1

Onderwerp: bekleden met fondant

goedemiddag,

ik lees veel dat er met fondant bekleed word ipv met marsepein, maar......

Als ik dus een wit hellokitty puzzelplaatje maak met fondant dan kost het mij al moeite om die heel op de taart te leggen, het rekt toch heel erg???? of rol ik het dan te dun uit ofzo.
ik heb het alleen geleerd met marsepein......

hoe doen julie dat?

groetjes,
fifi

Geniet van elke dag!!!!

2

Re: bekleden met fondant

Bedoe je het blekleden van een taart of het maken van een puzzelplaatje?

Ik maak mijn puzzelplaatje in het geheel op een insteekhoes die ik heb ingesmeerd met crisco. Als ik de puzzel dan op de taart wil hebben schuif ik hem dus zo van de insteekhoes op de taart (ik rol de insteekhoes er onderuit als het ware).

Bij het bekleden van de taart moet je idd niet te dun uitrollen (maar dat moet je met marsepein ook niet ;) ). en je handen oder de lap leggen en de lap dus als het ware opscheppen. Dan leg ik hem op de taart.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

3

ik rol de fondant dunner uit dan de meesten hier, maar ik heb sowieso een andere manier volgens mij ;).

ik heb pettinice en ik kneed de dag er voor al de goede hoeveelheid beetje bij beetje door. en dan kleur ik het ook. om mijn handen niet gekleurd te hebben draag ik van die wegwerp handschoentjes en om er voor te zorgen dat het niet plakt smeer ik ze (als ze wat droger zijn geworden) ze wat in met roomboter. en dan kneed ik er steeds wat meer door heen.
dat laat ik dan in een zakje een dag liggen (goed afgesloten).
de dag erna bekleed ik de taart.
en ik rol de fondant uit op een stuk flexibel plastic. en die kieper je dus om boven de taart zodat je het niet hoeft te dragen.

als ik puzzelplaatjes maak laat ik het op de sheet iets hard worden en er dan op lijmen.

succes

Enthousiaste groet, Maxime

4

Tari, dat omkiepen ga ik ook een keer proberen, zeker bij grote taarten zit ik te koeien met de lap.. :)

Ik leg mijn puzzelplaatjes een uurtje voordat ik ze gebruik in de vriezer, dan kan je ze zo van het plastic afhalen en op de juiste plek van je taart leggen.
Bij het ontdooien plakt hij dan ook gelijk goed vast.

zo hééérlijk ontspannend.....

5

Oke, bedankt dames!

Ik bedoel eigenlijk dat als ik dus een hele taart zou gaan bekleden met fondant het dan helemaal gaat scheuren aangezien het met een puzzelplaatje al lastig word. maar dat van die sheet en de vriezer ga ik eens proberen.

welke fondant is het beste dan om de taart mee te bekleden? gewoon rolfondant uit de shop?

groetjes fifi

Geniet van elke dag!!!!

6

Bij mij was fondant ook echt een ramp. Heb nu de bureaubladonderlegger van ikea en dat werkt ideaal en kiep m meteen daar vandaan op de taart. Het is een fijne grote onderlegger van 45 x 65 dus ook voor grotere taarten geen probleem

Groetjes Nathalie

7

Ottolien schreef:

Bedoe je het blekleden van een taart of het maken van een puzzelplaatje?

Ik maak mijn puzzelplaatje in het geheel op een insteekhoes die ik heb ingesmeerd met crisco. Als ik de puzzel dan op de taart wil hebben schuif ik hem dus zo van de insteekhoes op de taart (ik rol de insteekhoes er onderuit als het ware).

Bij het bekleden van de taart moet je idd niet te dun uitrollen (maar dat moet je met marsepein ook niet ;) ). en je handen oder de lap leggen en de lap dus als het ware opscheppen. Dan leg ik hem op de taart.

Hallo,
Ik wilde ook graag gaan beginnen met een puzzelplaatje nu is mijn vraag hoe dik houden jullie het eigenlijk? want als je meerdere lagen over elkaar doe is het denk ik al snel te dik ? Ik wilde de kraan van bob de bouwer gaan doen voor mijn neefje  :o  groetjes ina

Het leven is een feestje maar je moet wel  zelf de slinger ophangen!!!!!!!!!!
Opbouwende kritiek is altijd welkom

8

hey hey,

Misschien erg dom, maar telkens als ik mijn fondant uit wil rollen breekt hij (allemaal scheuren).
Ik ben ook nog maar een beginner :o  misschien ligt het daaraan, maar misschien kan iemand mij helpen!?
Ik heb al geprobeerd om er poedersuiker onder te doen en ook om het op een siliconenmatje uit te rollen, maar ondanks dat nog steeds geen goed resultaat :(

Groetjes Jacky

9

@Jacky
Kneed je de fondant of marsepein wel goed door voordat je het uitrolt?

10

Jah.. maar er gaat toch echt iets fout:(
maar ik ga het een dezer dagen nog eens opnieuw proberen!!

11

Ik heb ook nog steeds moeite met het bekleden.
Er scheurt altijd wel iets aan de zijkant.
Het uitrollen gaat bij mij ook niet zo best, ik gebruik veel meer fondant dan ik nodig heb maar nog krijg ik het niet groot genoeg uitgerold.  Terwijl ik het wel vrij dun uitrol.

Ik ga de volgende keer uitrollen op crisco misschien dat het een beetje helpt.

Groetjes Bianca

12

biancatjuh,

als ie niet groot genoeg wordt, dan gebruik je dus te weinig fondant.
meer gebruiken dus!
succes dames..
ook als je de fondant te lang hebt gekneed lukt het niet goed. dan is het weer te zacht, helemaal met dit weer.
dus echt maar eventjes loskneden en dan gelijk gaan rollen.
kleuren een dag van tevoren.

13

Tari schreef:

..... draag ik van die wegwerp handschoentjes en om er voor te zorgen dat het niet plakt smeer ik ze (als ze wat droger zijn geworden) ze wat in met roomboter.......

Als ik dit goed begrijp komt er dus roomboter in je fondant terecht?
:s

Ik gruwel van boter dus je begrijpt mijn gedachte  :lol:

14

chantal1980 schreef:

biancatjuh,

als ie niet groot genoeg wordt, dan gebruik je dus te weinig fondant.
meer gebruiken dus!
succes dames..
ook als je de fondant te lang hebt gekneed lukt het niet goed. dan is het weer te zacht, helemaal met dit weer.
dus echt maar eventjes loskneden en dan gelijk gaan rollen.
kleuren een dag van tevoren.

Ik heb zo'n tabel en daar staat op 500 gram gebruiken, ik gebruik 700 gram. Maar lukt toch niet.
Ik denk dat ik dan te lang kneed. Ik ga het een keer proberen dag van te voren kleuren en dan alleen loskneden.

Dankjewel!

Groetjes Bianca

15 Laatst bewerkt door XEsterX (26-07-2010 16:23)

Als je het teveel gekneed hebt,kan dat ook de oorzaak zijn van gaatjes/luchtbelletjes aan de zijkant waar je naar onder gaat zeg maar??
Ik leg het er ook op met de buromat en dan heb ik aan de kant wat op de mat lag soms,van die gaatjes/luchtbelletjes.
Meende dat ik te kort gekneed had,maar laatst had ik zelf gekleurd en toen had ik het ook.

If life gives you lemons, make lemonade!

16

Als ik de lap groot genoeg heb uitgerold, draai ik het ook wel eens om de roller en van daaruit op de taart. Zo gaat het niet zo rekken.