1

Onderwerp: Feedback gevraagd op mijn allereerste taartje

Hallo iedereen,

Gisteravond was het dan zo ver. Ik ging mijn allereerste (bol) taartje maken. Begonnen om 7 uur, hoezo optimistisch haha, ik dacht ik ben om 9 uur wel klaar. Nou niet dus!

Het kapsel bakken ging fantastisch, helemaal volgens plan.

De fondant had ik eergister alvast gemaakt, maar wat moet je dat lang kneden zeg! Pfff ik heb er straks spierballen van ;)

Nouja, zo gezegd zo gedaan, bolletje in lagen gesneden, gevuld met botercreme met citroensmaakje (volgende keer kies ik jam ofzo, ik vind het niet erg lekker). Netjes afgestreken.

Klaar om te bekleden met fondant. Nog weer goed doorgekneed, gekleurd, uitgerold en toen op het bolletje gelegd. Maar toen kwam het drama. Ik had me van te voren natuurlijk goed ingelezen hier op het forum dat je he heel voorzichtig glad moet strijken enzo. Nou... ik heb echt mn best gedaan, maar ik had beter een prinsessentaartje kunnen maken want er zaten aan de zijkant allemaal vouwen in!  :lol:  Hoe doen jullie dat??

Inmiddels was t al half 10... en heb ik bedacht dat ik geen uitstekers heb, dus de vouwen heb ik maar bedekt met rondjes... En ze zijn niet netjes, dat komt omdat ik erg moe was en graag op bed wou, maar het taartje moest af... Ach ja, om te oefenen was t goed om te leren!

Al met al was ik om half 11 klaar, en dat is ook duidewlijk aan het taartje te zien! Was jullie eerste taart ook zo'n drama??

Ik durf amper een foto te plaatsen, maar ik doe het toch maar, want ik wil graag feedback wat ik verkeerd heb gedaan en wat ik kan verbeteren.

http://www.fotogratis.nl/fotos/fotoalbum/UI22079/AI5903/dsc04861.0_m.jpg

http://www.fotogratis.nl/fotos/fotoalbum/UI22079/AI5903/dsc04860.0_m.jpg

2

Re: Feedback gevraagd op mijn allereerste taartje

Nou, zonder de foto te hebben gezien en de tekst te hebben gelezen, verwachtte ik nogal een drama.....maar dat valt toch hartstikke mee??!
Ikzelf heb geen ervaring met bekleden met fondant, want ik gebruik altijd marsepein. Dus daarbij kan ik je niet helpen.
En het gladstrijken, tsja, met marsepein vind ik het wel meevallen, maar je moet het denk ik wel een beetje in de vingers hebben.
En idd, oefening baart kunst  ;)

Ik vind het voor een 1e taart, een hele leuke!
En de kleuren vind ik ook mooi.

3

Waarmee maar weer eens het bewijs geleverd is dat mensne die nog nooit zo'n taart gemaakt hebben geen flauw benul hebben hoe lang je er mee bezig bent haha!

Ik vind hem er heel leuk uitzien hoor voor een eerste taart.

Kleine tip: rol de fondant voor de rondjes/decoratie iets dunner uit. Zeker als je meerder rondejs op elkaar plakt zit er anders wel een hele dikke laag fondant op je taartpuntje.

Verder vooral doorgaan en blijven oefenen.

mijn taart is de moeite waard!

4

Ik vind het een leuk bolletje geworden hoor !!
Van een drama is weinig te bespeuren op de foto's.
Ik zou zeggen .... Op naar de volgende  :Y !!

Groetjes M@rjommeke
Time Flies when you're making cake

5

Hai Cornelia!

Bedankt voor de tip! Als je al die foto's van jullie bekijkt lijkt t zooo simpel :S haha dikke tegenvaller, maarja, oefening baart kunst zeggen ze toch? :)

Hai Nice Lady!

Wat lief dat je het vindt meevallen :) Vergeleken met al die mooie foto's op het forum lijkt die van mij nog niet echt. Ik ga hard oefenen want het werkt wel verslavend, maar dan een keer in het weekend als ik wat meer tijd heb :D

En de "basis" kleur van de fondant had ik knalrood gewild, en ben begonnen met een klein beetje kleurstof, toen ik dat er door had gekneed bleek het niet echt rood te zijn, maar ik was te lui om er nog meer kleurstof door te kneden :D Volgende keer weet ik dat ik beter iets meer kan pakken...

Ik heb weer veel geleerd in ieder geval :D

P.S. kan je ook een smaakje aan het fondant toevoegen? Ik kreeg van mijn vriend de teleurstellende opmerking "Er zit helemaal geen smaak aan dat gekleurde spul" haha

6

Ik vind je taartje ook heel erg leuk geworden! Ik dacht inderdaad ook bij het lezen van de tekst: aiai en als je dan het resultaat ziet een leuk en lief taartje. Ga zo door!

7

Super-lief taartje geworden !! Kwestie van oefenen en je decoratie idd wat dunner, vind je kleuren trouwens prachtig !  :thumb:

8

Dit is wel goed voor mijn zelfvertrouwen! :D

Al ben ik nog lang niet tevreden, ik baal er echt van dat de fondant niet mooi glad zit... Ik ben wel helemaal trots dat mijn kapsel goed is gelukt in de combi-oven en dat het fondant maken ook gelukt is :D

Niemand verder tips hoe t ook anders kan?

9

Leuk taartje!
Kleine tip: Ik bak altijd een (paar) kapsel(s) op momenten, dat ik wat tijd over heb, en die vries ik in. Afhankelijk van de grootte zijn ze binnen een uur ontdooit. De kleinere exemplaren nog veel eerder. En als ze nog een beetje bevroren zijn, zijn ze ook gemakkelijker te snijden.

Goed afsmeren met botercreme is belangrijk om glad te bekleden. Ik zet de mijne altijd weer even terug in de koeling, zodat de botercreme weer hard wordt. Heb je een smoother om je fondant glad te strijken? Verder moet je vooral je hele taart rondom afwerken van boven naar beneden met je hand als een kommetje gevouwen. Ik weet zo snel even niet waar, maar er zijn wel filmpjes van. Kijk maar eens bij de howto's op deze site en op youtube.

Je hebt het jezelf qua kleuren overigens niet makkelijk gemaakt. Rood is een van de moeilijkste kleuren om te mengen.
En wat de smaak van de fondant betreft: Ik gebruik altijd fondant van funcakes, vanille, marshmellow of chocolade. Persoonlijk vind ik de chocolade erg lekker, maar die is uiteraard wel bruin en dus niet meer te kleuren.

Ik ben zelf ook pas twee maanden bezig, maar hoop, dat ik je toch een beetje heb kunnen helpen. Surf maar een lekker een paar avonden op deze site. (Bijna) alles is wel te vinden!
Op naar de volgende!

www.wenskoekjes.nl voor koekjes naar wens en workshops!
Groetjes, Wendy

10

Het is een leuke taart geworden. Mooie kleuren. Je kunt de fondant een smaakje geven zoals amandel Aroma van dr. Oetker. Of maak eens marshmallow fondant daar zit veel meer smaak aan.

Als je geen smoother hebt is dit ook een hele goeie manier. http://www.youtube.com/watch?v=OsQB0XeneLI
Ik vind het zelfs nog mooier afwerken dan de smoother.

How to cover a cake in fondant
http://www.youtube.com/watch?v=Is1DxUeMtP0

"You may be only one person in the world,
but you may also be the world to one person."

11

Ik vind 'm echt leuk hoor, zeker voor je eerste! Ik ben bij mn eerste taartje ook enthousiast aan het einde van de middag begonnen. Toen ie eenmaal af was, was het elf uur 's avonds en moest ik de ravage in de keuken nog opruimen...

Tip: pak gewoon een hele dag voor een taartje maken of bak het biscuit een dagje van te voren, scheelt ook al.

Veel plezier en ik ben benieuwd naar de volgende! :D

Kaasblogjes: Licht verteerbaar leesvoer, lekker voor bij de borrel of als tussendoortje. Check www.facebook.com/kaasblogje

12

Nou dat valt allemaal reuze mee hoor, ziet er prima uit, zeker voor je eerste taartje!

Wat anderen ook al zeggen: maak je biscuit van te voren en vries hem in, dat kan geen kwaad soms worden ze er zelfs lekkerder van!
Dat geeft veel rust en minder rotzooi. Als je taartje staat te ontdooien kun je vast je ingrediënten voorbereiden. Botercreme mixen en misschien alvast je fondant of marsepein kleuren (maar ook dat kan al een dag eerder)
Zo ga je goed voorbereid aan de gang.

Tip voor het glad strijken: hou altijd 1 hand in de plooi en met je andere hand strijk je het voorzichtig cm voor cm naar beneden glad. Niet aan je fondant trekken want dan gaat hij scheuren.
Je kunt je taartje als hij afgesmeerd is beter even in de koelkast zetten. Dan hardt je bc (botercreme) wat uit en plakt het allemaal wat minder als je gaat bekleden.
Zorg er dan wel voor dat je nadat hij uit de koeling komt nog even wordt strak gemaakt met een warm (palet)mes.

Succes voor de volgende keer maar dat komt vast goed!

Gelukkig is dit nu weer mijn hobby!

13

Joh, als je mijn eerste 2 taarten ziet, dan voel je je al een ware banketbakker met dit taartje!  ;)
Ik vind 'm leuk geworden, de kleuren, en het idee van de rondjes op elkaar, klein en groot. Ik zou ze inderdaad wat dunner proberen uit te rollen.
Maar al doende leert men...
Is echt waar, ik ben nu een jaartje bezig, halverwege heb ik bij Lot (zie hierboven) een workshop gevolgd voor gewoon de basis en dat was hartstikke leerzaam! Dus dat kan ik je wel aanraden als je er verder mee wilt.
En dat wil je vast wel, dit is geen hobby...dit is een verslaving haha!
Succes!

"Het beste voor de mens is nog: eten en drinken en genieten van wat hij met veel zwoegen bereikt heeft..." (citaat uit de bijbel)

14

Heel mooie kleuren ! Op naar de volgende.

15

Blanche, bedankt voor de tip! Echt een goeie! Nu weet ik hoe het moet, haha alleen nog ff waar maken...

De volgende taart ga ik ook showen :D

Dames, BEDANKT!  :thumb:  dit zijn tips waar ik echt wat aan heb!

:D  :D  :D