1

Onderwerp: Eerste keer biscuitmix gebakken... ... ...

Hallo allemaal,

Heb voor de eerste keer biscuitmix gebakken (maak ook voor het eerst een taart!!!). Nu hij lang genoeg in de oven heeft gezeten laat ik het biscuit 10 min in de oven afkoelen, maar het biscuit was nog zacht. Is dat normaal?!? Ik heb zo`n pak biscuitmix gekocht... ... ...

2

Re: Eerste keer biscuitmix gebakken... ... ...

Hoe bedoel je zacht? Een biscuit hoort iets stevig te zijn, maar niet hard. Als je hem uit de vorm haalt hoort het niet in te zakken. Wanneer je dan op de bovenkant drukt veert het biscuit weer netjes terug na loslaten.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

3

hij is bijna nog vloeibaar, kan hem nu nog niet uit de bakvorm halen. Denk dat ik iets verkeerd gedaan heb. Ik heb een vorm met een diameter van 20 cm.

4

euh dan heeft hij dus niet lang genoeg in de oven gezeten of je temp stond te laag. Pas eruit halen als hij netjes terugveerd als je erop drukt en je prikker schoon is

Heroin is sooo passé, it's CAKE at the moment!

5

Dan is er inderdaad iets verkeerd gegaan. Kun je ons vertellen hoe je hem precies gemaakt en gebakken hebt? Misschien zit daar de fout in. Een biscuit is perfect als je er een prikker in steekt en deze er helemaal droog uitkomt :)

Groetjes Laura!

6

Lautje. schreef:

Dan is er inderdaad iets verkeerd gegaan. Kun je ons vertellen hoe je hem precies gemaakt en gebakken hebt? Misschien zit daar de fout in. Een biscuit is perfect als je er een prikker in steekt en deze er helemaal droog uitkomt :)

daar ben ik het niet 100% mee eens.. ik heb dit namelijk ook gehad prikker schoon en dan eruit gehaald en gevoeld of ie terugveerde en dat deet ie dus niet... ik haalde m eruit en zag dat ie al langzaam aan het inzakken was.. heb m dus weet terug gezet.. en elke 5 minuten gekeken ie niet zwart werd hahaha..

na 15 minuutjes er toch maar uitgehaald en toen was ie veel steviger...

ik heb verder nog niet zo veel taartenbak ervaring.. maar met de prikkerproof werkte het bij mij dus niet...

www.lil-suz.blogspot.com voor meer over mijn creaties

7

Ik vind ook altijd wel dat de tijd die je overal vermeldt ziet staan, niet helemaal klopt. Dit is een richtlijn. Iedere oven is anders en ik laat mijn biscuit, of wat dan ook, meestal langer in de (gas)oven staan omdat het vaak nog niet gaar genoeg is. Soms heb ik bijna wel een half uur langer nodig, bij bijv. grote taarten. Het blijft een kwestie van steeds even controleren(even voorzichtig met je vinger erop drukken) en een beetje je oven leren kennen. Bij mij wordt hij ook nog vaak een beetje scheef. Maar dat kan je later weer wegsnijden.

Groetjes, Mandy

8

lil_suz schreef:
Lautje. schreef:

daar ben ik het niet 100% mee eens.. ik heb dit namelijk ook gehad prikker schoon en dan eruit gehaald en gevoeld of ie terugveerde en dat deet ie dus niet... ik haalde m eruit en zag dat ie al langzaam aan het inzakken was.. heb m dus weet terug gezet.. en elke 5 minuten gekeken ie niet zwart werd hahaha..

na 15 minuutjes er toch maar uitgehaald en toen was ie veel steviger...

ik heb verder nog niet zo veel taartenbak ervaring.. maar met de prikkerproof werkte het bij mij dus niet...

Haha daar ben je mooi klaar mee :P Ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn prikker er altijd op verschillende plekken in steek, omdat hij er op de ene plek wel schoon uit komt en dan op een andere plek weer niet. Misschien was dit bij jou ook wel het geval!

Groetjes Laura!

9

Ik heb hem opnieuw gebakken, opnieuw biscuit gemixed. Precies zoals op het stickertje (van Funcakes) vermeld staat. De oven (heteluchtoven) voorverwarmd op 170 gr, daar de biscuit ingezet (toen de oven warm genoeg was) en heb daar dus ong 5 kwartier in gezet. Inderdaad met een sateprikker (zoals je ook gewoon altijd bij gewone cake doet) gecontroleerd of hij goed was (goed is hij als het prikkertje er schoon uit komt). Nu maar afwachten of hij echt goed is. Jullie horen het. Heel erg bedankt voor de vele reacties. SUPER!!! :thumb:

10

Eigenlijk ben ik wel benieuwd hoe je taart is geworden. Je schrijft dat ie ongeveer 5 kwartier in de oven heeft gestaan.... :think:  Klinkt er lang.

Groetjes Nicolette
Waar je van droomt, kan je niet wakker van liggen!!!

11 Laatst bewerkt door Diango (12-08-2010 09:53)

Ik moet hem vandaag opnieuw bakken. Hij is toch niet goed gelukt. Nu heb gehoord dat hij best hard (maar wel luchtig) moet zijn als je na het mixen klaar bent met het beslag. :think:  :think:  :think:  dat was bij mij gisteren absoluut niet het geval, terwijl ik wel de aanwijzingen op het pak goed opgevolgd heb. Vreemd hoor... ... ...Ik ga vandaag nog een keer de taart opzich maken, hopen dat hij vandaag dan wel goed is, want ik heb geen andere mix. Ik ga vandaag maar mixen maar dan met een beetje minder water of zo. Ik ga nog even overleggen denk. Wat zouden jullie doen, met een biscuitmix van Funcakes?!? Groetjes Linda

12

Ik heb gister avond ook m'n eerste biscuit gebakken! ging helemaal goed.. was best trots op mezelf.. :Y haha.. Ik had ook het biscuit laten afkoelen in de oven en daarna nog even op aanrecht laten koelen. Vanavond de vulling maken en dan of vanavond of morgen bekleden en decoreren..

Veel succes met bakken!

13

Ik gebruik ook de biscuitmix van Fun Cakes. Maar, ten eerste gebruik ik niet de verhoudingen zoals vermeld op het pak maar de verhoudingen zoals vermeld in de tabellen hier op de site (wijken iets af). Ten tweede bak ik met oplopende temperatuur (tip van iemand hier op de site). Ik begin in een koude oven en zet hem op 140, na 10/15 minuutjes verhoog ik tot 160 en dan na weer 10/15 minuutjes gaan we naar 180 (gewone oven - geen hetelucht). Na weer een 10 tal minuutjes prikken we even en voelen of hij mooi terug veert. Indien zo, is ie klaar en mag ie op het rooster om af te koelen.

Mijn biscuits lukken nu altijd (alleen de eerste keer mislukte omdat ik het ook anders deed zoals vermeld op het pak)!

Belgische webshop taartdecoratie en bakkerij grondstoffen - www.prettysweets.be