1

Onderwerp: bakken met biologische producten EN niet te zoet

ik kan er niets over vinden op het forum (en ik heb echt gezocht).

Ik moet een taart bakken met biologische producten EN de taart mag niet te zoet zijn.

Heeft iemand daar ervaring mee?

2

Re: bakken met biologische producten EN niet te zoet

Geen ervaring mee, maar doe zelf veel bio-boodschappen. Misschien kun je eens in het biologische schap van de supermarkt kijken of anders bij de natuurwinkel. Bij deze laatste hebben ze ook kant-en-klaar mixen, maar weet niet zeker of dat ook voor biscuit geldt...

Botercreme is gemakkelijk, want biologische eieren, roomboter en suiker zijn op veel plekken verkrijgbaar.

Voor de vulling een niet te zoete jam, vers fruit, etc. Keuze aan biologische vulling-producten (jam, notenpasta's, etc) is erg groot!

Marsepein? Geen idee... Misschien via internet of informeren bij de natuurwinkel?

De prijzen liggen een stuk hoger voor bio-producten, misschien iets om rekening mee te houden bij de prijs van je taart (als je er geld voor vraagt)?

Succes met de taart!

Hoera! Het is vandaag!

3 Laatst bewerkt door monique53 (09-08-2010 10:43)

Petra1979 schreef:

Geen ervaring mee, maar doe zelf veel bio-boodschappen. Misschien kun je eens in het biologische schap van de supermarkt kijken of anders bij de natuurwinkel. Bij deze laatste hebben ze ook kant-en-klaar mixen, maar weet niet zeker of dat ook voor biscuit geldt...

Botercreme is gemakkelijk, want biologische eieren, roomboter en suiker zijn op veel plekken verkrijgbaar.

Voor de vulling een niet te zoete jam, vers fruit, etc. Keuze aan biologische vulling-producten (jam, notenpasta's, etc) is erg groot!

Marsepein? Geen idee... Misschien via internet of informeren bij de natuurwinkel?

De prijzen liggen een stuk hoger voor bio-producten, misschien iets om rekening mee te houden bij de prijs van je taart (als je er geld voor vraagt)?

Succes met de taart!

bedankt. Ik heb gisteren bij AH biologische bloem, bio. melk, biol. boter, biol. eieren, biol. boter en biol. jam gekocht. Ik ga vandaag nog kijken of er ergens biol. slagroom is. Dat is het probleem niet.

Ik heb er vandaag mee gebakken, en omdat er gevraagd was om het minder zoet te maken, heb ik veel minder suiker gebruikt dan ik normaal gebruik.

DAAR is waar het fout ging. Het waren (ik bak in lagen, dat ik niet hoef te zagen) net pannekoeken. Komt dat dan doordat ik te weinig suiker heb gebruikt?

Ik ga straks weer biol. eieren halen en begin opnieuw maar dan met normale hoeveelheid suiker.

Hoe kan ik het minder zoet maken? Moet dat dan met de vulling? anders weet ik het niet.

4

hmmm... tja recepten hebben natuurlijk wel bepaalde hoeveelheden om een reden. Ik weet niet of je er zomaar suiker uit kunt laten... geen idee.

Om het minder zoet te maken, kun je kwark gebruiken (gewoon neutrale kwark, ook bio te krijgen) en dan vers fruit (frambozen/aardbeien) pureren en met een beetje gelatine aanmaken (eerst een paar gelatine blaadjes weken in koud water, dan een klein beetje kokend heet water in een bakje, gelatine erin oplossen en door de vruchtenpuree roeren, uurtje in de koelkast, dan door de kwark. Kwark met fruit ook een uurtje in de koelkast, dan als vulling gebruiken (evt. nog met verse stukjes framboos eroverheen). Is heerlijk fris, en zonder suiker (alleen fruitsuikers).

succes!

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

5 Laatst bewerkt door monique53 (02-12-2010 13:03)

bedankt glamour. Ik heb altijd recepten precies gevolgd, zoals je zegt het zit erin voor een reden.

leergeld, zo zou mijn man het noemen. Ik heb er in iedere geval van geleerd.

ik ga dat proberen met kwark en fruit, lijkt me lekker

6 Laatst bewerkt door Petra1979 (09-08-2010 12:18)

Glamour schreef:

... en met een beetje gelatine aanmaken (eerst een paar gelatine blaadjes weken in koud water, dan een klein beetje kokend heet water in een bakje, gelatine erin oplossen en door de vruchtenpuree roeren

Gelatine is een product dat wordt gemaakt van resten uit o.a. de vleesindustrie. Ik weet niet of gelatine biologisch te verkrijgen is... Er zijn ook plantaardige bindmiddelen op de markt, bijvoorbeeld agaragar. Zelf nog niet gebruikt overigens.

Dacht, ik meld het nog even omdat de klant een biologische taart wilde...

Hoera! Het is vandaag!

7

bedankt. Ik zal even kijken wat ik dan het beste kan gebruiken. Volgens mij is arrowroot wel goed.

8

Heb even gegoogled op arrowroot, kende het niet. Misschien iets voor mij! Thanks

Hoera! Het is vandaag!

9

you're welcome

10

Misschien kan deze topic je verder helpen:

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=43769

Hoera! Het is vandaag!

11

bedankt. jeetje, dat kan erg ver gaan dat biologische.

12 Laatst bewerkt door Doran (09-08-2010 15:02)

ik heb een leuk boek met biologische recepten voor biscuit, cake, vullingen etc, organic and chic besteld bij bol.com. Misschien iets voor je?

een recept eruit, wat een vrij basis ingredienten heeft, misschien dat je die kunt proberen (ik heb zelf het boek pas sinds gisteren dus nog niet geprobeerd:

vanilla bean butter cake (voor 8 inch cake)
2 sticks (1 cup) organic unsalted butter (softenend)
1 3/4 cups organic cane sugar
4 organic eggs
1 cup organic whole milk
1 tablespoon organic vanilla extract
1/2 organic vanilla bean (seeds scrapped out)
2 3/4 cups organic all-purpose flour
1 1/2 teaspoon baking powder
1/2 teaspoon salt

2 bakpannen 8 inch invetten. oven voorverwarmen 180 c

boter en suiker voor 3-5 minuten mixen op medium snelheid. vervolgens op lage snelheid 1 voor 1 de eieren toevoegen.

in een kleine schaal melk, vanille extract, vanille zaadjes samenvoegen
vervolgens wegzetten

in een schaal de flour (ben even de nederlandse naam kwijt :D:D echt heel stom), bakpoeder en zout samenvoegen -> ook wegzetten

met de mixer op lage snelheid om en om (startend met de flour en ook eindigend hiermee) in kleine hoeveelheden de flourmix en vanillemelkmix toevoegen.

in 2 pannen gieten en vervolgens 35 tot 40 minuten bakken tot de prikker in het midden er schoon uitkomt en ze gekleurd zijn aan de randen.
15 minuten in de pan laten afkoelen en vervolgens op een rooster storten en verder af laten koelen.

Hopelijk heb je er wat aan!

Er staan ook vullingen en frostings in, als je interesse hebt laat het maar even weten dan kan ik nog wel wat overtypen.

Heroin is sooo passé, it's CAKE at the moment!

13

je zou biologische ruwe rietsuiker kunnen gebruiken ipv gewone suiker, maar je hebt idd echt suiker nodig om biscuit te bakken. Ik zou het minder zoete alleen zoeken in de vullingen en marsepein kan je wel vergeten want dat is altijd zoet.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

14 Laatst bewerkt door monique53 (02-12-2010 13:05)

Wow, Doran, geweldig.

ik durf het niet te vragen, maar heel graag een lekkere vulling. Iets met frambozen als dat er is.

en inderdaad een alternatief voor fondant. Ik moet namelijk een patroon op de taart maken, waarbij ik een paar verschillende kleuren moet maken. Verschillende kleuren fondant is natuurlijk het makkelijkst, maar dat kan weer niet met marshmallow fondant (wat ik het liefst gebruik)

En kleuren met bietensap etc. lijkt niet zo geweldig omdat je dan teveel vocht heb.

Als je iets voor me kan doen dan zou ik dat geweldig vinden

15

Bij de natuurwinkel zag ik vandaag nog poedersuiker staan, gemaakt van rietsuiker.

Hoera! Het is vandaag!

16

Petra1979 schreef:

Bij de natuurwinkel zag ik vandaag nog poedersuiker staan, gemaakt van rietsuiker.

bedankt. Ik ga straks als mijn kleinzoon naar huis gaat, naar Biotoop, dat is zo'n winkel.

ben benieuwd wat ik daar nog meer kan vinden

17

Mirjam5 schreef:

je zou biologische ruwe rietsuiker kunnen gebruiken ipv gewone suiker, maar je hebt idd echt suiker nodig om biscuit te bakken. Ik zou het minder zoete alleen zoeken in de vullingen en marsepein kan je wel vergeten want dat is altijd zoet.

Ik heb de kapsels gebakken met biologische suiker, of het daar nu aan ligt weet ik niet, maar ze zijn zo VAST, echt anders dan met gewone suiker.

Mijn kapsels lukken altijd, dus het heeft toch iets met al het biologische dat ik gebruikt heb te maken.

18

ben naar de biologische winkel geweest, lekker duur is dat zeg.

maar goed, ik ben nog steeds op zoek naar iets om te kleuren. Ik heb geprobeerd om de fondant met frambozen sap te kleuren, maar dat gaf zo goed als geen kleur.

ik moet eigenlijk paars, lila, donkerblauw en roze hebben. Iemand een idee?

19

er staat een vanilla filling in die denk ik heel goed gaat met verse frambozen:

vanilla whipped buttercream
makes 3 1/2 cups frosting, enough to frost and fill one 8-inch layer cake or to frost 24 cupcakes

- 2 sticks (1 cup) organic unsalted butter, softenend
- 1 cup of organic cane sugar
- 1 cup organic whole milk
- 1/4 cup sifted organic all-purpose flour
- 1 1/2 tablespoons organic vanilla extract

Boter op medium snelheid tot hij zacht is, voeg de suiker toe en klop het op hoge snelheid  tot hij licht en fluffy is 5-7 minuten.
Voeg, in een kleine pan, melk, flour en het vanille extract samen en mix met met een handgarde tot er geen klontjes meer zijn.
Op medium warmte brengen en de melk rustig aan toevoegen, constant blijven mixen met de garde. zachtjes tot koken laten komen en dan de warmte verminderen. door blijven mixen tot het indikt.
de pan van de warmtebron halen en blijven roeren.

Als de melkmix eenmaal dik is geworden het af laten koelen tot kamertemperatuur.

eenmaal afgekoeld de melkmix langzaam toevoegen aan de botermix, terwijl je op lage snelheid mixt. Vervolgens op medium snelheid 3-5 minuten mixen tot de vulling fluffy is. Vanille naar smaak toevoegen.

Heroin is sooo passé, it's CAKE at the moment!

20

dit is volgens mij de frosting op red velvet cake, maar dan met biologische producten

21

ik denk net ergens aan, safraan kan ik natuurlijk ook gebruiken om te kleuren.

ik ga de taart maar versieren met 1 kleur, meer wordt me toch te moeilijk.

22

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … hp?id=6127

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

23 Laatst bewerkt door monique53 (11-08-2010 08:40)

Bedankt tom poes, daar kan ik wat mee. Ik kon er echt niets over vinden