1

Onderwerp: Enkele vraagjes

Ik heb gisteren mijn eerste taart gemaakt en ik heb nu een paar vragen. Het is een ronde taart diameter 24cm.

- Hoe zorg ik er voor dat de zijkant mooi egaal is en niet dat je de verschillende lagen biscuit ziet? Ze zeggen met botercrème, maar hoe dan? Als je dan ganache over je botercrème giet, Smelt die botercrème niet?

- Ik had als vulling mokkacrème en die simpele chocolademousse. Die mokkacrème is supergelukt, en die chocolademousse ook, maar moeten die dan in de koelkast? Ik heb dus eerst mijn taart gesneden en dan gevuld en dan in de koelkast gezet. Mijn mokka was perfect, maar doordat ook de mousse in de frigo stond was die redelijk hard. Zet ik de taart er uit, heb ik dan geen problemen met mijn mokkacrème?

Alvast bedankt :D

2

Re: Enkele vraagjes

Geen antwoord????  :(

3

Dikker met botercreme afsmeren. Dat kan door hem af te smeren. Ik de koelkast zetten zodat hij goed hard is en dan nog een keer goed afsmeren.

4

idd goed afsmeren en als je vulling slagroom bevat meot ie iig in de koeling staan dan even voor het snijden eruit (15-30 min) dan is de mokkacreme ook weer wat zachter.

5

Ik heb er ook wel eens last van dat je de lagen een klein beetje blijft zien. Het komt ook door de warmte hoor. De vulling of de botercreme word zachter, waardoor de vulling als het ware een paar millimeter inzakt. je kunt nadat je de taart hebt gevuld, er ook een dienblad met iets zwaars erop leggen, zodat de taart goed op elkaar gedrukt word. ( natuurlijk doe je dit voordat je hem af gesmeerd hebt  ;) )

Zoals Alexandra al zei, goed afsmeren met botercreme, in de koeling hard laten worden en dan weer afsmeren met botercreme. Dus 2 lagen botercreme in plaats van 1.

Ik weet niet of mensen de taart ook met botercreme afsmeren als hij word bekleed met ganache. Heb nog nooit ganache gebruikt.

Mouse, moet inderdaad in de ijskast bewaard worden. Alleen creme vullingen niet. Maargoed, ik zet ook taarten met creme vullingen in de koeling. Half uurtje voor gebruik haal ik hem uit de koeling, zodat hij mooi op temperatuur is.

Groetjes San

6

oke, dat is een goede tip, kan ik er dan de ganache overgieten? Mag genachee koud zijn?

7

Geen antwoord?

8

Ik smeer de taart zeker af als je met ganache gaat overgieten, sterker nog, ik bekleed hem eerst met een heel dun laagje fondant, dan wordt het heel mooi strak. De ganache mag wel koud zijn, maar dan stijft hij wel op, en is dus niet meer goed te gieten. Hij mag ook niet heel warm zijn, want dan smelt je bc/fondant laag. Is een beetje schipperen dus.

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

9

oke, bedankt! Mijn vader verjaard de eerste augustus, dus ik kan weer even oefenen :D

10

ik zou marsepein nemen ipv fondant, minder kans dat t smelt om wat voor reden dan ook :)

11

Dus boven op de botercrème marsepein?

12

Idd, bovenop de" botercreme een dun laagje marsepein en daaroverheen de ganache. Heb je zeker geen last van laagjes die te zien zijn.

*D

If there's no chocolate in heaven, I'm not going!!!
Trots op mijn nieuwe website! Taartenfreak.nl

13 Laatst bewerkt door Kwintendr (29-07-2010 07:42)

oke, waar kan ik een goed recept vinden voor marsepein, ik heb al gekeken bij recepten, maar daar staat het denk ik niet. Ik zou graag de taart in 2 delen "verdelen". De ene kant met fondant en de andere kant met toefjes crème au beurre. Hoe kan ik er dan voor zorgen dat de ganache mooi tot het midden komt? Moet ik onder de crème au beurre ook nog die marsepein doen?

Praliné-crème

--------------------------------------------------------------------------------

Ingrediënten

◦50 g boter
◦75 g fijne kristalsuiker
◦2 eidooiers
◦25 g bloem
◦2 vanillestokjes
◦300 ml volle melk
◦snufje zout
◦50 g praliné
Werkwijze

◦250 ml melk met de opengespleten vanillestokjes en zout aan de kook brengen en 2min laten koken.
◦De eidooiers met de suiker in een kom flink kloppen.
◦De bloem en eerst 50 ml koude melk erdoor roeren en daarna de gekookte melk.
◦In een pan gieten, aan de kook brengen en 3 min al roerend met de garde laten koken.
◦De praline toevoegen en daarna laten afkoelen.

Moet ik dan stap 3 bij stap 2 doen?

EDIT: Moest ik nu alleen de fondant gebruiken, zou dat ook lekker smaken?

14

marsepein kan je beter gewoon kopen want de kans dat t goed word als je t zelf maakt is best klein, als je de ganache tot t midden wil laten komen zou ik gewoon een taartkarton door midden knippen en halverwege je taart leggen en dan gieten....

15

Marsepein zelf maken is heel lastig, zeker rolkwaliteit is bijna niet te doen. Je kunt wel zelf MMF maken, marshmellow fondant, dat staat wel bij de recepten.

Verder denk ik dat je het jezelf erg moeilijk maakt, met je taart in twee delen verdelen. Ganach over precies de helft van je taart gieten... ik heb het nog nooit geprobeerd en het lijkt me een lastig karwei. Dan zou ik eerder twee kleine taartjes maken als je dan toch twee smaken wilt.

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

16 Laatst bewerkt door Kwintendr (30-07-2010 17:04)

Het probleem is opgelost! We hebben het wat veranderd en rolfondant gekocht. Die doen we dan over de botercrème en we doen het zonder ganache  :) . Ik ga wel eens kijken wat die marshmellow fondant is.

EDIT: Is dat lekker die marshmallow fondant? Hebben dat hier al mensen geprobeerd? Om er een kleur in te steken doe je er dan gewoon kleurstof bij?

17

Kwintendr schreef:

EDIT: Is dat lekker die marshmallow fondant? Hebben dat hier al mensen geprobeerd? Om er een kleur in te steken doe je er dan gewoon kleurstof bij?

Ik vind MMF lekker hoor. Het leukste vind ik nog het maken, als je die marshmellows ziet opzwellen in de magnetron. ;)
Het is ook een goedkope methode (marshmellows en poedersuiker) ideaal als je nog veel moet oefenen zoals ik.

Met de witte marshmellows maak ik MMF om te kleuren en de roze gebruik ik voor roze MMF.

~ Never waste a good crisis... ~

18 Laatst bewerkt door Kwintendr (30-07-2010 18:16)

ooo, oke  :D ik moet ook nog veel leren, dus ik ga dat dan ook maar eens proberen  :P

19

zal wel niet met afsmeren met pralinecreme, weet niet of je dat van plan was...

want fondant is nogal gevoelig voor vocht (dat smelt)

20

Nee, dat ging ik ook niet doen. Ik ga de taart afsmeren met botercrème ;) Pralinecrème is voor de vulling  :9