1

Onderwerp: Help, de bloemetjes en roosjes worden niet hard!!!

Hallo,

Ik had van de week al een vraag over de roosjes die ik bewaarde in een doosje dat die zacht werden.
Nu wilde ik een taartje maken (na allemaal cupcakejes te hebben gemaakt), maar nu worden me bloementjes en letters die ik met behulp van uistekers hebt gemaakt helemaal niet hard. Lijkt wel of ze eerder zachter zijn geworden. Ik heb geleerd ze eerst te laten liggen tot ze hard(er) zijn geworden.....maarja dat lijkt niet te gebeuren. Wat nu??? Hoe komt dit?? Komt het door het warme weer (wat volgens mij wel mee viel), moet ik het daarom in de koelkast zetten???

Iemand tips en /of ideeen???

Of moet ik de bloemetjes en letters simpelweg opnieuw maken met (meer) tylose er door heen???

2

Re: Help, de bloemetjes en roosjes worden niet hard!!!

Waar maak je de bloemetjes mee? Als in: welk merk rolfondant?

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

Niet in de koelkast!
zijn ze van marsepijn / fondant?

4

Van de helft marsepein en de helft fondant.
Tenminste 'fondant' is van Bakels Pettinice sugerpaste.
Die konden we volgens de winkel goed ingepakt bewaren. Naar mijn gevoel is dit ook al zachter. Ik merkte het vandaag ook al bij het kleuren, dat ging een naar mijn gevoel makkelijker (met minder spierballen zeg maar).

Doe ik dan iets verkeerd?

5

Kan het komen omdat het op vetvrij papier ligt?
Of omdat me moeder het dienblad naast/bij/onder een grote plant had gezet?? --> klinkt een beetje dom en het lijkt me ook niet hoor, maarja als iets niet lukt zoals je wilt ga je van alles verzinnen. met de redenatie: grote plantebak, wachter, dus vochtige grond, trekt het vocht erin?

6

Nee, zowel vetvrij papier als grote plant moeten niets uitmaken.
Probeer het anders van alleen rolfondant? Zeker PettinIce moet dan uitharden.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

7

Ik zal het proberen!

Wat is de beste plek in huis om de fondant en marsepein te bewaren? (ik denk namelijk dat de marsepein niet op een goede plek ligt en al 'zacht' is voordat het gebruikt wordt)

8

tja. Ik heb met marsepein ook altijd wel dat het een week duurt voordat het goed hard is. Ook als ik het door fondant meng. Ik zou de volgende keer gewoon alleen fondant gebruiken met tylose erdoor, dan is het met een dag hard. Wat je kunt doen is het geheel in de oven zetten, op 50 graden, deur op een kiertje (handdoek ertussen ofzo). 2 uur laten staan, dan eruit halen en eerst volledig af laten koelen, dan zou het wel hard moeten zijn. Let op! Als het net uit de oven komt is het superzacht, maar als het afgekoeld is, is het keihard (als het goed is).

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me