1 Laatst bewerkt door wjanzen (10-08-2010 10:01)

Onderwerp: Paar botercreme vragen en klopfix vragen.

1) Botercreme 50-50 is goed om af te smeren toch? Maar kan je daar ook bloemetjes mee spuiten en worden die hard?

2) Botercreme van de recepten kan je gebruiken voor tussen de taart als vulling maar die kan je dus niet gebruiken om af te smeren??? En moet je er een smaakje aan toevoegen of is de botercreme van zichzelf al lekker?

3) hoe kom je aan die smaakjes?

Klopfix? Nog nooit van gehoord maar zoals ik begrepen heb kan je daar je slagroom mee harder maken zodat het niet instort.
Kan je de slagroom met klopfix ook gebruiken als vulling of is dat niet lekker.

Ja sorry ben een echte leek  :o

2 Laatst bewerkt door NiQ (10-08-2010 10:04)

Re: Paar botercreme vragen en klopfix vragen.

1 - ik smeer er alleen mee af want het is echt niet te eten bc 1:1

2 - niet mee afsmeren, omdat er vocht aan toe is gevoegd smelt je marsepein ervan!
smaakje = patidess, gewoon in de shop bestellen dus. op deze potjes staat de dosering aangegeven!

3 - zie 2  ;)

klopfix smaakt nergens naar dus gewoon door je slagroom en vullen maar. het wordt er net wat steviger van!

o ja, BC mix smaakt naar vanille en is op zich al erg lekker!

N-Joy Cakes

3

1- botercreme 1:1 word wel heel stevig als het koud staat maar niet kei hard. wordt wel weer zacht buiten de koelkast net als gewone boter. Hier kan je het veiligst mee afsmeren.

2- botercreme van mix of meringue botercreme is het lekkerst als vulling. Je kan het ook gebruiken om af te smeren maar als er water in het recept voorkomt moet je oppassen en bestaat er een risico op het wegsmelten van je fondant of marsepein. Zelf gebruik ik nooit 1:1 maar mix(met iets minder water) of meringue om af te smeren.

een smaakje kan je toevoegen door bv siroop, fruit, jam, chocopasta lemoncurd of patidess(webshop) toe te voegen.

wat betreft slagroom geen idee... gebruik ik vaak niet maar klopfix is idd om te zorgen dat je slagroom stijf blijft zoals op de slagroomtaarten van de bakken bijvoorbeeld. :)

4

Bedankt :D

En moet je het mixen met poedersuiker of kan het ook met suikerbakkerspoeder (dat heb ik nog in de kast staan)

Fijn dit forum zo leer je nog eens wat  :Y

5

suikerbakkerspoede en poedersuiker zijn in principe hetzelfde (iets andere toevoegingen) Voor hele dunne lijntjes is het niet aan te raden om icing met gewone poedersuiker te maken, maar voor de rest kan je het gewoon door elkaar gebruiken.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

6

Icing wil ik idd nog een keertje maken.
Zie met alle benamingen soms alles door elkaar.

Bedankt allemaal.

7

wjanzen schreef:

2) Botercreme van de recepten kan je gebruiken voor tussen de taart als vulling maar die kan je dus niet gebruiken om af te smeren??? En moet je er een smaakje aan toevoegen of is de botercreme van zichzelf al lekker?

Ik ben ook een beginner en ben aan het experimenteren met smaakjes die ik toevoeg aan de meringue botercreme. Zo heb ik de laatste keer saromatoetjes gebruikt om het op smaak te brengen. Heel eenvoudig een papje maken door een heel klein beetje water toe te voegen aan de saroma en dit met de botercreme mixen. (als je niet eerst een papje maakt maar de saromapoeder zo toevoegt blijft er een poedersmaak aan zitten)
Smaakt prima als vulling!  :9

Dat is toch een TAART waard!