1

Onderwerp: Help! Wat gaat hier fout?

Het recept dat ik heb gebruikt: http://www.deleukstetaarten.nl/recept/2/Basisbiscuit

Poging 1: met een verstelbare vorm (zonder bodem). Dit gaf sowieso problemen, omdat de vorm mee de lucht in ging tijdens het rijzen. Uiteindelijk zag het resultaat er zo uit (hoogte +/- 1 cm, met in het midden nog een bobbel van +/- 2cm)
http://i639.photobucket.com/albums/uu116/anne-gts/taart1.jpg http://i639.photobucket.com/albums/uu116/anne-gts/taart2.jpg

Poging 2: dit keer met een vaste vorm (wel 26cm ipv 24). Het resultaat (hoogte variërend van +/- 1 cm tot 5 cm)
http://i639.photobucket.com/albums/uu116/anne-gts/taart3.jpg http://i639.photobucket.com/albums/uu116/anne-gts/taart4.jpg

Ik moet zeggen dat ik nu wel baal..  :(  Wat gaat er hier nu fout?  :think: Ik vier zaterdag mijn verjaardag en zou graag een mooie taart maken.. Ik wil het morgen misschien nog één keer proberen,  maar wil dus wel graag weten of iemand een tip heeft zodat het dan wél goed gaat?

Alvast bedankt,

Anne

P.S. de smaak is wel prima ;)

Re: Help! Wat gaat hier fout?

Ik weet niet wat er fout gaat, maar ik heb weleens hetzelfde gehad.
Volgens mij heeft het te maken met het opkloppen van de eieren...maar dat weet ik niet zeker...
Toen heb ik ook de biscuitmix zelf proberen te maken.
Ik gebruik altijd biscuitmix waar ik alleen eieren en wat water bij hoef te doen.
Dit is nog nooit fout gegaan...
Ik weet niet of je in de gelegenheid bent, maar dan zou ik proberen nog aan de mix te komen..

3

Wat voor oven heb je ???

En op wat voor stand heb je gebakken ???

Misschien ligt het daaraan, omdat het deeg zo ongelijk stijgt...

Liefs Samantha

4 Laatst bewerkt door CupCakeKim (12-08-2010 15:42)

per ei, 30 gr bloem + 30 gr suiker.
voor 26 cm, gebruik ik dan 6 eieren (dus 180 gr bloem + suiker)

Eieren eerst opwarmen in warm water en het beste opkloppen met suiker ook schaal in warm water, tot het zachtgele lobbige slagroom lijkt. daarna de bloem er gezeefd door spatelen.

Ik bak hete lucht 165 graden en dan 35/40 min.

heb altijd perfecte biscuit!

5

Ik gebruik basis-biscuit 2, gaat prima !
Maar het zal idd aan je temperatuur liggen, wat heb je voor oven ??

6

@CupCakeKim,Volgens mij heb je het fout geschreven want het is 1 ei,30 gr bloem en 30 gr. suiker.Anders klopt de verhouding niet.

Zeg wat je meent en meen wat je zegt!

7 Laatst bewerkt door CupCakeKim (12-08-2010 15:41)

Ha ha ha , ik zie het sorry. maar op 6 eieren klopt het dus wel!!

per ei inderdaad 30 gram bloem en suiker!!

Ik bak ook inderdaad op 1 temperatuur, niet laten oplopen. Niet in de Combi in elk geval. deze wordt vaak 'heter'. vandaar dat ik vaker een iets lagere temp neem. Ook bij cake's en dergelijke. Maar je moet echt je oven leren kennen, wat dit soort dingen betreft!

succes met de derde poging!

8

Ik denk zelf ook dat het aan de temperatuur van je oven ligt.
Of dat ie niet goed sluit.Of heb je de oven open gedaan binnen een half uur?Want dan zakt ook de hele boel naar beneden.

Zeg wat je meent en meen wat je zegt!

9

Bedankt voor de snelle reacties!

Het zou best eens aan de eieren kunnen liggen.. Ik heb gewoon met de hand geklopt, en het leek niet echt op "zachtgele lobbige slagroom", maar meer op een waterig geel mengsel met een schuimlaag.  :/ Het was ook een heel gedoe, water op goede temperatuur, lang genoeg kloppen, en niet precies weten hoe het beslag er uit hoort te zien.
Hier in de buurt (Beek, Lb) ligt een bakwinkel, daar zullen ze de biscuitmix wel hebben, denk ik?! Ik denk dat ik dan maar het zekere voor het onzekere neem (voor morgen in ieder geval, voor een evt volgende taart zie ik dan wel) en daar even langs ga.. Dit is dus echt een stuk makkelijker? Niet super-lang kloppen (heb geen keukenmachine) op bepaalde temperaturen?

Ik heb trouwens een heteluchtoven. Heb deze op 185 graden gezet en laten voorverwarmen. Dan taartvorm er in en na zo'n 40 minuten even met een breinaald geprikt om te kijken of 'ie goed was. Tussendoor is de oven niet open geweest.

De cupcake's die ik vandaag gebakken heb (ben de hele dag in de weer geweest), zijn wel prima gelukt.  :)

10

Hoi Anne,

Ik kom uit brunssum!!!

Waar is in beek een bakwinkel dan???
Hoe heet de zaak, want ik ga nu altijd mijn spulletjes halen bij LOVE TO BAKE in brunssum.

Altijd leuk om nog een ander adresje te hebben!!

Groetjes Samantha

Liefs Samantha

11

@Anne123: je zegt dat je met de hand hebt geklopt en geen keukenmachine hebt. Ik denk dat dát het probleem was. Om een biscuit echt luchtig te krijgen moet je met een electrische mixer mixen!  :Y

12

@ Sofia: dat zou best eens kunnen.. Als ik die biscuitmix koop, kan het dan wel gewoon met de hand?

@ Samantha: ik weet niet of ik dat hier mag vermelden..? Dit is het adres:   
Het Suiker Atelier
Prins Mauritslaan 76
6191 EH Beek
www.hetsuikeratelier.nl

13

de mixer hoeft geen keukenmachine te zijn, een handmixer mag ook, maar gewoon met een garde krijg je het idd niet voor elkaar....

biscuitmix ook niet; en ik vind die niet eens lekker.... maar smaken verschillen!

en de winkel van je link is deze week nog gesloten.

Groetjes, Dorothea.

14

en er is hier op het forum een topic met foto's over het maken van basisbiscuit, ik zal even zoeken

Groetjes, Dorothea.

15

Oh jee, ik heb dus niet goed opgelet  :o  Ik had wel even bij de openingstijden gekeken, maar niet op de beginpagina  :grr:

Wie weet kan ik ergens een mixer lenen, want die heb ik niet.. Ook met een handmixer zou je dus ook ongeveer 10 min. moeten kloppen?  Hmm, eens kijken of ik dat nog allemaal voor morgen kan regelen..

Heel erg bedankt voor de hulp allemaal!  :thumb:

16

Hoi Anne,

Ik bak nog niet zo heel lang, maar gebruik wel elke keer dit recept.
Ik heb ook een hete lucht oven en laat hem voorverwarmen op 140 graden. Dan bak ik hem ca. 20 min op 140 graden. Vervolgens verhoog ik de temperatuur naar 165 graden en bak ik hem ca. 15 minuten. En vervolgens 10 minuten op 175 graden. En dan prik ik steeds na 35 a 40 minuten. Hij komt altijd mooi omhoog en is mooi strak.

Maar zoals de rest zegt kan het ook aan het kloppen leggen.

Alvast succes!

17

Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar bij de Hema hebben ze een handmixer voor € 10,- Ik heb hem een jaar geleden gekocht om een taart te bakken, maar was bang dat dat maar eenmalig zou zijn. Nu zijn we een jaar verder en hij doet het nog steeds. Ook heb ik nu een taart of 40 gemaakt. Dus best aardig voor één tientje.

www.lindelicious.nl       Elke taart uniek!

18

Sorry, ik werd net heftig gestoord en heb nu even het topic voor je opgezocht:

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=94566

Groetjes, Dorothea.

19

Nou, Anne ik weet dan wel zeker dat het daar aan gelegen heeft. Daar zat dan inderdaad geen "lucht" in! :nooo

Over het algemeen kun je een mixer nog wel goedkoop op de kop tikken kijk ook eens bij Blokker, Marskramer en zelfs soms bij Action of een Bazaar. :Y

Veel succes met je volgende taarten!
Oefening baart kunst! :D

20

185 graden hetelucht is echt veeeeeel te hoog! Hou maar maximum 170 aan, misschien nog wel lager. Bij de blokker verkopen ze voor een paar euro een oventhermometer dan kun je meten hoe heet je oven nou echt wordt als je hem instelt op bijvoorbeeld 170graden, misschien wordt hij wel veel heter :Y

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs