1

Onderwerp: Marsepein smelt, wat doen we verkeerd????

http://i38.tinypic.com/2zipzxt.jpg

Zoals je op de foto ziet, is de marsepein helemaal gesmolten. De taart is gevuld met jam en botercreme en is afgestreken met een laagje botercreme.

Wat doen we verkeerd?

2

Re: Marsepein smelt, wat doen we verkeerd????

Welke botercrème?

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

wat voor botercreme??

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

4

We hebben de boterixcrememix gebruikt van funcakes.
100 gr mix, 100 gr. poedersuiker, 250 gr roomboter en 200 ml water

5 Laatst bewerkt door cares (16-08-2010 08:29)

Die gebruik ik ook altijd en nog nooit problemen mee gehad. Ik ken verschillende mensen die ook met de mix afsmeren en geen van alle hebben er problemen mee gehad. En misschien ligt het aan de marsepijn te dun uitgerold of een ander merk.

6

Deze creme is niet geschikt om mee af te smeren. Er zit teveel vocht in en daar kan de marsepein niet tegen.
Als ik naar de foto kijk denk ik ook dat je de marsepein misschien wat te dun hebt uitgerold.
Botercreme 1:1 is beter om mee af te smeren (even veel boter als poedersuiker, geen extra vloeistof toevoegen)

7

Het hoeft niet mis te gaan als je afsmeert met mix, maar het risico is er wel. Dat kan komen door verschillende factoren, waardoor het vet en het vocht onder de laag marsepein weer gaat scheiden. En dan krijg je "plasjes" (beetje overdreven hoor) onder je marsepein.

Wil je op safe gaan, kun je het beste afsmeren met 1:1 botercrème en alleen vullen met de bcr van de mix. Ook kun je verhoudingsgewijs meer boter toevoegen. Zorg er in ieder geval voor dat als je toch mix gebruikt, dat je echt een uur laat indikken en lang genoeg mixt en de alles de juiste temperatuur heeft.

Maar ik neem dus nooit risico en smeer af met 1:1  :)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

8

Ik smeerde in het verleden ook met de mix mijn taarten af en heb nooit "lekkende"marsepein gehad..

Als ik kijk naar de foto, lijkt het mij dat je marsepein iets te dun isuitgerold en dat hij te lang buiten de koelkast heeft gestaan. Daardoor gaat je marsepein zweten én de botercreme..

Ik heb nu gisteren voor het eerst een taart met 1:1afgesmeerd en datis wel een stuk prettiger, maar, mix bc kan ook prima.

Fear can hold you prisoner, Faith can set you free.

9

Ik sluit me aan bij Unicorn1983 niks mis met afsmeren met de mix, ik denk ook dat de marsepein te dun uitgerold is en dat de taart buiten de koelkast bewaard is, (al begrijp ik écht niet waarom alleen hobbybaksters perse de taarten buiten de koelkast willen hebben iedere banketbakker waar je gaat kijken heeft de taarten in de koeling en hier niet  :+)
Beter tot minimaal 3 mm uitrollen zo heb je wat meer speling met bekleden en kun je er niet doorheen kijken als je klaar bent.

En dan rest inderdaad nog de vraag of je de mix ook echt een uur hebt laten staan voordat deze de koeling inging.

En er zullen vast mensen over me heen vallen hoor maar iedere keer dat ik iets lees over een smeltende taart dan is hij óf niet koel of de mix heeft niet lang genoeg gestaan want een mix die lang genoeg heeft gestaan is veranderd in een dikke gel en is niet waterig.

Groetjes Melanie

10

Bedankt voor de tips!

We hebben de botercreme de avond ervoor gemaakt en in de koelkast gezet en deze vlak voor het vullen en afsmeren eruit gehaald, dus dat kan het probleem niet geweest zijn.

Het enige wat ik kan bedenken is dat we de taart dan toch te lang uit de koelkast hebben gehouden. We hebben eerst beide taarten gevuld en bekleed en op elkaar gestapeld en daarna pas alles in de koelkast gezet, maar daar heeft dan denk ik toch teveel tijd tussen gezeten. Het marsepein begon pas door te schijnen nadat het marsepein begon te smelten.

Wij hobbykoks ;-) zetten onze taart ook altijd in de koelkast!

In ieder geval bedankt voor jullie reacties!

11

ess en ria schreef:

We hebben de botercreme de avond ervoor gemaakt en in de koelkast gezet en deze vlak voor het vullen en afsmeren eruit gehaald, dus dat kan het probleem niet geweest zijn.

Het is wel beter om de BC nogmaals te mixen als je hem uit de koelkast haalt. De kans zit erin dat bij het 'op kamertemperatuur komen' de boel is gaan schiften en zoals marianne zegt, je dus vet en water gescheiden hebt, en dat water gedeelte, je marsepein doet smeletn :Y

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

12

Dan zal dat het idd zijn,
Voor het bekleden, decoreren en stapelen van 2 taarten heb je aardig wat tijd nodig en als het in huis broeierig is, of gewoon warm, dan gaat het tien keer zo hard..

Volgende keer, met een stapeltaart, eerst taart bekleden, koelkast, andere bekleden, koelkast, decoreren 1e taart, koelkast enz enz...

Dan weet je zeker dat je marsepein niet de kans krijgt te zweten!

Fear can hold you prisoner, Faith can set you free.

13

Tussen afsmeren en bekleden moet je de taart echt wel even in de koelkast zetten, zo'n half uurtje toch wel. Tijd voor een kopje koffie!