1

Onderwerp: Voor het eerst taart gemaakt, paar vraagjes

Heb gister voor het eerst een marsepein taart gemaakt. Perfect is ie niet maar ben wel heeeeel blij met het resultaat zeker aangezien ik het voor het eerst deed =)

Maar nu een paar vragen:
- we hebben tobleronemousse als vulling gebruikt. Maar dat moet dus gekoeld blijven en nou stond de taart te wachten op zn marsepein buiten de koelkast. Dat heeft een uur of 2 geduurd ivm mijn gebrek aan expertise... Hij heeft tussendoor wel even 10 minuutjes in de koelkast gestaan en is er daarna weer een uur ofzo uit geweest. Dus een uur gestaan na het vullen, 10 min koelkast en weer een uur gestaan. Aangezien de vulling met slagroom is ben ik bang dat het (met de warmte enzo) misschien is gaan schiften oid, of kan dat niet zo snel?

- ik heb de taart voor een vriendin gemaakt en omdat het een marsepeintaart is met slagroomvulling en ik gelezen heb dat ie dan beter niet in de koelkast moet heb ik em bij haar in de vriezer gezet. Ze heeft em morgenochtend nodig, wanneer moet ze em er dan uit halen en mag ie dan wel een dag in de kartonnen doos in de koelkast op de laagste stand? Of hebben we dan morgen een verpestte taart =( Koelelementen heeft ze niet helaas... Dus echt een andere mogelijkheid zie ik niet behalve in de koelkast. Maar ze krijgt dus morgen van s ochtends tot s avonds gasten over de vloer dus ik vroeg me af of de marsepein dan wel een hele dag goed blijft...

Groetjes!

2

Re: Voor het eerst taart gemaakt, paar vraagjes

hoi hoi,

mijn ervaring.

Ik zou hem gewoon in de koelkast zetten, 24 uur voor gebruik.
in de doos. de marsepein gaat misschien wat glimmen, maar dat is dan niet anders.
ik had gisteren hele dag visite en een taart met bonbonblocvulling, met marsepein bekleed en dat ging goed hoor, 's avonds om 6 uur was hij nog goed. wel zorgen dat het met de3ze temp goed in de koelkast blijft.

en over het schiften van je slagroom? dat proef je vanzelf  :/ . ik weet niet of dat zo snel gaat. dus ik hoop voor je dat dat goed is gegaan.
volgende keer als je merkt dat het hoge temperatuur is zorgen voor een 'veilige' vulling (botercreme bijvoorbeeld).

oja en als je taart uit de vriezer is gekomen, merk je wel dat hij na een tijdje wat nattig wordt. maar de smaakt blijft goed hoor.

ik hoop je een beetje geholpen te hebben!

groetjes Mon ique.

mama-tijd = tijd voor taart!!

3

hoi hoi,
op je eerste vraag durf ik niet met zekerheid te antwoorden....
maar ik heb nu 10 taarten gemaakt en die hebben allemaal in de koelkast gestaan.... en dat is elke keer prima gegaan..... ik zou de taart er ongeveer nu uit halen en in de koelkast zetten om te ontdooien... ik heb het zelf nog nooit gedaan met een bekleede taart, maar ik heb begrepen dat het wel een dag duurt voordat hij goed ontdooit is....

4 Laatst bewerkt door RedRose18 (19-07-2010 09:42)

bij slagroomvullingen zorg ik ervoor dat hij max een half uur uit de koeling is en dan minimaal een half uur er weer in.
dus tijdens het uitrollen van marsepein enzo de taart in de koeling en wanneer je alles dusdanig klaar hebt dat de marsepein erover kan, dan de taart pakken. en dan hopen dat het snel en in 1 keer goed erover wil ;) (tip om je marsepein in 1 x op juiste formaat uit te rollen: even met een touwtje "opmeten" hoe groot je taart is, dus van ene zijkant vanaf taart karton, over het midden van de taart heen, tot aan de andere kant tot het karton, dat touwtje is dan de diameter die je uitgerolde marsepein minimaal moet hebben om over de taart te passen :D)

waarom een taart bekleed met marsepein en gevuld met slagroom niet in de koeling? vanwege het zweten? dat gaat ie ook doen wanneer je em in de vriezer hebt gehad en 24 uur ervoor in de koelkast moet zetten.
zou em de volgende keer gewoon in de koeling zetten, dat wil prima, evt in een kartonnen taart doos.

ik hoop dat de vulling nog goed is, enige test is proeven ;)

ik hoop dat je hier iets aan hebt
en alvast succes bij je volgende taarten!

Kettingtaart ronde 6, Thema Zomer in felle kleuren!!