1

Onderwerp: biscuit mislukt steeds

Hoi allemaal,

Voor mijn moeder haar 60e verjaardag wil ik zelf een taart maken (mijn eerste). Nu heb ik al drie keer geprobeerd het biscuit te bakken, maar het mislukt steeds. Het is wel gaar, maar het wordt niet zo hoog en het is bol aan de bovenkant.
Ik heb de mix van funcakes en ik heb het eerst zo gedaan als op de varpakking staat en daarna geprobeerd om de temperatuur op te voeren, maar het lukt gewoon niet.
Ik gebruik een ronde vorm van 25 cm.
Heeft er misschien nog iemand tips? Ik moet de taart namelijk vrijdagmorgen af hebben...
Alvast hartelijk dank.

Groetjes,
Sarah

2

Re: biscuit mislukt steeds

dit is mijn recept

ingredienten: 4 eieren, 125gr suiker, 125gr bloem
goed voor taart doorsnede van rond 20cm

eieren en suiker in een kom bij mekaar, kom in warmwaterbad (bv gootsteen) en het geheel ongeveer 10min opkloppen met de handmixer, tot er sporen in achterblijven , dan nog 5 min nakloppen buiten het warmwaterbad.
Daarna beetje bij beetje de bloem erdoor mengen met een houten lepel.
Blanda-schalen invetten en bloemen, waarna deeg overgieten tot 2/3.
Voorverwarmde oven van 175 graden, 15min en daarna laten nagaren gedurende 15min op 150 graden.

Zo doe ik het en het ging tot nu toe altijd goed.

Facebook fanpagina: Julie's Taarten

3

Probeer eens op lagere temperatuur en wat langer te bakken.
Zelf bak ik de gehele  baktijd op 150 gr. hete lucht, maar wel iets langer.
Ik heb dan geen bolling op de taart (komt door teveel warmte waardoor het te snel rijst) en het kapsel is mooi hoog.
Ik weet niet hoe hoog je blik is, maar reken 1 ei, 66 gr mix en 6 ml water per halve liter inhoud.
Succes.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

4

Bedankt voor jullie reacties. Het is redelijk gelukt. Er zat niet zo'n grote bolling meer op de taart, alleen hij was nog niet zo hoog, maar hopelijk gaat het steeds iets beter.

Groetjes,
Sarah

hoi ik bak altijd met eesindsdien geen bolletje meer in de midden
vochtige doek om me blik . :Y

www.be-cake.nl

6

mix je wel een minuut of 10 op de hoogste stand, en komen de eieren niet uit de koelkast?

7

Hoe hoog is je bakvorm? Ik gebruik zelf een gewone springvorm, maar daar doe ik dan een extra rand bakpapier in om de vorm te verhogen.

De eieren mogen inderdaad niet koud zijn, ik doe ze (dankzij een tip van hier) een min. of 10 in een bak met heet water uit de waterkoker. Dat het wit heeeeel iets begint te stollen als je ze breekt en ze heel iets lauwig aanvoelen van binnen.

Verder gebruik ik een keukenmachine, zo'n ouderwetse van Philips met de slagroomklopper. Met mijn handmixer lag de snelheid een stuk lager en moet je echt heel lang kloppen.

~ Never waste a good crisis... ~

ik heb jullie tips gebruikt, alleen die van chantal1980 snapte ik neit helemaal  :o
mijn biscuit is nu al ietsjes hoger maar nog lang neit zo hoog als mijn vorm (diam 30 cm, speciale bakvorm)
hebben jullie nog meer tips?

alvast bedankt,
goetjes lindsay  :D

SjoLie....hemels genieten....

9

lindsaylaplace schreef:

ik heb jullie tips gebruikt, alleen die van chantal1980 snapte ik neit helemaal  :o
mijn biscuit is nu al ietsjes hoger maar nog lang neit zo hoog als mijn vorm (diam 30 cm, speciale bakvorm)
hebben jullie nog meer tips?

alvast bedankt,
goetjes lindsay  :D

Chantal bedoeld of je de eieren rechtstreeks uit de koelkast hebt gebruikt dan zijn ze n.l te koud, je moet ze even een kwartiertje in heet water laten liggen en daarna 10 min. mixen !  :Y

ja dat heb ik inderdaad gedaan! maar een vochtige doek erover?  :/

SjoLie....hemels genieten....

11

ik denk dat je die tip van taartmonster niet snapt. die moest ik ook een keer of 4 lezen voordat ik wist wat ze bedoelde! de zin staat door elkaar heen.

ze doet een natte theedoek om de bakvorm heen in de oven. zo krijg je geen bolle bovenkant.
en als je een bakvorm van 30 cm hebt, dan moet je ook meer beslag gebruiken!
succes!