Re: Botercrème, begrijp ik het nou goed?
Als laatste erdoorheen mengen
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/
Je bent niet ingelogd. Inloggen of registreren.
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bakken & Vullen » Botercrème, begrijp ik het nou goed?
Als laatste erdoorheen mengen
etmc wat isdan jouw recept
Ik haak ff in
Ik las dat iemand afsmeert met de mix en dat het er dan uitloopt... Je kunt ook niet afsmeren met de mix want hierin zit water....
En suus waarom spuit jij geen dijkjes van de Meringue? Ik doe dat eigenlijk altijd wel en bij mij gaat dat heel goed Maar ik ben toch benieuwd waarom jij dat niet doet...
En heb jij ook wel eens de versie 1-2-2 gemaakt? Die maak ik altijd en die vind ik erg lekker. Wordt de 1-2-3 niet te boterachtig?
Bedankt
Ik spuit geen dijkjes van de meringue, omdat mijn taarten nooit de koelkast in gaan. Ik vind de MBC te zacht buiten de koelkast.
Buiten dat maak ik meestal meerdere laagjes dunne vulling, dus ik heb eigenlijk nooit dijkjes nodig. Ik gebruik ook eigenlijk nooit biscuit (en al helemaal geen mix ) dus mijn taarten zijn vaak te zwaar voor dikkere lagen vulling.
1-2-3 bevalt mij prima eerlijk gezegd, 1-2-2 heb ik nog nooit gemaakt. Ik zal het eens uitproberen
Aha nu snap ik het hoeveel lagen maak jij dan?
In een 7 inch taart minimaal 4. Maar het hangt ook een beetje van de stevigheid van mijn cake af hoor. Ik heb een heerlijk maar natte chocoladecake die al bijna uit elkaar valt als je ernaar kijkt, dus dat worden meestal maar drie laagjes
etmc wat isdan jouw recept
600 gr bbr, 80gr poedersuiker, 400gr boter
Ik haak ff in
Ik las dat iemand afsmeert met de mix en dat het er dan uitloopt... Je kunt ook niet afsmeren met de mix want hierin zit water....
ohoh dat ben ik!!
ik heb dat zo geleerd bij een workshop.
Daar ben ik dus gewoon mee door gegaan.
ik ga gelijk maar even op zoek naar het recept bc 1:1 om mee af te smeren.
bedankt voor je "in haken"
zoeken was niet zo moeilijk
ik ga het gelijk proberen volgende week
ik wordt toch wel blij van zo'n forum!! nouja van de mensen die hier schrijven
ik lees ZOOOOOVEEL goeie tips. weer wat geleerd over taarten vandaag
@ suuz hoe maak jij dan je botercreme?
Want eerlijk gezegd ik vind die poedersuiker met boter niet lekker smaken
Ik gebruik het recept op de site van wilton, de stiff consistancy.
Veel stabieler ook dan roomboter met poedersuiker!
Ik zal even een kijkje nemen. Bednkt voor de tip Suuz
Ik haak ook even in, hahahha!
@ Suuz: ik heb wel Wilton I gedaan dus ik het principe wel van de Crisco en suikerbakkerspoeder ( En een vieze keuken, hahaha)
Maar ik vraag me nu pas voor het eerst af of je daar dus inderdaad je taart mee afsmeert en dan bekleed met fondant of marsepein?
Geen idee eigenlijk of dat ook kan, hahahha!
Bedankt alvast! ( ik zie je in sept in Geldermalsen, maar dan ben ik de vraag vast al vergeten... )
Ik heb tijdens mijn PME1 cursus bij het suikeratelier geleerd om af te smeren met de kant en klare decorator icing van Wilton. Ik zweer er nog steeds bij, maar het is zo ongelooflijk duur dat ik al vanaf het begin bezig ben geweest met het zoeken naar een goede vervanging.
Gelukkig verkoopt het Suikeratelier inmiddels ook Trex (ook shortening, net als crisco), en behulpzaam als ze zijn hebben ze mij wat tips gegeven voor een fijne bc om mee af te smeren.
Zij stelden voor om ri mix te mengen met een beetje trex, maar dat komt dan ongeveer overeen met het recept op de wilton site.
Inmiddels wil ik echt niks anders meer (behalve dan die kant en klare icing ) en ik strijk dan ook al mijn taarten hiermee af voordat ik ze bekleed.
Het werkt wel behoorlijk anders dan gewoon roomboter met poedersuiker heb ik begrepen, want deze icing kun je niet smeren. Je moet het verspreiden zoals je ook met slagroom doet. Een flinke klodder en dan heen en weer wrijven. Daarna het overtollige eraf halen.
Op you tube staan wel wat filmpjes over deze icing. Gewoon even zoeken op how to ice a cake of buttercream icing.
Tot 4 september!!
Oh, en mocht je wat dan ook voor vragen hebben, je hoeft echt niet te wachten tot de workshop hoor. Mailen kan ook
Ik dacht dat je deze BC eigenlijk maakt met high ratio shortening. Ik meen ergens te hebben gelezen dat die variant speciaal ontworpen is voor cakedecorating. Is alleen wel duurder meen ik.
Weet jij daar iets van Suuz?
zit inmiddels zelf ook al te zoeken, high ratio heeft geen of minder zo;n glijerig gevoel in je mond, wat boter en crisco wel doen en je kunt er beter mee gladstrijken en blijft stabieler bij warmte
Ja dat klopt, maar ik heb echt geen idee war je high ratio shortening in Nederland kunt krijgen
Ik ben al blij dat we überhaubt shortening kunnen krijgen!
Kijk maar eens naar dit filmpje, zij legt het wel erg goed uit vind ik.
Edna heeft trouwens massa's goede filmpjes
http://www.youtube.com/watch?v=AuUKaPpH … re=related
ik ga eens zoeken,
kom wel wat websites tegen uit amerika waar je het kunt bestellen prijzen verschillen nogal.
kan in nederland (of engeland) geen (web)winkel vinden waar je het kunt kopen....
Thanx Suuz! Ik weet hoe ik het de taart op moet smeren ja... Lang leve de Wilton course, hahhaha!
Ik heb het al enkele keren zelf gemaakt, heb ook alle ingredienten ervoor in huis, maar mezelf nooit bedacht om ermee af te smeren! Maar ik zweer ook bij de kant en klaar variatie hoor. Ben al 2 keer vergeten de "luchtbellen" eruit te spatelen op mijn aanrechtblad....
En Thirza: het valt mee hoor met de smaak van crico met suiker, ik lust geen fondant en geen marsepein, maar ik heb dan inderdaad liever nog de Wilton BC!
Ik spatel nooit de luchtbellen eruit
Nog nooit problemen mee gehad ook
En Thirza: het valt mee hoor met de smaak van crico met suiker, ik lust geen fondant en geen marsepein, maar ik heb dan inderdaad liever nog de Wilton BC!
ik heb niets gezegd over de smaak. Ik heb alleen ergens gelezen dat die high ratio speciaal ontworpen is voor cakedecorating en vroeg me af wat het verschil dan is.
Ben er inmiddels achter dat het ook in amerika zelf moeilijk te krijgen is, ook daar duurder is, maar de mensen die het hebben geprobeerd het geweldig vinden.
Misschien eens een vliegtuigje pakken met een select gezelschap?
tsja, of misschien een groupbuy high ratio shortening!
zag op een van de site waar ik net keek dat je het ook per 50 pound kan kopen.....
(voor degenen die ik nu op een idee breng, eerst toestemming vragen via de mail aub )
ik kan me herinneren dat ik hier in Utrecht bij zo;n amerikaanse producten winkel in de binnenstad, ook wel eens rode crisco heb gezien, ik dacht dat dat die high ratio was, maar zie die niet op hun site staan, dus zal wel niet meer bestaan.... zal er binnenkort eens gaan kijken
trouwens, kan het zijn dat het in nederland niet wordt verkocht omdat het UBER ONgezond is door die transvetten???
Ik denk dat dat er zeker mee te maken heeft, maar aan de andere kant is hard vet sowieso niet gezond...
Ik ben ook even op onderzoek uitgegaan en ik heb ontdekt dat de FDA bepaalde richtlijnen heeft opgesteld waar shortening aan moet voldoen. Op de site van crisco staat dan ook dat het trans fat free is.
Op de verpakking van Trex staat dat het vrij is van gehydrogeneerde olie, dus ook vrij van transvetzuren.
Maar gezond is het allemaal niet vrees ik
Sorry Tirza, heb ik je verkeerd begrepen, hahahha!
Eigenlijk moet je er toch helemaal niet aan denken dat je een hap van dat spul gemixt met dan ook in je mond stopt, WHAHHAH? Ik krijg er iedere keer weer koude griezels van over rug lopen...
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bakken & Vullen » Botercrème, begrijp ik het nou goed?