1 Laatst bewerkt door frummel88 (11-08-2010 09:00)

Onderwerp: Boel vragen m.b.t. taart & tijdsdruk

Ik ga voor vrienden een trouwtaart maken, alleen moet ik veel werken en heb ik volgende week 3 dagen vrij (niet opvolgend) om de taarten te maken.

Het wordt een stapeltaart met 3 lagen waarvan de bovenste erg klein (15 cm)

Ik wilde dinsdag de 2 grote biscuits bakken, en deze dan met vulling en al invriezen.

Donderdag wilde ik ze dan uit de vriezer halen om te bekleden.

Vrijdag moeten ze om 16.00 klaar zijn.

*Wordt de biscuit niet te droog na invriezen?

*Kan ik beter met/zonder vulling (mona kwarktaart) invriezen?  (dinsdag)

*Kan ik de taart afgesmeerd met botercreme invriezen? of doe ik     dat beter donderdag voor het bekleden smeren?

*Kan ik de taart donderdag op vrijdag buiten de koeling laten staan? De fondant zit er al op, zo nee hoe moet ik hem in de koeling bewaren?

2

Re: Boel vragen m.b.t. taart & tijdsdruk

Ik zou het anders doen:

eerst kapsels bakken en dan in de vriezer, dit kun je nu al doen.

Woensdag eind van de middag kapsels eruit en dan gaan vullen en afsmeren.

Donderdagochtend opnieuw afsmeren, de koelkast in, aan je decoraties werken en als de taart weer flink koud en strak is dan verder decoreren.

Zo hoef je hem niet meer in te vriezen. Want een ingevroren taart moet minimaal 24 uur voor consumptie onderin de koelkast worden gezet, anders wordt er vrijdag ijstaart geserveerd!

Succes!

Jacqueline

3

Maar ik wil hem helemaal niet een 2e keer invriezen?  :think:

En woensdag kan ik niks doen, zie mijn verhaal heb ik 3 dagen: dinsdag, donderdag en vrijdagochtend...

4

Ik zou zelf niet het risico nemen om een gevulde en afgemeerde (bruids)taart in te vriezen en hem dan te decoreren. Dan daarbij is een (bijna) ontdooid kapsel veel makkelijk om te snijden/zagen en om hem daarna te vullen dan een pasgebakken kapsel. Heb je woensdagavond laat geen tijd, werk je dan?

Botercrème om af te smeren kan je bijvoorbeeld al dinsdag maken. Alleen haal je hem dan woensdagochtend voordat je gaat werken al uit de koelkast zodat 'ie 's avonds goed te gebruiken is.

Zo houd je wel tijd over voor als er calamiteiten optreden (zoals bij mij vorige week).

Of je bakt de kapsels nu of één dezer dagen en dan gooi je ze in de vriezer en haal je ze er woensdagnacht (als je 's avonds moet werken) en dan vul je donderdagochtend. Dan even in de koelkast... en dan weer verder.

Jacqueline

planning en invriesvragen....

[move]---> taartdecoratie algemeen

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

zowel planning maken als een planning uitvoeren is hier niet zo'n sterk ontwikkelde eigenschap...  :rolleyes:
wat ik me wel altijd bedenk tijdens het taartmaken. dat ik de decoraties beter al eerder gemaakt had. alleen is het probleem dat ik dan de kleuren dan nog niet weet...

ik heb wel eens een taartje bekleed en wel ingevroren, ik vond het er niet mooier op geworden. beetje plakkerig. als je invriest in een kartonnen taartdoos, ook het ontdooien (in de koelkast) heb ik wel eens gelezen

succes, wel showen he

liefs marieke

7

Nog 2 vragen waarop ik geen antwoord kreeg, weet iemand dit misschien?

*Wordt de biscuit niet te droog na invriezen?

*Kan ik de taart donderdag op vrijdag buiten de koeling laten staan? De fondant zit er al op, zo nee hoe moet ik hem in de koeling bewaren?

(Ik weet niet of ik wel voldoende koelruimte heb voor 2 taarten)

8

Ik zou melkproducten niet buiten de koeling laten. In de koeling met of zonder doos.

Nee, biscuit wordt niet droog.

Ennuh, graag gedaan!!!

Jacqueline

Als je de taart vult met Mona kwarktaart-vulling dan kan hij zeer zeker niet buiten de koelkast bewaard.

Ik heb niet gemerkt dat het invriezen van het biscuit het droog maakt. Gewoon lekker :)

Groetjes Karine

10

als je een los kapsel invriest en je gaat hem ontdooien, dan wel de zak/folie eromheen laten, anders droogt hij wel uit :Y

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

11 Laatst bewerkt door frummel88 (12-08-2010 20:01)

Ennuh, graag gedaan!!!

Waarom zo lichtgeraakt? ik heb dat andere berichtje even vlug geplaatst in 2 min omdat ik me bus moest halen...

Bedankt! :thumb:

Kan de taart wel buiten de koeling op de bruiloft zelf? Het duurt zo'n 4 uur dat hij dan zeker buiten de koeling staat

12

de vulling kan niet buiten de koelkast worden bewaard dus 4 uur in een waarschijnlijk behoorlijk warme ruimte zeker niet.

Mariskawww.hetzoetefeest.nl www.hetzoetefeest.hyves.nl voor taarten,workshops en verkoop op afspraak van materialen en ingrediënten vlakbij leidsehage