1 Laatst bewerkt door taartLin (02-08-2010 20:46)

Onderwerp: Help! Puzzeplaatje brokkelt af

Hallo!

Ik ben nog nieuw in het taarten-wereldje, dus heb echt even advies nodig.
2 weken geleden een eerste poging gedaan om een taart te maken.. Ik dacht dat ik wel even een dolfijntje kon boetseren.. het werd een dooie platvis...
Nu dacht ik.. laat ik eens proberen te puzzelen.. Mn zoontje is gek van Dora, dus dacht, laat ik eens orgineel doen ;)
Ik had gisteren alvast huidskleur gemengd en de armen, benen en gezicht gepuzzeld.. Vandaag zou ik verder gaan maar de handjes vallen uit elkaar. Het brokkelt helemaal af als ik het aanraak.
Wat doe ik verkeerd??
En nog een probleem: als ik nu het broekje maak, dan word dat dus een los onderdeel... ik krijg het broekkie niet aan de benen vast.. Ik dacht dat dat met water zou kunnen?
Ik heb verder geen tylose ofzo gebruikt.. Is dat het hele probleem? (ben nog beginner dus heb dat niet in huis....)

Oja, en om een lang verhaal nog langer te maken.. Hoe ga ik het puzzelplaatje bewaren als ie af is.. Vrijdag moet de taart klaar zijn, dus donderdag ga ik de taart bakken, en het puzzelplaatje erop proberen te leggen.. Waar bewaar ik tot die tijd het beste het plaatje? (Ik had gelezen over de diepvries, omdat ie nu aan het hoesje zit vastgeplakt.. kan ie ook een paar dagen in de diepvries blijven liggen?)

Re: Help! Puzzeplaatje brokkelt af

je kunt het puzzelplaatje (of een deel daarvan) het beste bewaren op je plastic hoesje waarop je hebt gepuzzeld, en dan nog een extra hoesje eroverheen, of inpakken met vershoudfolie. Dan blijft het zacht en brokkelt het ook niet af, ik denk namelijk dat het te veel is uitgedroogd :Y

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

3

Het is idd ontzettend droog.
Is het dan verstandig dat ik ieder onderdeel dat ik maak meteen inpak? Anders zijn de benen uitgedroogd voordat ik bij het hoofd ben.
Ik heb er nu water opgedaan, en wordt wel weer zacht, maar als ik het nu afdek met een hoesje, plakt ie eraan vast..
Ben ik nou zo dom :Y

als je het dan 10 a 20 min in de vriezer legt wordt het een harde plakaat en kan je het zo van je hoesje af halen.

heel eerlijk, moet ik toegeven dat ik puzzelen makkelijker vind met marsepein omdat dat zacht blijft als je bezig bent.
Wat voor fondant gebruik je eigenlijk?

groetjes Tirza     

5

Ik heb fondant van de webshop.... es ff zoeken hoe het heet...
Pettinice...
Ik zie er nu bijstaan dat die uithard na verwerking..... dat houdt dus in dat er ook fondant is die dat niet doet? :o  Dan kan ik dus beter andere fondant bestellen?

ik gebruik ook pettinice, als ik fondant gebruik, ook om taarten te bekleden. Heel fijn spul.

maar voor puzzelplaatjes, zeker als het nog niet zo snel gaat, kan je denk ik beter voor of marsepein kiezen of voor fondant van funcakes of ballina. Die blijft namelijk zacht :Y

groetjes Tirza     

Als je het goed bedekt met wat huishoudfolie en dat nog in een tupperware-doos ofzo bewaart (luchtdicht dus) dan zal het niet zo snel uitharden.

Groetjes Karine