1

Onderwerp: royal icing kleuren lopen in elkaar over

Hallo,

Ik ben aan het experimenteren met het versieren van nijntjekoekjes met royal icing.

Eergisteren koekjes gebakken en na het drogen het hoofdje van het nijntjekoekje met witte icing ingevuld. Vervolgens +/- 24 uur later het lijfje met roze icing ingevuld. Resultaat zag er super uit (ik was best trots op mijn 1e poging :)). Maar vandaag (weer 24 uur verder) zag ik dat daar waar de witte en roze icing tegen elkaar aanliggen (in Nijntjes nek...), de roze kleur omhoog kruipt vanuit de roze in de witte icing, en da's natuurlijk niet de bedoeling. Hoe voorkom ik dit?

Ze smaken er overigens niet minder om  :P

Alvast bedankt voor de tips! Gr. Eef

2

Re: royal icing kleuren lopen in elkaar over

Het kan liggen aan de kleurstof die je gebruikt: was het kleurgel of vloeibare? de kleurgel is echt veel kleurvaster :Y Verder had ik bij mijn allereerste koekjes ( alweer een tijdje geleden ;) ) mijn icing te lang geklopt waardoor het stijver leek dan het was: toen moest ik eigenlijk veel te veel druppels toevoegen om het weer vloeibaar te krijgen :rolleyes: Dit kun je voorkomen door op heel lage stand te mixen en dan de icing een kwartiertje ( afgedekt) laten staan voordat je gaat kleuren en spuiten.

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

3

Ik heb kleurgel gebruikt, dus daar zal het niet aan liggen. Te lang kloppen ook niet, want ik heb de icing met de hand gemaakt --> misschien moet dit juist met de mixer?

Sowieso vond ik het best lastig om te bepalen of de icing stevig genoeg was voor lijntjes, en daarna vloeibaar genoeg voor opvullen. Gezien het resultaat dacht ik eigenlijk dat ik dit wel aardig bij het rechte eind had. Maar misschien dat de witte icing achteraf gezien toch nog te nat was, en dus nog niet 100% droog toen de roze ernaast kwam?

4

Het kan ook liggen aan het merk van kleurstof hoor, sommige merken 'bloeden' meer door dan anderen.

5

Welke zijn dat? Ik heb wilton icing color gebruikt.

6

Ik heb zelf geen Wilton, maar die van Americolor hebben daar niet zo heel veel last van. Die van Sugarflair heb ik daarvoor nog niet gebruikt.