1 Laatst bewerkt door Valy (04-08-2010 10:41)

Onderwerp: Plasje marsepein

Hoihoi,

Maandag heb ik een 3d cars taartje gemaakt. Na een dagje in de koelkast lag er gisteravond ineens een klein plasje gesmolten rode marsepein op het onderbord. Heel vreemd want het was niet zo dat de marsepein van de taart afdroop zeg maar. Gewoon een randje vloeibare marsepein aan de onderkant.

De taart was gevuld met pati creme en jam en ook afgesmeerd met pati creme. Aan de vulling kan het dus niet liggen. Ik heb de taart bewaard op een onderbord met daaromheen inpakpapier en bloemen folie. De taart verder in de koelkast bewaard in een taartdoos (van de hema).

Iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn? Ik heb het werkelijk nog nooit meegemaakt!

Re: Plasje marsepein

als het er aan de buitenkant niet uitziet alsof de taart smelt, dan smelt de taart toch echt van binnen....  :Y
Ik weet niet waar het aan zou kunnen liggen, patikrem is toch veilig?

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

Heb je de hele taart ingepakt in bloemenfolie?

Mvg Claudia
Ik begin mijn dieet altijd op dezefde dag. Morgen!!!

4

Heb je een dijkje gespoten van creme op de laag vulling met jam??
Het kan zijn dat de jam eruit is gaan lekker als je geen dijkje hebt gespoten.

www.partycupcake.nl voor Springerle Moulds! Like m'n Facebook.

5

Dank voor jullie reacties!

Ik heb de taart niet ingepakt in bloemenfolie maar gewoon in een taartdoos.

Heb geen dijkje gespoten..van jam gaat marsepein niet smelten toch normaal? Patikrem is ook veilig inderdaad dus dat kan het ook niet zijn. Het leek inderdaad vanuit de taart te komen. Had het plasje weggehaald en toen was er even niks meer te zien..marsepein leek gewoon intact. Maar een kwartier later kwam er weer een plasje. Heel vreemd... misschien heb ik er een foto van, zal vanavond eens kijken.

van jam gaat je marsepein wel smelten :Y

als je dan ook met jam af wilt smeren, moet je hem eerst verwarmen, zodat het dunne vocht verdampt

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

7

Ik denk eerder dat het toch de patikrem is. Jam als tussenlaag die de marsepein beïnvloedt, zie je vaak juist op die plek zelf, niet als een plasje onderaan. Misschien dat er toch teveel vocht in de patikrem zit/zat? Het is toch een soort slagroom, maar dan plantaardig?

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

8

Ik heb ook wel eens afgesmeerd zonder een dijkje (gemakszucht) en gewone botercreme gebruikt en toen had ik ook een plasje. Sindsdien gewoon weer afgesmeerd met een dijkje en nu gaat het altijd goed!!!

9

Ik denk dan inderdaad dat de jam de boosdoener is. Ik heb het niet zo heel nauw genomen dus de jam zat op sommige plekken ook aan de buitenkant. Ik dacht dat marsepein en jam een veilige combi was!

De patikrem kan het echt niet zijn want die gebruik ik bij bijna alle taarten. Maar normaal spuit ik wel dijkjes...nu alleen even niet.

10

Zo is dat bij mij dus ook gegaan, volgende keer gewoon weer dijkjes spuiten. Dan komt t helemaal goed. Dat was bij mij in iedergeval wel zo  :Y
Succes!!