1

Onderwerp: Fondant nog niet hard??

Ik heb een flinke theelepel tylose bij mijn fondant gevoegd, maar vanmorgen waren mijn bloemen en vlindertjes nog niet echt uitgehard, wie weet wat ik verkeerd heb gedaan???
Wat moet ik doen om figuurtjes te laten harden?

2

Re: Fondant nog niet hard??

hoi maaike,

hoe lang is het geleden dat je ze gemaakt hebt ? het schijnt dat het toch wel een paar dagen moet uitharden (geen ervaring mee, dus weet niet zeker)

Ik werk voornamelijk met marsepein, als ik dat hard wil hebben leg ik het even 10 min in de oven op 100 graden.
Als het gebogen vormen zijn doe ik ze in een klein blanda schaaltje om de vorm te behouden want zolang het nog warm is is het zacht, maar zodra het koud word zijn ze echt hard. Misschien een optie om ook uit te proberen met fondant ?  :)

if you can dream it, you can live it (WD)

3

hoe bewaar je het?
Om fondant te laten drogen kun je gewoon op kamertemperatuur laten drogen, afdekken tegen stof (niet luchtdicht) en licht (tegen verkleuren).
Op deze manier zou het zelfs zonder tylose moeten lukken, al duurt het drogen dan wel wat langer.

Groetjes Gerda
as't nie kan zoas't mut, mut ma zoas't kan.

4 Laatst bewerkt door manon73 (26-07-2010 11:38)

p.s. volgens mij zit je in de verkeerde rubriek (decoreren ipv bekleden) maar heb geen idee hoe ik dit door kan geven...

gelukt, doorgegeven  ;)

if you can dream it, you can live it (WD)

welk merk fondant gebruik je?

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

6

dat hangt inderdaad van veel dingen af;

heb je de tylose even in laten trekken na het kneden?
hoe, en waar heb je het bewaard?

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

7

tipsytaartje schreef:

Fondant van Funcakes (Marshmallows)

8

Glamour schreef:

dat hangt inderdaad van veel dingen af;

heb je de tylose even in laten trekken na het kneden?
hoe, en waar heb je het bewaard?

Ik gebruik fondant van Funcakes (Marshmallows)
Ik heb de tylose 2 uur laten intrekken en ik heb het in plastic bewaard.

Goed of fout?

9

als je t in plastic bewaard (folie neem ik aan?) hard t niet zo snel uit omdat er dan geen zuurstof bij kan komen

10

etmc schreef:

als je t in plastic bewaard (folie neem ik aan?) hard t niet zo snel uit omdat er dan geen zuurstof bij kan komen

In die twee uur dat de tylose moet inwerken heb ik het bewaard in het plastic, nu laat ik de figuurtjes aan de lucht uitharden.

11

funcakes fondant hard niet uit  :nooo

regalice of pettinice wel  :Y

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs