1

Onderwerp: HELP!! Wie heeft tips/trucs? Moet roosjes maken

Hallo,

Vrienden hebben mij gevraagd hun bruidstaart te maken en willen daar roosjes op. Ben nu bezig met het uitrollen vh fondant en uitsteken van de rondjes voor de blaadjes. 'So far, so good'

Nu mijn probleem... Als ik een bloemetje probeer te maken plakt de fondant zo (denk door de warmte), dat het me niet lukt (en dat komt dus niet door mijn gebrek aan ervaring ;))

Heb verschillende "how to's" gelezen voor het maken van roosjes, dus wat dat betreft genoeg info. Maar wie heeft voor mij de gouden truc om t voor elkaar te krijgen met deze hitte?!?!

Moet ik de rondjes laten uitharden?
Moet ik toch tylose gebruiken?
???????????????????

Grroetjes, Miranda

Re: HELP!! Wie heeft tips/trucs? Moet roosjes maken

Hoi,

Je moet gewoon crisco (plantaardig vet) gebruiken of suikerbakkerspoeder. Suikerbakkerspoeder zit ook in zo'n pot die je meestal over de oliebollen of op de pannekoeken strooit. Dus waarschijnlijk heb je het wel in huis.

3

Hoi Saskia, suikerbakkerspoeder heb ik in huis. Begrijp echter niet wat ik ermee moet doen :/ / wat je bedoeld. Mijn fondant plakt nml niet aan mn mat & deegroller. Het probleem begint bij t maken vd roos...

4

crisco/poedersuiker aan je handen doen
dan plakt het in ieder geval minder aan je handen
en dan zorgen dat de blaadjes elkaar zo min mogelijk raken
dan zou het moeten lukken, hoop ik voor je...

Kettingtaart ronde 6, Thema Zomer in felle kleuren!!

5

Ik vind het met dit weer wel echt lastig!! maak ze meestal van marsepein, dat is wat gemakkelijker, plakt wat minder en vind ik persoonlijk lekkerder om te eten. Maar ik heb er gisteren ook al 10 in elkaar gevouwen en 5 mooie overgehouden... Mijn handen waren te warm en alles bleef aan elkaar zitten, was niet tevreden. Wil je niet ontmoedigen (was het zelf wel een beetje, ga morgen weer verder)
fondant kun je ook beetje aan laten drogen en dan met suiker, wie weet helpt het..!!

groetjes,
Marije

6

Je hebt er nu waarschijnlijk niets aan, maar als je echt mooie roosjes wilt leren maken zou ik een workshop bij Madhuri gaan volgen. Zij woont in Almere, dus vlakbij  ;)

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

7

je moet je blaadjes iets droger laten worden, goed frillen en dan plakken ze een stuk minder, dan alleen het aanhechtingsvlakje insmeren met tylose-lijm.

Groetjes, Dorothea.

Ik gebruik gewoon fondant met tylose en dan uitrollen met maizena. Ook je handen licht bestuiven met maizena tegen het plakken.
Dan gewoon frillen en de blaadjes met water vastplakken.
Lekker makkelijk, bijna geen geplak :)

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

MDroppie schreef:

Hoi Saskia, suikerbakkerspoeder heb ik in huis. Begrijp echter niet wat ik ermee moet doen :/ / wat je bedoeld. Mijn fondant plakt nml niet aan mn mat & deegroller. Het probleem begint bij t maken vd roos...

Of heel vaak je handen wassen met ijskoud water.....dat helpt ook goed bij dit warme weer en inderdaad ook crisco aan je handen doen.

10

Bedankt allemaal! Ga er vandaag weer mee verder... Hopelijk wil t lukken!

MDroppie schreef:

Bedankt allemaal! Ga er vandaag weer mee verder... Hopelijk wil t lukken!

Hoi,

Ik heb onlangs deze uitsteker aangeschaft, geweldig, je kunt er ook hele mooie roosjes mee maken.
http://www.deleukstetaartenshop.nl/prod … ts_id=3216
Een echte aanrader dus!