1 Laatst bewerkt door gogeltje (16-08-2010 12:16)

Onderwerp: Rolbare chocolade blijft plakkerig

Hoi,
ik ben nieuw hier en ga voor het eerst van mijn leven een taart bakken :)
Nu heb ik geprobeerd rolbare chocolade te maken volgens het recept op de site, 450 gram chocolade, 125 ml glucose en 2 tl ijswater. Alleen blijft bij mij alles zo plakkerig. Kan dat komen doordat ik melkchocolade heb gebruikt? En zo ja, kan ik dat oplossen door er meer chocolade bij te doen?
Vergeef me als ik domme vragen stel, maar ik ben dus echt een SUPER newbie ;)

2

Re: Rolbare chocolade blijft plakkerig

Ik geloof dat het zichzelf heeft opgeslost. Even in folie in de koelkast geleg. Na een half uurtje gaan kneden en toen werd het vanzelf steeds steviger. Alleen komt er geen vet uit, is dat normaal?

3

normaal gezien gaat het vet zich afscheiden op het moment dat je er het koude water bij doet in het maakproces zeg maar....

Ik heb het ook gehad bij chocoleather maken (vet niet afscheiden), het was heel brokkelig, is het dat bij jouw ook dan ?

if you can dream it, you can live it (WD)

4

Na een half uurtje in de koelkast was het goed kneedbaar, maar er kwam geen vet uit. Het is niet brokkelig geworden, maar bleef toch wel erg kleverig. Misschien had ik toch pure chocolade moeten gebruiken?

5

ik gebruik altijd melk chocolade, dus denk niet dat het daar aan gelegen heeft :think:

6 Laatst bewerkt door gogeltje (23-08-2010 16:09)

Ach, ik zal vast íets fout gedaan hebben. Maar ja voor een eerste poging vond ik het toch nog wel redelijk geslaagd :Y
Jammer achteraf dat ik geen foto van de taart heb gemaakt, ik had er een hello kitty vorm van gesneden, een malletje voor de lijntjes, oogjes en mond geknipt en bestrooid met poedersuiker. Van rose sprinkles een strikje en hij was helemaal leuk! (en nog lekker ook  ;) ) En mijn dochter blijft nu dagelijks vragen, "mama weer taart bakken?"
Vrijdag ga ik weer aan de slag, mijn dochter word zaterdag 5 en nu komt er een choco hello kitty èn een "gewone" witte.
Zondag muffins maken voor op school, dus ik kan weer lekker fröbelen

7

idd jammer dat je niet een foto gemaakt hebt, dan hadden we je eerste taart in de taartenparade kunnen bekijken.
Als ik het zo hoor komen er nog veel meer taarten aan dus ik zou zeggen: welkom bij de club van de "taart(maak)-verslaafden"  ;)