1

Onderwerp: Basis voor het starten met bakken & decoreren

Ik ben min of meer verslaafd aan het kanaal travel & living van Discovery. Nu kijk ik regelmatig naar de programma's "Cake Boss" en "The ultimate cake-off" en het ziet er zo leuk uit! Dus ik heb besloten om het zelf eens te gaan proberen!!!!

Maar ik zie door de taartblikken de taart niet meer (bij wijze van dan he :D )

Ik wil simpel beginnen en bij de basis. Ik dacht aan 1 taart met 1 laag vulling en deze afwerken met rolfondant en dan wat vrolijke figuurtjes er op. Ik heb sowieso de herhalingen van teleac bekeken, leek me wel nuttig.

Ik wil eens kijken of het ook werkelijk zo leuk is als het er uit ziet.
Maar wat koop ik???
En vooral ook waar? Welke webshop is qua prijs/kwaliteit echt goed? Waar vind ik de leukste decoraties?

Jullie begrijpen; veel vragen. Dus help please!

www.taarterijvanmarij.tk
NU: Ik zoek TAARTEN om te oefenen!

2

Re: Basis voor het starten met bakken & decoreren

Hoi,

In de linker kolom onder het kopje FAQ, vind je alle informatie die je nodig hebt, om de taart weer door de bakblikken te zien... ;)

http://www.deleukstetaarten.nl/faq

Succes!  :D

Groetjes San

Mijzelf schreef:

En vooral ook waar? Welke webshop is qua prijs/kwaliteit echt goed? Waar vind ik de leukste decoraties?

het forum wordt mede mogelijk gemaakt door www.deleukstetaartenshop.nl ofwel de webshop of hebshop, daarom wordt hier geen vergelijkhend warenonderzoek oid gedaan :)

inderdaad wat Sann zegt, in de FAQ staat een heleboel, in de how to rubriek, op taart.jouwpagina.nl staat ook van alles! succes!

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

4

tipsytaartje schreef:

het forum wordt mede mogelijk gemaakt door www.deleukstetaartenshop.nl ofwel de webshop of hebshop, daarom wordt hier geen vergelijkhend warenonderzoek oid gedaan :)

;)

Bedankt voor de tips so far. Ik heb de FAQ doorgespit. Heel nuttig. Ik ben vanmiddag al lekker aan het sneupen geweest in de webshop en het is inderdaad een gevoel van hebbe hebbe hebbe  :D
Kan ik ook een gewone springvorm gebruiken? Ik heb er een aantal van diverse formaten.

www.taarterijvanmarij.tk

5

Springvorm is prima! Zou ik zeker geen andere voor kopen zeker niet om het te proberen. Kan je later als nog doen als je dat nodig vind ;)

6

Ik ben zelf pas geleden begonnen en inmiddels helemaal verslaafd aan het raken.

De gewone springvorm voldoet bij mij nog prima. Ik bedek de bodem met bakpapier en dan zet ik de rand erop. Langs de rand doe ik ook een randje bakpapier hoger dan de rand van de springvorm. Blijft niks plakken en het wordt mooi strak.

Fondant maak van marsmellows met poedersuiker, gaat prima, smaakt heerlijk en kost ook niet veel.

Afsmeren doe ik bij gebrek aan een paletmes, met een pannekoekenspatel. Bij de Ikea heb ik een voordelig setje gekocht met een taartsnijder, spuitzakjes etc.

Het eerste wat ik bij de hebshop heb gekocht was o.a. een pot crisco (dat zou ik niet meer kunnen missen) en wat kleurstofjes.

Wat ik heel erg fijn vind aan de hebshop is dat je (als je je hebt aangemeld) alles wat je leuk vind op je verlanglijst kan zetten. Dan hoef je niet elke keer opnieuw alles op te zoeken. ;)

~ Never waste a good crisis... ~

ik bestel fondant en dergelijke allemaal gewoon bij de leukstetaartenshop.
het is goed, normale prijzen en snelle bezorging.

Ik zing mijn eigen wijsje!

8

een grote tip: Vergeet de teleac cursus! Die is echt tenenkrommend slecht!

Je kunt beter naar filmpjes kijken op you tube! Daar leer je heel veel van!!

Met huis tuin en keuken spullen kom je al een heel eind! Ik zou alleen wel de fondant of marsepein bestellen. Want dat is best wel een moeilijke / tijdrovende taak als je die wilt maken.

Liefs, Zanoni

9

Bij de Hema en Xenos kan je voordelige (kilo zak) marsmellows kopen!

Haast is enkel goed als je vliegen vangt.

10

Wouw wat heerlijk dat jullie al die tips geven! Bedankt! Ik ben zo blij dat ik volgende week vakantie heb :) 

@ Jiltie, gebruik jij gewone cake mix? Of bestel je die ook?

Fondant was ik wel van plan om te bestellen. Ik zit te denken aan een starterskit, dan kan ik ook wat oefenen met veschillende vormpjes maken. Ik vond fimo vroeger ook altijd erg leuk om te doen.

Oh my god, ik lag gister avond in bed te denken aan allemaal leuke taarten die ik zou kunnen maken!!! Te erg eigenlijk; Zelf bijna jarig, dus misschien mijn eigen feesttaart maken? Zoon bijna jarig, Hm een piratentaart wordt het dus (de taartvorm in de vorm van een schip staat al op mijn verlanglijstje...) Uh vriendin krijgt in de winter een baby, misschien leuk om voor haar babyshower een babytaart te maken (dus ook die mooie F1 Baby mold staat al op mijn lijstje, zodat ik een chocolade centerpiece heb). Ja als ik ergens aan ga beginnen barst ik al van de ideetjes. Denk dat het tijd wordt om eens lekker aan de slag te gaan  :Y

www.taarterijvanmarij.tk

11

:D Je bent nu officieel verslaafd  :Y

Liefs, Zanoni

12 Laatst bewerkt door Zanoni (02-08-2010 20:30)

:D Je bent nu officieel verslaafd  :Y

:think: 1x was voldoende  :Y

Liefs, Zanoni

13

Mijzelf schreef:

Oh my god, ik lag gister avond in bed te denken aan allemaal leuke taarten die ik zou kunnen maken!!! Te erg eigenlijk; Zelf bijna jarig, dus misschien mijn eigen feesttaart maken? Zoon bijna jarig, Hm een piratentaart wordt het dus (de taartvorm in de vorm van een schip staat al op mijn verlanglijstje...) Uh vriendin krijgt in de winter een baby, misschien leuk om voor haar babyshower een babytaart te maken (dus ook die mooie F1 Baby mold staat al op mijn lijstje, zodat ik een chocolade centerpiece heb). Ja als ik ergens aan ga beginnen barst ik al van de ideetjes. Denk dat het tijd wordt om eens lekker aan de slag te gaan  :Y

Welkom bij de Anonieme Taartdecoratie Verslaafdenclub
Wat u hierboven beschrijft is een van de veel voorkomende symptomen van de verslaving. Helaas hebben wij nog geen middel gevonden om de verslaving te doen af nemen. De tijd zal het leren, sommigen komen er vanzelf vanaf, dan is de behoefte gewoon over gegaan, sommigen komen er nooit meer vanaf.
Stap 1: Acceptatie
Stap 2: Voldoen aan uw behoeftes. Als u deze behoeftes negeert, wordt de drang alleen maar erger.

:+

groetjes Tirza     

14

:lol:  Hihihihi Ik ga zo mijn eerste bestelling doen!!! Is het verstandig om die funcake biscuit mix te bestellen?
En er staat rolfondant (regalice start pakket) maar dat kan ik toch ook gebruiken voor kleine vormpjes?

Mijn eerste taart gaat worden:
Een ronde taart bekleed met witte fondant. Ik wil em versieren met vlinders van ouwel + krullen van lila & roze deco gel + van die pareltjes in verschillende kleuren.
Kon ik morgen maar vast los...helaas nog even werken deze week.

O o o ik was net zo blij dat ik wat kilo's kwijt was, maar nu ik aan zo'n hobby begin vrees ik het ergste....gelukkig heeft mijn zoontje vriendjes die vast ook gek op taart zijn :)

Doeg doeg, ik slapen en dromen over taart, mjam

www.taarterijvanmarij.tk

15

Och vergeet ik nog te noemen dat ik marshmellow fluff aardbei wil gebruiken om te vullen. Of is het beter om hier mee af te smeren. En kan ik de taart met gewone frambozenjam vullen als ik er een randje van botercreme om heen leg?

www.taarterijvanmarij.tk

16

Oh ja nog 1 vraag: GLS of TNT???

www.taarterijvanmarij.tk

17

Daar zijn de meningen over verdeeld. Misschien heb je bij andere bestellingen ervaring met het één of het ander? Ik heb met GLS nooit problemen en met TNT bijna nooit :)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

18

GLS of TNT, ze hebben beide voor en nadelen. moet zeggen dat ik vind dat het erg aan de bezorger ligt. en in vakantieperiodes waar ze met vakantiekrachten werken, lijkt het nog wat erger.
Ik kies altijd voor GLS, kun je makkelijk track&trace doen, en je kunt via internet invullen wanneer ze weer moeten  komen als je een niet-thuis-bericht hebt gehad (moet zeggen dat ik die berichten bijna nooit door de deur krijg, maar je kunt op de site gewoon doorklikken en invullen)

rolfondant, daar kun je ook mee boetseren of dingen mee uitsteken :Y De fondant zonder 'rol' ervoor is glazuur/ fondantglazuur

ik vind de mix erg handig, tsja t is net wat je fijn vindt. als jij het leuk vind om je taart 'from cratch' te maken, kun je in de recepten kijken. ik vind dat niet leuk, ik vind sowieso het bakken het minst leuk, dus geef mij maar mix. (trouwens samen met vullingen maken en de afwas :+ )

groetjes Tirza     

19

Oke ik ga bestellen bij GLS.

Thanx voor de tips en als ik de taart af heb, kom ik een fotootje plaatsen  :cool:

www.taarterijvanmarij.tk

20

Zal ik bestellen is net iemand mij voor met het rolfondant sarterspakket!!! Dus nu maar gewoon 500 gr van de witte besteld en wat blue moon dust, dan ga ik proberen er bloemetjes van te maken en deze op leuken met de dust.
Ik kan nie twachten. En nu naar bed, ik ben ook zo erg. Zie ik steeds weer wat leuks en oe dit even en oe dat even bekijken en zo weer een uur verder....

Eerste bestelling gedaan :D

www.taarterijvanmarij.tk

21

Er zullen er nog veel volgen ... vraag mijn man maar :)

Groetjes Karine

22

Hahahah jij bent net zo snel verslaafd geraakt als ik.  :lol:

Vooralsnog maak ik de MMF van marsmellows en poedersuiker.
De kapsels maak ik met het biscuit recept hier op de site (bloem/maizena/suiker/eieren). Ik heb nu wel cupcakemix besteld, want die mislukken steeds. ;)
Binnenkort wil ik ook een keer de mix gaan proberen, om het verschil te ervaren qua hoogte, structuur etc.

Wat betreft GLS of TNT: bij mij afhankelijk waar ik het laat bezorgen. Thuis kies ik voor TNT, want die bezorger weet bij welke buren hij het af kan geven mocht ik er niet zijn. GLS doe ik als ik het op mijn werk laat bezorgen (ik bestel ook wel samen met een collegaatje) dan is er altijd iemand om het aan te nemen.

~ Never waste a good crisis... ~

23

Morgen B day, otw bezorgdag :)  (hoop ik tenminste) ik ben heel benieuwd. Ik ga vrijdagmiddag taart bakken en zaterdag neem ik hem mee naar mijn schoonouders waar we een gezamelijke verjaardag vieren. Ik ben heeeeeeel benieuwd en hoop dat het net zo mooi wordt als in mijn hoofd.

Hoe bewaar ik de taart het beste als hij klaar is?
Ik heb wel een plastic taartbak, maar die past nooit in mijn koelkast. Ik heb echter wel een koele kelder. Is het een idee om de taart daar te bewaren voor een nachtje? Ik wil niet dat de fondant er af valt of dat het smelt ofzo.

www.taarterijvanmarij.tk

24

De cake staat af te koelen, een taart in wording  :cool:

www.taarterijvanmarij.tk

25 Laatst bewerkt door reneebr (06-08-2010 13:48)

Succes  :thumb:
Taart bewaren doe ik altijd in een taartdoos, maar kan me voorstellen dat je die nog niet hebt gekocht...

Zal dan toch gaan voor een grote curverdoos, of leg er even een plastic zak omheen...
Bewaren ligt aan je vulling, als die in de koelkast moet dan moet je de hele taart in de koelkast bewaren (het opeten van een taart direct uit de koelkast is niet lekker ivm met de botercreme, dus voor het aansnijden even op temperatuur laten komen).
Als je vulling niet in de koelkast hoeft dan kun je hem op een koele plek neer zetten, kelder, schuur, garage... Wel zou ik hem afdekken.

Ikzelf werk nooit met rolfondant, misschien gelden daar andere "regeltjes" voor...

Misschien iemand anders tips?

Edit:

Foutje verwijdert