1

Onderwerp: Voor het eerst decoreren met marsepein

Ik ga deze week voor het eerst een taart bekleden en decoreren met Marsepein.
Ik heb dagenlang internetsites bezocht en er van alles over gelezen. Ik zag door de bomen het bos niet meer en was op het punt een taart bij de bakker te gaan bestellen.
Toch heb ik uiteindelijk de knoop doorgehakt en besloten het zelf te proberen.

Afgelopen zaterdag heb ik het deeg gemaakt en de taart gebakken. Voor het geval dat het niet lukte (a.s. moet de taart klaar zijn) heb ik het ruim op tijd gedaan. Hij is in 1 keer gelukt en staat nu in de vriezer... Dat was stap 1.

Na de taart, heb ik de marsepein zelf gemaakt. Na een dagje rusten in de koelkast heb ik er een klein stukje afgehaald om eens te proberen. Ik heb allerlei kleuren geprobeerd te maken en vormpjes etc.... Gewoon maar wat proberen.
Het valt me wel op dat de marsepein wat droog lijkt.... Klopt dit? Ik had eerder verwacht dat het wat zachter zou zijn. Komt dit doordat het net uit de koelkast kwam... Is het op kamertemperatuur zachter?

Vandaag ben ik vooral bezig geweest met "wat" ga ik op de taart zetten. Het wordt een BUMBA-taart, gewoon plat (dus geen laagjes of poppetjes). Ik heb het helemaal uitgetekend en het ziet er leuk uit.... Maar nu.... mijn plaatje heeft allemaal zwarte lijnen... hoe maak ik die?? Of laat ik die weg??
Ik ben enigszins handig met chocolade.... kan ik die randjes met chocola maken?? Past dat qua smaak ook??

Goed.... dit was waar ik nu tegenaan liep.... Ik hoor jullie reacties graag. Alvast bedankt.

2

Re: Voor het eerst decoreren met marsepein

Hai,

Ik kan je wel met een paar dingen helpen, maar geen ervaring met het zelf maken van marsepein. Mijn eerste taart was ook Bumba (zie anders facebook fanpagina Julie's Taarten). Als je het hele plaatje hebt gepuzzeld, kun je afwerken door zwarte lijntjes te maken met kleinste rondje van de sugar gun, te koop in de webshop en onmisbaar naar mijn idee.
http://www.deleukstetaartenshop.nl/prod … ts_id=1087
Weglaten kan waarschijnlijk ook. Heb ook al chocolade als vulling gebruikt, maar nog niet rechtstreeks op marsepein. Alhoewel dit volgens mij ook wel moet kunnen.

Hopelijk heb je hier iets aan. Succes en showen in de taartenparade he.

Facebook fanpagina: Julie's Taarten

3

Ik heb nog niet veel taarten gemaakt, maar ik weet inmiddels wel uit ervaring dat het weglaten van de lijntjes een afbeelding veel minder mooi maakt.

Als de sugar gun een beetje duur is, mocht je niet zeker weten of je deze hobby houdt, is ready-to-use icing misschien een idee?
Deze icing wordt weliswaar niet hard, maar je kunt er wel heel fijn lijntjes mee trekken (het vastmaken van de spuitmond op de tube was even prutsen trouwens).

http://www.deleukstetaartenshop.nl/prod … ts_id=1513 
Wel even opletten dat je ook nog een spuimondje en een koppelstukje nodig hebt, maar dat staat op de webshop goed vermeld.

Een andere optie is natuurlijk met de hand heeeeele dunne lijntjes rollen van zwart marsepein.

~ Never waste a good crisis... ~

4

Bedankt voor jullie reacties.
Een sugargun lijkt me op dit moment inderdaad nog wat duur, aangezien ik geen idee heb of "dit" het voor mij is. Ik moet zeggen dat ik het al heel wat vond om kleurstof te kopen terwijl ik niet weet of ik het ooit weer ga gebruiken. Andere hulpstukken heb ik dan ook niet aangeschaft, ik gebruik een hoop fantasie en alles wat ik in de keuken aan basisartikelen heb.
Een taart maken lijkt me leuk en hopelijk ook lekker, maar als het uiteindelijk een hoop geld kost aan ingredienten en aanverwante artikelen, dan is het al gauw mijn hobby niet meer.

Maar goed... misschien zijn er nog meer dames of heren met tips...

Dus nogmaals mijn vragen:

1. Hoort marsepein wat hard te zijn, of komt dit door de koude van de koelkast. Wordt het zachter nu ik het buiten de koelkast bewaar?

2. Kan ik met chocola lijntjes maken?

5

sophietje,
als je wil, mag je die van mij wel lenen. woon bij bergen op zoom. hoor het wel.

6

Hoi Sophietje

Ik heb zelf een bumbaplaatje gepuzzeld zonder zwarte lijntjes en die zag er prima uit! Dus ook zonder kan je het doen.
Een sugargun staat na een jaar ook op mijn lijstje maar ook ik heb eerst kant en klare icing gekocht. Ben er niet heel handig mee :) maar ik vond de prijs van de gun tot nu toe ook wat hoog en m'n verlanglijstje bevat al zoveel andere leuke dingen ;)!
Bij mij allereerste taart heb ik trouwens ook chocolade lijntjes gemaakt, maar dat was op fondant. Ging prima en smaak was ook ok.

Je vraag over marsepein kan ik niet beantwoorden aangezien ik altijd kant en klare koop in de webshop. IJverig trouwens om het zelf te maken!! :Y  Ik weet van vroeger van m'n vader dat het erg lekker is! Maar qua decoreren is er hoop ik iemand anders die je verder kan helpen.
Groetjes en succes!

"Het beste voor de mens is nog: eten en drinken en genieten van wat hij met veel zwoegen bereikt heeft..." (citaat uit de bijbel)

7

dreamer schreef:

sophietje,
als je wil, mag je die van mij wel lenen. woon bij bergen op zoom. hoor het wel.

Bedankt voor het aanbod, erg lief van je. Maar dat gaat um niet worden.

Bedenk me net dat ik een ander soort apparaat heb, ook een soort pompje, met allemaal verschillende opzetstukjes.... Zou natuurlijk kunnen kijken of het daarmee lukt...

Ik vond het maken van de marsepein overigens niet erg moeilijk hoor... Het is ook wel goed te rollen. En het kleuren gaat makkelijk. Mijn zoontje vindt het qua smaak alleen helaas niet lekker.

Kan ik er nog aroma aan toevoegen als het al klaar is?

Sta trouwens echt te popelen om er aan te beginnen... Was het maar vast vrijdag...

8

je kan er altijd een aroma aan toevoegen als je wil hoor

ben erg nieuwsgierig naar het eindresultaat

9

Ik ben ook erg nieuwsgierig naar het eindresultaat! Heb nog nooit echt een plaatje gepuzzeld wel eens wat geprutst (haha was het ook wel redelijk als ik naar alle mooie creaties kijk hier!)

Heel veel succes en voor je het weet is het vrijdag en mag je beginnen!

just started

10

Zo... en toen was het gisteren eindelijk vrijdag.
Eerst begonnen met vullen en daarna met de marsepein aan de slag gegaan. Ben de hele middag zoet geweest.
't Was moeilijker dan ik dacht, vooral de grote lap om de taart. Ik dacht... ik doe dat wel even, maar dat werkt niet dus.
De lap is niet mooi strak en scheurt op de randen.
Maar, ik ben verder gegaan, heb hem afgemaakt en ik ben er tevreden mee zoals hij nu is.
Ik zal een nieuwe topic aanmaken om te showen.