1

Onderwerp: Afsmeren met botercreme mix? Kan dat wel?

Man oh man, dat bakken is echt evil.   :grr:  Zeker als je nog zoveel moet afvallen als ik.  :o  Anyways, mijn omgeving is erg blij met alle baksels die ik uitdeel. Gisteren heb ik nog een misdadig goede Nigella chocoladetaart gemaakt. Oef..!

Vandaag voor het eerst na een cursusmiddagje thuis aan het decoreren met marsepein en daar heb ik een vraagje over:

ik heb van die FunCakes mix voor botercreme, maar ergens staat me nog bij dat marsepein níet in contact mag komen met water. Door die mix moet water. Dus kan ik dat dan wel gebruiken om af te smeren?

En begrijp ik nou goed dat door die mix ook boter gaat? Ja toch? Mix, water en boter?

(Be warned, dit was alleen nog maar de eerste van de duizend open deuren die ik hier ga komen intrappen vrees ik.  :D )

2

Re: Afsmeren met botercreme mix? Kan dat wel?

Er gaat inderdaad water bij de mix en daar kán je marsepein dus van smelten (maar dat hoeft niet altijd zo te zijn, hoor!). Beter is om één van de andere b.c.'s uit de recepten te gebruiken (bijv. Swiss Meringue  :P ). En ook gaat er boter bij de mix, ja.

"Ik weet het zeker...........denk ik!"

3

Kan ik met die mix ook 1:1 bc maken? Door gewoon het water weg te laten? Of is dat een heel stomme vraag?

4 Laatst bewerkt door e.b.m. (17-08-2010 09:07)

Nee, da's geen stomme vraag, hoor. Maar dat kan niet. De 1:1 bc is één deel boter en één deel poedersuiker. Daar kan je heel goed mee afsmeren, maar is niet zo lekker (erg boterig ipv romig), dus niet geschikt om mee te vullen. Maar als je een andere vulling gebruikt, kan je gerust 1:1 bc voor het afsmeren gebruiken, natuurlijk.

je kan de mix wel gebruiken om af te smeren als je ipv 200 ml 100 ml water gebruikt (tip van Inge van de webshop)

6

Dus die mix heb ik een beetje voor niks besteld.  :/
Is het wel lekker voor op cupcakes oid?

7

Absoluut! En ook om mee te vullen, hoor, want hij is echt lekker romig. En de tip van Verliefdmeisje kende ik ook nog niet. Dus ook namens mij bedankt daarvoor  ;) !

8

verliefdmeiske schreef:

je kan de mix wel gebruiken om af te smeren als je ipv 200 ml 100 ml water gebruikt (tip van Inge van de webshop)

Oh kijk! Dat is goed om te weten!

9

Ik smeer altijd af met de botercrème mix. Nog nooit een uitgezakte taart gehad. Ik gebruik ook iets minder water, iets van 175 ml ipv 200 (kwam er pas achter dat mijn maatbeker niet klopt, hi hi).
Ik heb dus nog nooit problemen gehad!

10

Ik gebruik hem ook gewoon om mee af te smeren. Wel verminder ik de hoeveelheid water. Is echt nog nooit mis gegaan.

Wij zijn ook op hyves te vinden! http://marsefijn.hyves.nl/

11

Ik gebruik hem ook om mee af te smeren. En ik verander niets aan de hoeveelheid water  :)

Groetjes, Mandy        www.datzitgebakken.hyves.nl/
Carpe Taart!

12

ik gebruik hem altijd om af te smeren en gewoon de aangegeven hoeveelheid water en nooit problemen gehad

13 Laatst bewerkt door e.b.m. (17-08-2010 10:34)

Ik moet ook eerlijk bekennen, dat ik er voorheen ook nooit last van had......... totdat ik dat in een zelfde soort topic ook beweerde. Maar dat was schijnbaar de goden verzoeken, want prompt daarna had ik een paar smeltende taarten :S. Dus sindsdien ga ik op safe. Maar dat van die tip met de helft van het water: dat wil ik nog wel 's op een (eigen) taartje gaan uittesten. Want de mix is natuurlijk wel supermakkelijk!!!

14

nee nee is niet de goden verzoeken moet namelijk 2 taarten maken.
Een proefplaatje dacht doe ik hem meteen op de taart.
Nu wel goed gaan :9