1

Onderwerp: Zelf vanille essense maken!!

Ik gebruik bij het bakken vaak vanille essence.
Voorheen gebruikte ik die flesjes uit de supermarkt.
Nu heb ik een simpele manier gevonden om zelf essense te maken van echte vanille!!
Je gebruikt het op de zelfde manier als die potjes uit de supermarkt alleen is het van echte vanille en het is echt heerlijk.

Je hebt nodig:

1 fles vodka (kan gewoon de goedkoopste)
10/15 stokjes vanille

Snijd de vanille in stukjes en voeg toe aan de vodka.
Elke dag  de fles eventjes schudden.
Na 6 weken is die klaar.
Ik zelf laat het ruim 2 maanden staan want hoe langer die staat hoe lekkerder die word.

Hoop dat jullie er wat aan hebben

2

Re: Zelf vanille essense maken!!

Doe je dan heel de stokjes erin, of alleen de zaadjes?

Tutorials, Recepten, Tips en babbels ;)
http://karenannecakes.blogspot.nl/

3

De hele stokjes doe je erin.(stukjes)
Hoe langer het staat hoe lekkerder die word :P

4

Dit is nu eens een zalig recept: dat ga ik zeker proberen!!!
Bedankt!!! :thumb:  :thumb:
Anne

5

Wat een goed idee. Ik koop ook vaak die flesjes, maar dit is natuurlijk helemaal handig en waarschijnlijk ook goedkoper. Geeft het wel dezelfde smaak of gaat het ook naar alcohol smaken?

6

super, ga ik ook proberen. bedankt

7

Alexandra13 schreef:

Wat een goed idee. Ik koop ook vaak die flesjes, maar dit is natuurlijk helemaal handig en waarschijnlijk ook goedkoper. Geeft het wel dezelfde smaak of gaat het ook naar alcohol smaken?

Nee het smaakt niet naar de alcohol omdat je er niet veel van gebruikt.
Na een aantal weken ruikt het heerlijk als je de dop van de fles afhaalt.
Laat zo lang mogelijk de vanille trekken dan krijg je echt een heerlijke vanille essence :P
Je kan ook ontzettend lang met zo,n fles doen!!
Ik neem vaak vanille stokjes mee uit Engeland is een stuk goedkoper dan hier.
Je kan het ook via internet bestellen weet alleen niet precies waar

hoe groot is die fles vodka? ik neem aan een grote?

Groetjes Miranda

9

Zou het ook met kaneel kunnen, of lavendel (denk meteen aan de CC's van Nathalie)?

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

10

mirandadegroot1978 schreef:

hoe groot is die fles vodka? ik neem aan een grote?

Ik heb een fles van 0,7 liter

11

Tom Poes schreef:

Zou het ook met kaneel kunnen, of lavendel (denk meteen aan de CC's van Nathalie)?

Nog nooit geprobeerd vind het wel een goed idee :Y

12

Tom Poes schreef:

Dat lijkt me wel...

Ik gebruikte sterke drank, kaneel stokjes en suiker om likeur te maken.
Op de suiker na is dit principe hetzelfde.

13

En voor hele goedkope (minder sjieke ;) ) vanille(-aroma) essence:

Neem een klein glazen potje (in neem altijd zo'n klein potje van nescafe met rode deksel). Doe daar een pakje goedkope vanillesuiker (10 zakjes) in, vul aan met water. Doe er een theelepeltje in en kook het op in magnetron en roeren totdat alle suiker is opgelost. Hoe minder water hoe sterker je essence natuurlijk....
Ik bewaar het in de koelkast, voor de zekerheid.

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

14

Oh......!!!!!! Ik ga morgen wodka kopen!!!!!!!! Wat een superidee!
1 fles voor de vanille, 1 fles voor de kaneel, 1 fles voor de ....... zou je er ook fruit in kunnen doen? En kruiden? Wauwie! Gelukkig hoef ik me niet meer te legitimeren bij de slijter  :+

If life gives you lemons, make lemoncurd.

15

Leuk... ga ik een keer proberen.

Gr, Miriam

****** Mijn motto was altijd: Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd... maar gelachen kan je ook vervangen door: gebakken ;-) ******

16

Dit stukje kwam ik tegen toen ik op internet aan het zoeken was naar betaalbare vanillestokjes:

Hoe maakt u vanille extract: Neem 500 cc neutrale Wodka met een alcohol percentage
van 40%. Knip 100 gram vanille stokjes in kleine stukjes en leg deze in de Wodka op voor
een periode van min. 4- tot max. 6 maanden. Donker wegzetten en iedere week een keer
flink schudden. Filter de vanillestukjes uit en uw vanille extract is klaar voor gebruik.

Deze wordt natuurlijk sterker, maar het ging me eigenlijk vooral om dat max. 6 maanden.

kun je die wodka dan nog drinken??? :+

Ik zing mijn eigen wijsje!

18

Mirjam5 schreef:

Dit stukje kwam ik tegen toen ik op internet aan het zoeken was naar betaalbare vanillestokjes:

Hoe maakt u vanille extract: Neem 500 cc neutrale Wodka met een alcohol percentage
van 40%. Knip 100 gram vanille stokjes in kleine stukjes en leg deze in de Wodka op voor
een periode van min. 4- tot max. 6 maanden. Donker wegzetten en iedere week een keer
flink schudden. Filter de vanillestukjes uit en uw vanille extract is klaar voor gebruik.

Deze wordt natuurlijk sterker, maar het ging me eigenlijk vooral om dat max. 6 maanden.

100 gram vanille? Dat kost een euro of 20....

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

19

10tje incl. verzending. (en nog minder duur afhankelijk van kwaliteit) Ik laat jullie weten waar als ik mijn bestelling goed heb binnen gekregen. Blijft toch een gok bij een onbekende webwinkel.

Maar daartegenover vond ik ook een webwinkel die 7,95 vroeg voor 2 stokjes. Verschil moet er blijkbaar zijn!

(Enneh... koop maar eens een halve liter kunstmatige essence in flesjes van oetker of zo......)

20

koekiemonster schreef:

kun je die wodka dan nog drinken??? :+

ik denk wel dat ik zou proberen om een druppel of zo in een gewoon glaasje wodka te mengen. Wie weet hoe lekker drankje je dan krijgt!?

21

Bestelling binnen gekregen en in de wodka gegooid. Goeie kwaliteit en supersnelle verzending.
Aanradertje dus: mavas.net

22

O..dit ga ik ook proberen.  Klinkt geweldig. Scheelt weer elke keer van die kleine flesjes te kopen.
Iemand nog geprobeerd met kaneel? Ik ben benieuwd naar de resultaat ervan :)

Groetjes Megny...^_^

23

Mirjam5 schreef:

Bestelling binnen gekregen en in de wodka gegooid. Goeie kwaliteit en supersnelle verzending.
Aanradertje dus: mavas.net

Ik heb ook 200gr vanille extract( goedkoopste kwaliteit) bij hun gekocht. Ik heb nog geen 12 euro betaald en in stukjes gesneden in 1 liter wodka gedaan. Het ruikt nu al heerlijk (na 1 week).
Echt snelle levering en niet duur. Zeker een aanrader :Y

24

Dan mag ik eerst de stokjes wel bestellen...de fles wodka laat men hier niet wachten op de stokjes ben ik bang...pak jus d'orange is zo gehaald door manlief...ff vrienden bellen en fles is weg haha...
Ben benieuwd of er meer te maken is op deze manier  :think:

Bedankt voor de tip!

25

wat een goed idee!!
ga ik zeker ook eens proberen!!

Kijk ook eens op: [url=http://www.cakestudio.nl
Groetjes.... Constance  :) voor leuke 3D workshops