graden

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

3 Laatst bewerkt door Noëllie (18-08-2010 20:09)

Ik gebruik de tabellen van hiernaast, die wijken ietsje af, maar moet wel zeggen dat mijn 15 cm altijd een stukje hoger wordt dan mijn 25 cm, dus waar dat aan ligt geen idee, maar ze worden in ieder geval hoger dan 5 cm en ik bak de 25 cm 35 min. op 160 C (heteluchtoven).

4

Baal wel had iemand met een taartje willen verrassen maar met zo'n laag ding aan komen zetten  :nooo  Nou ja kijk wel even wat ik ermee doe misschien bewaren voor eigen gebruik en een nieuwe maken. Ik heb trouwens ook nog gekeken naar de tabellen die wijken iets af maar niet zoveel dat de taart maar 5 cm hoog wordt toch?

5

Vanmorgen mijn springvorm van 25 cm nog een keer erbij gepakt. IK heb de aanwijzingen op het pak van de biscuitmix gevolgd en die horen ook bij 25 cm maar ik vond dat er weinig mix in de vorm zat. Normaal moeten die toch voor 2/3 gevuld zijn. Ik dus de doorsnee van de springvorm gemeten is die 26,5  :think:  Even los van het feit dat de oven erg warm is geweest kan het ook al bijna niet anders dan dat ik te weinig mix had toch?

6

chantalluh schreef:

Baal wel had iemand met een taartje willen verrassen maar met zo'n laag ding aan komen zetten  :nooo  Nou ja kijk wel even wat ik ermee doe misschien bewaren voor eigen gebruik en een nieuwe maken. Ik heb trouwens ook nog gekeken naar de tabellen die wijken iets af maar niet zoveel dat de taart maar 5 cm hoog wordt toch?

Idee: Gewoon nog een bakken en er bovenop zetten?!

Dat is toch een TAART waard!

7

@ppeltje schreef:
chantalluh schreef:

Idee: Gewoon nog een bakken en er bovenop zetten?!

'
Thanx voor de tip voor een volgende keer (biscuit ligt al in de prullenbak  :s )

8

Je had er nog kleine gebakjes van kunnen maken! Of een boltaartje van repen biscuit. Niet meer zomaar weggooien hoor  :nooo

9

Misschien kun je het baksel gaan gebruiken voor petit fours. Deze hoef je vaak niet zo hoog te hebben en heeft het kapsel toch nog een functie.

10

Biggeltaart schreef:

Je had er nog kleine gebakjes van kunnen maken! Of een boltaartje van repen biscuit. Niet meer zomaar weggooien hoor  :nooo

Ik zal het echt nooooit meer doen  :nooo