1

Onderwerp: Kan marsepein over chocolade ganache

Hallo allemaal
Het is zover, in deze vakantie ga ik (na jarenlang cakejes en appeltaarten gebakken te hebben) een beklede taart maken.
Het wordt een oefen projekt omdat in november mn dochtertje jarig is en ik dan een mooi exemplaar wil neerzetten.
Ze wil waarschijnlijk iets met megamindy maar het ontwerp bedenk ik nog wel. Eerst maar eens oefenen.
boetseren kan ik best goed dus dat wordt weer een beetje oefenen. en de rest.... duimen maar.

Mijn man en dochter zijn allebei gek op marsepein en chocolade.
Dus wat ik graag wil is mn taartje afsmeren met chocolade-ganache(wit denk ik ivm bekleden en witte choco is verreweg favoriet hier) en daaroverheen marsepein en marsepeinen figuren boetseren.
Kan dat denken jullie?
welke verhouding marsepein moet ik dan hebben voor bekleden en boetseren?
alvast bedankt voor de hulp!
groetjes

2

Re: Kan marsepein over chocolade ganache

Dat kan!
Om te bekleden moet je 1:3 of 1:4 marsepein hebben, dara kun je ook meet boetseren, 1:2 is te grof om mee te bekleden, dat is van die marsepeinen aardappeltjes marsepein, wel heeeeeeel lekker :P!

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

3

Hoi Allemaal
Gisteravond voor het eerst van mn leven marsepein gemaakt.
100 gr amandelen in de vijzel fijn gemaakt en toen ca 125 gr poedersuiker een eiwt en wat kleurstorf en kleden maar.
Het plakte verschrikkelijk (te veel ei stom) en dus meet poedersuiker toegevoegd tot het de juiste stevigheid kreeg.
Nog wat rode kleurstof erdoor gekneed en mn man (de marsepeinliefhebber in ons huis)laten proeven.
Hij vond het lekker! beter als die grote pakken die ik weleens heb gekocht(Jamin en een keertje Ikea)
Het ligt nu in de koelkast.
Ga ermee oefenen om te kijken of het iets wordt voor de taart voor mn dochtertjes 5e verjaardag.
Zowel mn man als dochter zijn gek ok Marsepein en Chocolade.
Volgende keer probeer ik mn amandelen nog fijner te maken in de vijzel maar verder is het ok.
Tijdens Ultimate CakeOff vijzelen is best grappig.
Iemand nog tips voor het nog fijner maken van het amandelpoeder?
groetjes

er zijn hier niet veel mensen die hun marsepein zelf maken  :nooo  dus hoe snel je tips krijgt weet ik niet.

Hoort zelfgemaakte marsepein in de koelkast? Door dat rauwe ei ofzo?
Marsepein die je in de winkel koopt bewaar je niet in de koelkast  :nooo

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

5

Yep in dit recept zit rauw eiwit. Ik had geen eiwitpoeder in huis vandaar.
groetjes