1

Onderwerp: fondant met tylose, scheurtjes?? TIPS!!

Vandaag aan de slag met mijn elmo en pino voor de sesamstraattaart voor volgende week. Meestal doe ik geen tylose door mijn fondant en hard het vanze;f aardig uit. Maar deze figuurtjes zijn aardig groot en ik wil niet dat ze helemaal inzakken, dus hup tylose erdoor.... mhhh op zich allemaal goed gelukt, maar er kwamen erg snel scheurtjes/ rimpeltje zeg maar in de fondant.... iets minder mooi. Heeft iemand een tip ...  :D  tussendoor wel steeds de fondant in een zakje gedaan om uitdrogen te voorkomen....

Dit is trouwens mijn 2e bestelling en eerste met boetseren erbij.... vind het nog best eng.....

Bedankt! Groetjes Tamara

Leven is het meervoud van lef! (loesje)

2

Re: fondant met tylose, scheurtjes?? TIPS!!

Ik denk dat je er iets teveel tylose in hebt gedaan. Wat je kunt doen is je handen nat maken, even het water van je handen schudden en dan het fondant weer goed (lees lang). Wat ook eventueel kan is een beetje crisco door het fondant kneden.

Succes ermee :)  :)

3

na het water fondant doorkneden, zag dat ik je een woordje was vergeten :)

4

thanx.. hoeveel tylose moet ik gebruiken?, ik heb vaak maar een klein beetje van die kleur fondant nodig.. kan verder geen kwaad toch.. is toch wel eetbaar zo met teveel tylose erdoor (half theelepeltje op een 150 gram fondant  :o  uhhmm)..

Groetjes Tamara

5 Laatst bewerkt door Bommeltje (13-08-2010 22:38)

scheurtjes kunnen ook ontstaan als je net iets te weinig tylose gebruikt
Zeker met een rechtopstaand figuurtje

Dan hard de buiten kant al uit, terwijl de binnenkant zacht is en een klein beetje in elkaar zakt.
Heb je een 'hoog' figuurtje wat recht opstaat heb je binnenin wat 'support' nodig, van coctail prikkers of spaghetti

Ik raadt mensen altijd aan de boetseersels met tylose niet op te eten, het is gewoon niet lekker, wel eetbaar dus totaal niet gevaarlijk, maar niet echt lekker  :nooo

Ik zou het zelf nooit met water proberen, dan krijg je een raar effect
Tylose is juist om vocht uit fondant te halen,.. dan voeg je tylose toe en ga je ook nog vocht toevoegen.. plus toch wel een enorme kliederbende, hoe weinig water je ook aan je handen hebt.

Ik zou echt aanraden meer met crisco te gaan doen.

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

6

citroentje schreef:

thanx.. hoeveel tylose moet ik gebruiken?, ik heb vaak maar een klein beetje van die kleur fondant nodig.. kan verder geen kwaad toch.. is toch wel eetbaar zo met teveel tylose erdoor (half theelepeltje op een 150 gram fondant  :o  uhhmm)..

Groetjes Tamara

Eetbaar ja, lekker nee :nooo  :nooo  Ik probeer altijd subtiel te zeggen dat ze het beter niet kunnen opeten ;)  ;) . Wat betreft de hoeveelheid, ik zou het echt niet weten. Ik koop meestal een kilo fondant die ik dan meng met tylose en elke keer als ik wat nodig heb dan heb ik het alvast klaar liggen. De tylose toevoegen doe ik echt op het oog.  Zal een keer opletten hoeveel ik erin doe. Heb het ook maar geleerd door ervaring  ;)  ;)

7

Bedankt!!