1 Laatst bewerkt door ybag (05-08-2010 16:23)

Onderwerp: Zondag as moet ik een geboortetaart af hebben........

Hallo allemaal,
Help!!!!!

Zondag as. geven we voor ons dochtertje een groot kraamfeest. Ik moet dan voor het eerst voor ongeveer 50 a 60 mensen taart maken. Nu wil ik een taart maken op een standaard dat ik heb kunnen lenen van 3 hoog. Dit is ook de eerste keer dat ik zoiets doe.

Nu zijn de plateau's waar de taarten op moeten staan:

35, 24 en 19 cm doorsnee ongeveer terwijl mijn vormen 30, 25 en 20 zijn. Nu komt het dus bij de onderste laag wel goed, maar zou het voor de bovenlagen gewoon wel met 20 en 25 kunnen? Kan een iets groter taartkartonnetje er onder doen zodat ze wel die 1/2 cm steun hebben.

Weet iemand misschien of dit gaat werken?

Ook heb ik een vraag m.b.t. de planning. Ik ben vandaag al de biscuits aan het bakken. Nu heb ik de taart zondagmiddag nodig.

Zou ik het zo kunnen doen dat ik vandaag de biscuits bak, morgen vul en afsmeer en bekleed en zaterdag de laatste decoraties erop doe? Ik heb namelijk zaterdag erg weinig tijd met alle voorbereidingen. Zou dit kunnen of is dit te lang van tevoren?

De vullingen zijn: aarbeienbavarois, citroenbavarois, mangobavarois, lemoncurd en jamsoorten.

Hoop dat iemand me kan helpen.

Gr. Gaby

2 Laatst bewerkt door Jultie (05-08-2010 18:23)

Re: Zondag as moet ik een geboortetaart af hebben........

Ik ben nog maar een beginner, maar hier in elk geval wat ik ervan denk.

Die standaard zou ik liever niet gebruiken en de taarten naast elkaar op een tafel zetten. Ik zou als de dood zijn dat het niet lekker past, er gek uit ziet of dat de boel instort. (Ben maar licht neurotisch hoor).

Biscuits vandaag bakken lijkt me prima, gewoon per stuk in een pedaalemmerzak (met knoop erin) bewaren. Vullen, afsmeren en bekleden zou in mijn ogen wel een dag van te voren kunnen, mits je alles in de koelkast kunt bewaren. De vullingen die jij opnoemt moeten voor zover ik weet allemaal koel blijven.
Je moet wel opletten dat je fondant/marsepein niet gaat zweten/smelten als je alles weer uit de koeling haalt zaterdag.

Hoe laat heb je ze zaterdag nodig? Kun je niet vullen en afsmeren op vrijdag en dan zaterdag bekleden en decoreren?

Heel veel succes, ik doe het je niet na in elk geval.  :thumb:

~ Never waste a good crisis... ~

3

Re: Zondag as moet ik een geboortetaart af hebben........

Ik vermoed dat een oversteek van een halve cm wel zou kunnen, maar ik zou gewoon even naar de blokker gaan, daar heb je extra hoge springvormen (die niet lekken) voor een paar euro en ze zijn echt heel fijn.
Alleen kloppen de maten niet die vermeld zijn, dit is de buitenmaat en de binnenmaat is kleiner, even uit mijn hoofd de 24 = 22 cm en de 20 = 18 cm, dus deze kan je dan perfect gebruiken voor op de standaard en heb je ook nog een randje voor een leuke afwerking ;)

Succes en een hele fijne babyshower.

Groetjes Mimi