1

Onderwerp: weer een beginnners vraag, nu over de botercreme...

Botercreme zelf maken om af te smeren. Heb hier een recept gevonden, 200 gr roomboter/margarine en 200 gr poedersuiker. Klopt het wel dat je 200 gr poedersuiker moet gebruiken??
Ik wilde verder gaan met mijn taart, maar afsmeren lukt niet omdat ik dus geen bus poedersuiker meer heb staan en je hebt zo te lezen bijna een bus nodig...

2 Laatst bewerkt door Chocoholic (02-08-2010 18:48)

Re: weer een beginnners vraag, nu over de botercreme...

Klopt dat is de 1:1, die is geschikt voor af te smeren. Maar hoe groot is je taart? Je hebt waarschijnlijk geen 400 gram nodig...?

www.taartenchocolade.nl Workshops en webwinkel in chocolade / taartbenodigdheden Tilburg. Volg ons ook op  Facebook

3

als je een ronde taart van 28cm hebt dan heb je ongeveer 250 gram nodig dus 150 gr roomboter, 150 gr poedersuiker.
dan zit je safe.

succes

Groetjes, Franka

4

ik heb een ronde vorm van 26cm gebruikt. Met volgens mij te weinig biscuitmix, aangezien de taart maar iets van 6.5cm omhoog is gekomen...
Mijn 2e taart wordt dit, alleen de vorige keer had mijn vriendin de taart al gemaakt en mij laten zien hoe de rest moets  ;)
ik denk dat ik dan jou hoeveelheden aan moet houden Franka

5

toevallig had ik het net allemaal gewogen voor mezelf om een idee te krijgen hoeveel ik van ieder nodig heb (ongeveer)
Voor botercreme heb je ongeveer 325 gr nodig (de helft als je het van 100gr mix maak) Dat is voor mij genoeg.

ben benieuwd of het gelukt is.

Groetjes, Franka

6

Ik ben even zo brutaal om een vraag in iemand anders zn topic te stellen... O-)

Hoeveel botercreme heb je nodig om een taart van 20 cm af te smeren? Met de mix van hier  :)

7

dat staat bij de tabellen volgens mij

8

Deborah schreef:

Hoeveel botercreme heb je nodig om een taart van 20 cm af te smeren? Met de mix van hier  :)

Afsmeren met de mix zou ik niet doen.............zit water in en dan kan je bekleding gaan smelten...........afsmeren met 1:1 is beter.

9

Deborah schreef:

nee afsmeren met de mix moet je niet doen. afsmeren met 1:1

Voor het afsmeren van een 28cm ronde taart heb je ongeveer 250 gram nodig. Ik maak dan 150 gr roomboter, 150 gr poedersuiker, mixen. dan heb je 300 gr en dan zit je safe.
voor een 20 cm gewoon 100 roomboter en 100 poedersuiker doen. dan zit je volgens mij ook goed.

Het is echt een kwestie van een beetje meer maken, wegen, op de taart smeren en dan weer wegen hoeveel je nog over hebt. dit van elkaar aftrekken en dan weet je hoeveel je nodig hebt voor je taart.

zo heb ik het gedaan.

Groetjes, Franka

10

Niet?? Waar is die botercreme mix dan voor?? :s

11

Deborah schreef:

Vullen  :Y

12

Karin09 schreef:
Deborah schreef:

Vullen  :Y

Er zijn er ook die wel met de mix afsmeren en dan minder water gebruiken, en dat gaat dan ook wel goed..............maar ik loop liever geen risico en gebruik het alleen om vullingen mee te maken. Meestal met een smaakje van patidess erdoorheen.

13

ja ken zat mensen die met de mix afsmeren

14

etmc schreef:

ja ken zat mensen die met de mix afsmeren

ik heb ook afgesmeerd met de mix botercreme.
maar sinds ik 1:1 verhouding doe gaat het veel beter!!

( :lol: hahahaa ik moet zoooo om mezelf lachen... sinds ik dat gebruik.... ik ben net 2,5 maand aan het bakken (15 taartjes) )

Groetjes, Franka

15

Mijn theorie,
(niet de enige echte waarheid, laat ik dat voorop stellen)
Van wat ik lees hier (en hoor) is vaak de reden dat taarten smelten niet eens zo zeer het gebruik van de mix maar meer dat héél veel taarten buiten de koelkast bewaard worden en in veel gevallen heb ik ook gelezen dat niet iedereen de mix een uur laat staan voordat het door de boter gemixt wordt  O-)

Ik vind het juist vreselijk om met 1:1 af te smeren, het is altijd korrelig en ik vind de mix echt veel lekkerder qua smaak maar ook qua smeren.

Groetjes Melanie

16

is het niet handiger om je taart altijd in de koelkast te bewaren? ik ben overigens helemaal geen fan van boter...dus alleen afsmeren doe ik er mee.Franka, ik heb de biscuit ingevoren en die ga ik zaterdag vullen, afsmeren en bekleden dus je hoort het nog van mij.
Misschien dat ik morgen nog een tussendoor taartje ga maken voor mijn schoonzusje, ik heb nl nog steeds rose gekleurde marsepein (sinds begin april) die volgens mij bijna op moet. Ik ga dan eerst even een kleine bakblik kopen van 20cm.
wordt vervolgd dus!!

17 Laatst bewerkt door Poptie (04-08-2010 17:28)

Doosch schreef:

...in veel gevallen heb ik ook gelezen dat niet iedereen de mix een uur laat staan voordat het door de boter gemixt wordt  O-)

Ik heb eigenlijk nooit begrepen waarom dat moet, maar doe het wel heel trouw... Nog langer dan een uur trouwens. Ik heb nooit last van smeltende taarten; dus misschien heb je wel gelijk!  :think:

18

geldt dus niet als je het zelf maakt?? :o (een uur latne staan?)

19

volgens mij niet hoor. De mix mix je met water, dat laat je minimaal een uur staan en daarna voeg je de boter toe en mix je het tot creme.

Ik smeer af met merengue botercreme, vind ik luchtiger en minder boterig smaken dan 1:1

De perfecte balans ? 
In elke hand een stuk taart  !

20

recept van Franka is roomboter en poedersuiker en dat mixen, daar komt geen water bij las ik