1

Onderwerp: HELP! Strik mislukt!!!

Nou, ik heb de afgelopen dagen een poging gedaan om mn eerste strik te maken, wat een drama!!! :s
Ik ben eergisteren begonnen met tylose door mn fondant te kenden, de dag erna heb ik de repen gesneden en de lussen gemaakt. Mn fondant was erg droog, de repen waren niet allemaal even dik-dun, dus wat gebeurt er... Er scheueren er een aantal!!! Nieuwe gemaakt, afijn, genoeg lussen.
De lussen heb ik laten drogen tot vandaag en net met eetbare lijm gepoogd een strik te maken....

Nou NIET dus!! Ik baal echt. De lijm vult niet goed op, waardoor de lus bij een beetje aanduwen onderaan scheurt-breekt. Gewoon doorgegaan, want ik had geen extra lussen. Dacht ik dat ik uiteindelijk aardige strik had gemaakt, stort nou de ene na de andere lus in! DRAMA!

Is de fondant te droog? De lijm niet geschikt? Wat doe ik fout? :think:

By the way, moet je dit helemaal uit laten harden? Is het dan nog eetbaar of vooral als decoratie bedoeld?

Sorry, een lang verhaal, maar moest het ff kwijt!

"Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift."

2

Re: HELP! Strik mislukt!!!

Waarschijnlijk heb je te veel tylose gebruikt, dan is je fondant niet soepel genoeg meer om te verwerken. Er had iets minder in gemoeten. Het is de bedoeling dat de lussen goed uitharden, als je een bolletje fondant warm maakt in de magnetron (niet langer dan een paar seconden en oppassen, het is snel erg heet!) kun je daar de lussen insteken, ik vind dat beter werken dan alleen lijm. Een dot icing is natuurlijk ook prima. Tylose smaakt niet geweldig, fondant met tylose is vooral bedoeld voor decoratie.
De beste tip is altijd extra lussen maken.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

3

Bedankt voor je tips!!!
Ik ga de volgende keer het ook zeker anders aanpakken!!
Zorgen dat ik icing in huis heb, minder tylose en veel oefenen!!

"Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift."

4

Succes! Icing kan je ook goed zelf maken hè.
Leuke avatar trouwens. :D

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

5

Em sorry dat ik even een vraag stel over tylose in jouw onderwerp :s , maar ik vroeg me even wat af...
Hoe hard moet Tylose nu echt worden?? Ik bedoel dan in combi met fondant hé? ;)
Bij mij blijft het toch nog enigsinds "zacht" ondanks dat ik de juiste dosering aanhoud. Moet het echt (breekbaar) hard worden, of moet het toch een beetje "veerbaar" blijven?

6

(ook bij mij wil een strik niet omhoog blijven staan namelijk, zakt steeds in)

7

Tylose hardt uit in de 'open' lucht. Bewaar je het in een luchtdicht plastic (diepvries)zakje, dan blijft het nog even houdbaar.

Je moet het dan wél weer even flink doorkneden.......

Het moet dus in de open lucht blijven drogen. Ik laat het meestal een paar dagen gewoon staan....... dan wordt het vanzelf keihard/droog.

Oooooooooooooooooo en ik heb zulke gevechten geleverd met tylose/strikken!!! Om GEK van te worden..... maar dát is opgelost met wat geweldige  hulp!!!

Waarmee ik wil zeggen: vólhouden en oefenen...... oefening baart kunst (en strikken, in dit geval)!  :D

8

Harlow schreef:

Em sorry dat ik even een vraag stel over tylose in jouw onderwerp :s , maar ik vroeg me even wat af...
Hoe hard moet Tylose nu echt worden?? Ik bedoel dan in combi met fondant hé? ;)
Bij mij blijft het toch nog enigsinds "zacht" ondanks dat ik de juiste dosering aanhoud. Moet het echt (breekbaar) hard worden, of moet het toch een beetje "veerbaar" blijven?

Bij strikken zou ik zeggen dat het echt hard moet worden, een 'beetje zacht' houdt in dat je lussen weer instorten.

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!