1

Onderwerp: Net nieuw en ik heb nu al een vraag ;)

Hey allemaal,

Ik ben Jolanda, 24 jaar, getrouwd en ik heb een dochter van 10 maanden.

Voor mijn dochter haar verjaardag wil ik graag een mooie taart maken, maar ik ben echt een leek op dat gebied. Ik ben wel erg creatief met kaartjes enzo, maar taarten zijn nieuw voor me. Het lijkt me wel hardstikke leuk om zelf te doen, maar weet niet zo goed waar ik beginnen moet wat materiaal betrefd. Ik heb nog 2 maanden om lekker te oefenen en ik kan niet wachten om te beginnen :D.

Maar wat zijn nu precies de stappen van het maken van een taart en wat heb ik daarbij nodig? Voor zover ik weet is het: Taart bakken, in 3 lagen snijden, vullen, stapelen, vullen, stapelen. En dan? Glad maken met botercreme, fondant erover en decoreren? Of gelijk fondant erover?

En wat kan ik het beste in huis halen? Taartmix, vormen, vulling (wat voor soorten?), botercreme, banketbakkersroom, fondant, marsepijn, kleurstoffen.

En wat is nu precies het verschil tussen gewone fondant, rolfondant en decoratie fondant. Ben verschillende soorten tegengekomen in web winkels namelijk.

Kan iemand me helpen met het samenstellen van een boodschappen lijstje van dingen die ik sowieso in huis moet hebben en dingen die ontzettend handig/makkelijk zijn?

2

Re: Net nieuw en ik heb nu al een vraag ;)

Ik zou biscuitmix gebruiken en dan bakken in een springvorm met een  verhoogde rand van bakpapier.
Af laten koelen, snijden en vullen. Dijkje botercreme spuiten voor je de vulling erop doet. Stapelen en dan afsmeren met botercreme.
In de koelkast voor een half uurtje (of langer) en dan evt. nog even met een warm paletmes (warme kraan) extra glad maken.
Fondant (is hetzelfde als rolfondant, decoratiefondant weet ik niet zeker) kleuren met gekleurde gel (handschoenen!) en dan niet te dun uitrollen. Even opmeten hoe groot je moet uitrollen (meestal is 500 gram voldoende, even in de tabel opzoeken). Netjes erop leggen en gladstrijken.
Dan begint het leukste, het decoreren!
Even spieken wat er in een starterspakket zit en dan lekker bij de leukste webshop bestellen!
Moet zeker lukken, maar niet te hebberig worden!

Haha, dat niet hebberig worden kon wel eens een probleem worden. Ik kom zo veel mooie dingen tegen. Zoals allerlei stekertjes voor bloemetjes en vlindertjes en zo'n matje waardoor je rolfondant een motiefje krijgt... Pfff, keuzes maken...

4

Jolanda Boxem schreef:

Haha, dat niet hebberig worden kon wel eens een probleem worden. Ik kom zo veel mooie dingen tegen. Zoals allerlei stekertjes voor bloemetjes en vlindertjes en zo'n matje waardoor je rolfondant een motiefje krijgt... Pfff, keuzes maken...

Gelukkig ik ben niet de enige met dat probleem  :lol:
Ik ben nu net 2 maanden bezig met taartjes maken en het is zo ontzettend leuk en zo ontzettend verslavend.
Mijn grootste fout was (en eigenlijk nog steeds  :o ) Dat ik meteen spullen ging kopen waarvan ik niet eens wist hoe ik ze moest gebruiken, maar het zag er zo leuk uit. Ik ben toen een workshop gaan volgen en daar heel veel gevraagd en uitleg gekregen over wat echt handig is, en waar je gewoon het beste nog even mee kunt wachten.
Ik ben geen keukenprinsses, maar de mixen van FunCakes vind ik een absolute must have, want daar maak je de lekkerste dingen mee en het is super simpel in gebruik

Succes ermee

Groetjes Alex

Leef je leven en houd je vast, aan de weg die bij je past.

5

ik zou heel wat workshops volgen, daar leer je van en leer je ook veel medebaksters kennen.

veel bak en decoplezier

gr. Madhuri

6

Je kunt heel veel van dit forum leren.....
Als je b.v. een gerichte vraag hebt, kun je een nieuwe topic openen en je hebt direct hulp.

Waar je het beste kunt beginnen? Kijk eens (ook op deze site) aan de linkerkant van elke pagina. Daar zie je de indeling van de site met alle rubrieken die er zijn. Je kunt heel veel leren door te zoeken op b.v. FAQ (Chinees :+  voor "meest gestelde vragen") en van de How-to's (Ook Chinees, maar dan voor "hoe maak je het".)

Ook kun je leren van YouTube, waar je (ook bij de how-to's hoor!) kunt zien hoe je iets moet doen.

Hoop dat je er iets aan hebt en heel veel plezier (en natuurlijk van harte welkom op de leukste site van Nederland!!)

"Kijk nooit op iemand neer, tenzij je hem helpt opstaan."