1

Onderwerp: Biscuit is denk ik niet ver genoeg omhoog gekomen

Heb net de biscuit gebakken in een vorm van 26cm. Nou komt ie in het midden goed omhoog, dus die kant heb ik nu onderaan, maar je zit wel wat hobbels....aan de onderkant dus, als jullie mij nog begrijpen...
volgens mij krijg ik hem niet in 2 lagen gesneden.
heb de taart even bemeten maar hij is nu 6.5 cm hoog....

Re: Biscuit is denk ik niet ver genoeg omhoog gekomen

neuh is niet zo hoog nee....  :nooo  maar je kunt er wel prima een mooi taartje van maken hoor!!

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

3

Ik vroeg me ook al af hoe hoog de taart moet zijn?? ik heb ook eergisteren gemaakt en de biscuit is zelf ongeveer 6,5 cm hoog geworden en dan wel zonder vullingen erin dan.

maar als ik zelf zie op foto's hier zijn sommige taarten echt erg hoog.

Die van mij zijn gevuld en al tussen de 9 en 10 cm hoog, en dat vind ik het  mooist.

groetjes Tirza     

5

die van mij is ook nog niet gevuld hoor.
Maareh ik heb netjes een biscuitmix gebruikt en daar stond op 30-40 min in de oven op 80 graden. Enige idee Thirza waar het aan ligt??

6

Heb je je bakvorm ook opgehoogd met bakpapier?
26 cm klinkt als een springvorm en die zijn 5 á 6 cm hoog dacht ik?
Je biscuit word namelijk maar zo hoog als je vorm :)

Groetjes Melanie

tsja t kan aan een heleboel dingen liggen :Y

Hoeveel mix heb je gebruikt? Heb je wat doosch zegt je pan opgehoogd, waren je eieren op kamertemperatuur, heb je 10 minuten gemixt, wat voor temperatuur had je oven, wat voor oven heb je.... etc etc etc....

groetjes Tirza     

8

mar10 schreef:

Maareh ik heb netjes een biscuitmix gebruikt en daar stond op 30-40 min in de oven op 80 graden. Enige idee Thirza waar het aan ligt??

80 graden? ik doe 175 graden 30 min.

De groeten uit Brabant van TAMARA
https://www.facebook.com/TamaraNL1977

9

Tamara1977 schreef:
mar10 schreef:

80 graden? ik doe 175 graden 30 min.

nee hoor ik bedoelde 180 graden en dan 30-40 min. Biscuitmix van maakjetaart.nl

10

wou al zeggen 80 graden is wel weinig :lol:

De groeten uit Brabant van TAMARA
https://www.facebook.com/TamaraNL1977

11

En dan de vraag of je je vorm opgehoogd hebt met bakpapier? Tirza zei ook nog wat nuttige dingen trouwens?
Het is lastig helpen zo  :/

Groetjes Melanie

12

Hoe bedoel je lastig helpen doosch? Zit met een ziek kindje dus kan niet zo snel op de computer nu.

Om op de vragen/tips terug te komen

*330 gram biscuitmix, eieren waren niet op kamertemp.
*heteluchtoven op 180 gr en op de verpakking stond 30-40 min, na 33 minuten was de taart al behoorlijk bruin dus toen heb ik hem eruit gehaald
*ik heb de vorm niet opgehoogd en het is overigens geen speciaale bakvorm, maar een spingvorm. Had begrepen dat het niet perse nodig is om een speciale vorm te hebben als je niet vaak bakt.

alvast bedankt

13

Een springvorm moet je wel ophogen met een kraag van bakpapier anders kan het biscuit niet zo hoog rijzen en bakken. Waarschijnlijk als je het nog eens zou proberen maar dan met kraag zul je zien dat deze hoger wordt.
Maar 6.5 cm kun je wel in 3 lagen snijden en dan met de vulling komt er nog best wat bij hoor.

14

En vooral je eieren op kamertemperatuur (of ik leg ze altijd even in warm water voor 15 min) en inderdaad 10 minuten mixen!! Zonder dit te doen wordt je biscuit nooit hoog.

Groetjes, Aaf

15

Is je biscuit niet gewoon prima gelukt? Je vorm is alleen te groot voor de hoeveelheid mix schat ik..

Ik gebruik voor een 25 cm vorm namelijk 6 eitjes en 400 mix (schema's volgens felicitaartjes)

16

ik heb zeker 10 minuten gemixt. Dat van die kraag ga ik uitproberen Ik had ook geen bakpapier op de bodem, dus die ribbels zijn wat zichtbaar.
De eieren wist ik ook niet dat je die het beste op kamertemp kan bewaren.
In 3 lagen snijden gaat niet lukken hoor vrees ik. Met een beetje mazzel 2 lagen. Heb ook geen taart zaag :o Tja, het is mijn 2e taartje....en de eerst was op de workshop...

17

Ik snij niet met een zaag, maar uit de hand. Middelste plakje is dan 1.5 cm. Is niet veel maar dan heb je wel een laagje erbij. Enne veel blijven oefenen, je komt er vanzelf!

18

mar10 schreef:

Hoe bedoel je lastig helpen doosch? Zit met een ziek kindje dus kan niet zo snel op de computer nu.

*heteluchtoven op 180 gr en op de verpakking stond 30-40 min, na 33 minuten was de taart al behoorlijk bruin dus toen heb ik hem eruit gehaald
*ik heb de vorm niet opgehoogd en het is overigens geen speciaale bakvorm, maar een spingvorm. Had begrepen dat het niet perse nodig is om een speciale vorm te hebben als je niet vaak bakt.

alvast bedankt

Je hoeft helemaal niet snel op de computer maar gisteren heb je al tips en vragen gehad waarna je wel nog reageerd hier maar niet op de vragen/tips die je kreeg snappie? We vragen die dingen dus aan je om er achter te komen waar het probleem zit en dan is het lastig om te helpen als je op die dingen geen antwoord geeft :)

Maar goed ontopic, als je inderdaad een gewone springvorm gebruikt zonder deze op te hogen/kraag te maken zoals iemand al zei dan word je biscuit nooit hoger dan de rand van die vorm, je taart word maar zo hoog als je vorm.
Zet je dus een hoge rand bakpapier in je vorm van 10 centimeter hoog bijvoorbeeld dan word je taart ook 10cm als je genoeg mix gebruikt, snap je wat ik bedoel?

Groetjes Melanie

19

Doosch schreef:
mar10 schreef:

alvast bedankt

Je hoeft helemaal niet snel op de computer maar gisteren heb je al tips en vragen gehad waarna je wel nog reageerd hier maar niet op de vragen/tips die je kreeg snappie? We vragen die dingen dus aan je om er achter te komen waar het probleem zit en dan is het lastig om te helpen als je op die dingen geen antwoord geeft :)

Maar goed ontopic, als je inderdaad een gewone springvorm gebruikt zonder deze op te hogen/kraag te maken zoals iemand al zei dan word je biscuit nooit hoger dan de rand van die vorm, je taart word maar zo hoog als je vorm.
Zet je dus een hoge rand bakpapier in je vorm van 10 centimeter hoog bijvoorbeeld dan word je taart ook 10cm als je genoeg mix gebruikt, snap je wat ik bedoel?

Ik snap wat je bedoelt. Alleen laat de ring niet los of maak je hem vast met iets.
Misschien dat Joyce ook gelijk heeft hoor mbt de hoeveelheid mix. Ik begrijp dat springvormen toch anders zijn en andere maten hebben?!
Ik weet het hoor, oefenen baart kunst...maar het is meer mijn onzekerheid en dat terwijl mijn 1e taartje, waarbij alleen de taart is gebakken er mooi uitzag...

20

Nou ik heb hier ook nog een leuke tip uit gehaald. Dus als ik mijn vierkante bakvorm verhoog met een rand bakpapier groeit mijn taart nog hoger??? :D  daar kan ik wel blij van worden.

maare :o  :o  plakken jullie dat vast of doen jullie de hele vorm met bakpapier zodat het gewoon hoger staat dan de vorm zelf??
Snappen jullie het nog??

Groetjes van een hele blije louise! :Y

21

Ik vet de hele vorm in. Papiertje op de bodem en een dubbelgevouwen papier langs de binnenkant (is dan steviger). Blijft goed zitten, misschien kun je smokkelen met een paperclip als dat nodig is? Of proberen om deze bij een springvorm tussen bodem en zijkant te frommelen. Heb ik ook al eens gedaan en dan heb je een vorm die lekker hoog biscuit kan leveren.

22

Oke, nou ik ga het morgen uitproberen met de regenboog taart :Y
Ik zou het het liefst zometeen nog doen als ik thuis kom vanuit de late dienst, maar ja heb gister na de nachtdienst ook al niet geslapen, dus moet wel een keertje mijn ogen sluiten he

23

Ik vet inderdaad de bakvorm eerst in en plak dan als het ware het bakpapier langs de zijkanten.
Ik doe een enkele laag hoor, qua stevigheid maakt dat niets uit heb ik gemerkt en het blijft zitten zonder een paperclip.

Je bakpapier is inderdaad hoger dan de vorm Lanniels :)

Groetjes Melanie

24

ik ga morgen nog ene taartje makne voor mijn schoonzusje, dus jullie horen het wel. Bedankt voor alle reacties

25

Hoi,

Heteluchtoven is warmer, op 160 graden bakken niet op 180.

suc6