1

Onderwerp: Het wordt steeds leuker!

Mijn tantes kwamen op bezoek, dus 's ochtends nog even een vrolijk mini taartje met bloemetjes in elkaar gefrutseld:

http://img638.imageshack.us/img638/8849/10716bloemetjes.jpg

Verder gaat mijn schoonvader vandaag op reis naar China, en die komt eerst nog even met zijn kleinzoon spelen, dus ook daarvoor kon een taartje niet achterwege blijven:

http://img340.imageshack.us/img340/1627/10716chinesedraak.jpg

Nog even twee vraagjes over die laatste: hoe verplaats je het handigst een uitgesneden fondant/marsepijn figuurtje naar de taart? Ik kreeg het echt niet goed voor elkaar met als resultaat dat mijn fondant op meerdere plaatsen gebroken is (waardoor ook weer vlekken op het gele vlak zijn ontstaan) :(

En ten tweede: in de tabellen staat dat je voor een 20 cm taartje 450 (!) graam marsepein nodig hebt. Dit taartje was ongeveer 18 cm (twee keer een kleine '20cm' springvorm van de hema op elkaar. Maar er zit aan bekleding misschien 120 gram marsepein omheen! Hoe doen jullie dit?

Sorry voor alle vragen maar dit zijn pas taart 3 en 4, dus er valt nog veeeeel te leren:)

2

Re: Het wordt steeds leuker!

Dat ziet er al heel goed uit.

Een puzzelplaatje maak ik altijd op een plastic (insteek)hoesje, je kunt hem dan heel voorzichtig eraf rollen door het hoesje aan de bovenkant dubbel te vouwen.
Maar je kunt ook het puzzelplaatje ff in de vriezer leggen, dat wordt het heel hard en dan kun je het plaatje heel makkelijk verplaatsen.

De hoevelelheden van het tabel zijn ruim genomen, ervaring leert op een gegeven moment hoeveel je nodig hebt.

Succes verder!

3

Mijn ervaring is dat je wel die hoeveelheid gebruikt voor de marsepein, maar dat je dus zeker de helft er weer afsnijdt en kunt herbruiken (mits er geen botercreme aan zit). Als je te weinig marsepein/fondant gebruikt dan is het erg krap om eroverheen te leggen.
Verder zien ze er leuk uit.

4

Ik leg mijn puzzelplaatje op een bakpapiertje. Je krijgt het er dan goed af. Lukt het niet, dan gebruik ik ook de vriezer tip.

Hoeveelheid marsepein doe ik op zicht, dus heb je aan mij niks qua tips... ;)

Een ongeluk zit in een klein hoekje, geluk zit in al de rest!

5

Ik vind 'm super mooi! Ik heb geen andere antwoorden op je vragen, maar ik heb wel een vraag aan jou: heb je deze draak gepuzzeld? Hoe heb je die kleine randjes en nageltjes zo netjes weten uit te snijden?

Als je het niet zeggen kan, bak het dan!

6

Wow bedankt voor de complimenten!:) Ik was ook erg blij met de draak behalve dus dat hij best wel brak toen ik het uitgedroogde fondant op de taart wilde leggen...
Ik weet niet of het gepuzzeld was, al heb ik het plaatje wel uitgeknipt en toen ruwweg omgetrokken met een mesje. En toen gewoon een beetje gepriegeld met zo'n wit plastic mesje uit het beginners setje van de webshop me een scherpe punt. Alleen die twee losse krullen/pootjes zijn dus zeg maar los.

Ik wil binnenkort wel een keer een echte puzzel gaan maken maar dan moet ik eerst dat overzetten doorkrijgen want dat vind ik echt frustrerend (vandaag weer een heel stuk fondant met naam erop weg kunnen gooien omdat het brak bij overzetten: zonde van alle moeite vind ik)

7

Ik maak mijn puzzels altijd van marsepein, die drogen niet zo hard op als fondant en kunnen er dus gemakkelijker opgelegd worden zonder te scheuren. Dan kan je ook het hoesje dubbel vouwen zoals Anja aangeeft. Ik gebruik ook wel eens mijn Wilton Cake Lifter om de puzzel op de taart te schuiven.

Als ik iets van fondant maak: ik maak altijd wat extra's omdat je altijd wel een breuk kunt hebben.

Over de hoeveelheid marsepein per taart, het maakt uit hoe dik je het uitrolt en hoe hoog je kapsel is met vulling, de tabellen geven alleen een indicatie hoeveel je ongeveer nodig hebt.

En als je een strakkere taart wil: maak een 1:1 botercreme aan en smeer de taart daarmee in. Ik gebruik bv een grote rechte spatel om mijn botercreme goed strak te maken, terwijl ik met de hand de taart draai. Dan even in de koelkast opstijven en daarna de taart bekleden.

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.

8

Leuke taartjes!