1 Laatst bewerkt door Zitatje (19-07-2010 13:09)

Onderwerp: Gevaarlijk??

Hallo allemaal,

ik wil graag zelf Dulce de leche maken. :P

Maar ik vind zoveel verschillende recepten op internet dat ik even niet meer weet welke t beste/lekkerste is.
(ik weet niet of de bereidingswijze invloed heeft op de smaak)
En opzich heb ik gekozen voor de methode blikje in de pan met gekookt water.

Op de ene site staat dat je t blik ongeopend in de pan moet zetten en op de andere staat dat je 2 gaatjes in t deksel moet maken.
Het zou namelijk kunnen dat het blik explodeerd. :s

Dus mijn vraag is nu dus eigenlijk:
Heeft iemand deze methode al eens gebruikt zoja, wat kan ik het beste doen.

Ik snap dat er veel andere manieren zijn op het te maken die misschien risico's uitsluiten maar ik wil dit zo graag proberen.
Dus bezorgde adviezen zijn lief maar ik wil écht deze methode proberen  :D

Dus wie ow wie heeft hier ervaring mee??

Groetjes!!!

2

Re: Gevaarlijk??

ik heb t ooit gemaakt zonder gaatjes ofzo te boren...................no problem...............en alles op t gemakkie he......ik zou niet eens meer weten hoe lang t toen duurde eer ik vond dat t klaar was..............en dan heeeeeeeeeel lang af laten koelen...........

3

Ik kook ze altijd minimaal 2 en half uur.
Geen gaatjes geprikt en geen problemen gehad.
Ik kook ze wel altijd van te voren zodat alles koud is wanneer ik de blikjes open.

4 Laatst bewerkt door Zitatje (19-07-2010 13:15)

Guus schreef:

ik heb t ooit gemaakt zonder gaatjes ofzo te boren...................no problem...............en alles op t gemakkie he......ik zou niet eens meer weten hoe lang t toen duurde eer ik vond dat t klaar was..............en dan heeeeeeeeeel lang af laten koelen...........

Oh, te gek!
Dank je wel!!
Ik heb idd begrepen dat t een uurtje of 4 moet pruttelen en dan helemaal af laten koelen met water en al.
Ik heb t woensdag avond nodig dus ik begin vanavond en maak t niet eerder open voor morgen avond na t werk  O-)

Groetjes!

Heb er toen ook geen gaatjes in geprikt. Wel een washandje in de pan gelegt want dat getik van dat blikje in de pan, ik werd er kriegel van. En idd heeeeeeeel lang afkoelen. heb het geloof ik de volgende dag pas open gemaakt.

De perfecte balans ? 
In elke hand een stuk taart  !

6

Wow,
wat zijn jullie snel!
Ik was n antwoord naar Guus aan t sturen en meteen weer 2 reacties!!
Bedankt allemaal!!!
:thumb:

7

Taartentruus schreef:

Heb er toen ook geen gaatjes in geprikt. Wel een washandje in de pan gelegt want dat getik van dat blikje in de pan, ik werd er kriegel van. En idd heeeeeeeel lang afkoelen. heb het geloof ik de volgende dag pas open gemaakt.

Haha, ja dat van dat washandje had ik ook ergens gelezen.
Ik zou ook kriegel worden idd!! Hahaha!

8

haha ik ben denk ik gewoon makkelijk: naar een turkse winkel gaan (toko) daar hebben ze een heleeeee lekkere ;)

Enthousiaste groet, Maxime

tja, die heb ik dan weer niet in de buurt, die toko ;)

De perfecte balans ? 
In elke hand een stuk taart  !

10

4 uur koken is wel heel erg lang denk ik!

De eerste keer heb ik het blikje 2,5 uur laten koken... Dan krijg je een dikke stugge caramel.

De tweede keer heb ik het blikje ongeveer 5 kwartier laten koken. Nog steeds smeuiig maar veel beter handelbaar.

en idd lang laten afkoelen. Als het nog warm is spat het er uit  :)

11

Tari schreef:

haha ik ben denk ik gewoon makkelijk: naar een turkse winkel gaan (toko) daar hebben ze een heleeeee lekkere ;)

Ja, bij ons hebben ze bij de Em-Te iets met 'Oma's....' erop. Heel erg lekker. Ik weet niet wat een blikje kost, maar als je alles tegen elkaar afweegt (water, gas enz) kies ik toch ook voor de makkelijke weg......kopen.

12

Tari schreef:

Haha, maar das nou net wat ik niet wil. Ik wil t eens proberen te maken.
Voor sommige dingen ga ik ook wel eens naar de Toko en in Eindhoven zijn Toko's oosters en niet Turks  ;)
Hahaha.

Groetjes!!!

13

Het enige waar je op moet letten is dat je pan niet droog kookt. Ik laat ´m altijd lekker rammelen. Vergeet ik ook niet dat het opstaat.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

14

CarolienvdRijt schreef:
Tari schreef:

Voor sommige dingen ga ik ook wel eens naar de Toko en in Eindhoven zijn Toko's oosters en niet Turks  ;)
Hahaha.

Groetjes!!!

turkse winkels wordt hier in nederland meestal turks export genoemd..  :D Maar ja, wat je het ook noemt maakt niet uit... Mijn nederlandse vriend en ik zijn daar regelmatig te vinden ;)

Happiness is a CAKE!!

15

Emine schreef:
CarolienvdRijt schreef:
Tari schreef:

Hahaha.

Groetjes!!!

turkse winkels wordt hier in nederland meestal turks export genoemd..  :D Maar ja, wat je het ook noemt maakt niet uit... Mijn nederlandse vriend en ik zijn daar regelmatig te vinden ;)

Heerlijk allemaal!
Maar ik ben voornamelijk in de Toko te vinden, mjn vriend houd ontzettend oosters voedsel en ik ook o.a zelfgemaakte sushi!!

Misschien wel een leuk idee, een taartje in de vorm van sushi  :P
Hahaha!!

Groetjes!!

16

Mirjam5 schreef:

Het enige waar je op moet letten is dat je pan niet droog kookt. Ik laat ´m altijd lekker rammelen. Vergeet ik ook niet dat het opstaat.

dat zou nou net weer iets voor mij zijn... Ook geen washandje voor mij dus!

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

ik heb hem ook gemaakt en het blikje ongeopend 5 kwartier laten pruttelen. was toen nog goed smeerbaar voor in de taart en lekker :) ga hem van de week weer maken voor de verjaardag van mijn vriend. het maakt hem niet uit hoe de taart wordt als er maar dulche de leche in zit :D

Groetjes Miranda

18

Nou, ik heb m 3,5 uur gekookt gister en vanmiddag open gemaakt.
Ik vind m prima!
Hij moet nl niet te dun zijn anders loopt ie zo tussen mn taartlagen uit.

Ik ben blij, dit ga ik vaker doen  :P

Bedankt voor alle reacties!

19 Laatst bewerkt door Vizzstick (20-07-2010 14:07)

CarolienvdRijt schreef:

Nou, ik heb m 3,5 uur gekookt gister en vanmiddag open gemaakt.
Ik vind m prima!
Hij moet nl niet te dun zijn anders loopt ie zo tussen mn taartlagen uit.

Ik ben blij, dit ga ik vaker doen  :P

Bedankt voor alle reacties!

Als je hem 5 kwartier of anderhalf uur kookt is hij dik genoeg en loopt ie ook niet uit je taart.  tenminste.. bij mij was dat niet het geval  :)

20

Vizzstick schreef:

Als je hem 5 kwartier of anderhalf uur kookt is hij dik genoeg en loopt ie ook niet uit je taart.  tenminste.. bij mij was dat niet het geval  :)

Nou dat ga ik dan ook maar eens proberen de volgende keer.
Maar de eerste keer wilde ik toch wel t zekere voor t onzekere nemen.
Want mij lemoncurd wil ook niet indikken en mn slagroom mislukt ook de helft van de tijd....
Verder kan ik best nog wel iets hoor, hahahaha!! :rolleyes:

21

Het is ook gewoon ff testen wat je zelf de beste consistentie vind denk ik..

De eerste keer dat ik t deed heb ik m ook iets van 3 uur laten koken. Toen was t bijna fudge zo dik  :lol:  heerlijk over ijs, maar echt veel te stug voor in de taart.. denk ik.

met het accent op denk ik want de eerste keer was het uiteindelijke doel geen taart  ;)