1

Onderwerp: Roosjes maken...wat een drama :(

Vorige week heb ik voor het eerst met marsepein gewerkt en dat beviel goed. Voor zondag wil ik een klein taartje (16cm, 2 kapsels) maken en decoreren met o.a. roosjes.

Vol goeie moed en voorzien van een stap-voor-stap uitleg met foto's bij de hand (van 'maakjetaart") ben ik begonnen. En nu.... na 1,5 uur staat het zweet op mijn rug en heb ik welgeteld 1 roosje dat voor "oke voor een beginner" door kan.  :s 

Eerlijk gezegd heb ik geen idee hoe groot de rondjes van de blaadjes ongeveer moeten zijn voor een roosje van normale grootte.
Ik hoop dat iemand me dat kan vertellen, of hoeveel gram marsepein ik moet nemen voor een roosje (binnen rolletje + 5 blaadjes).

Alvast (alweer ;) ) bedankt voor jullie hulp!

~ Never waste a good crisis... ~

2

Re: Roosjes maken...wat een drama :(

http://www.shape-of-sugar.nl/Html/howtodo.html

en de volgende how-to van Carin is heel handig!
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=17954
(beetje naar onder scrollen  voor de foto's)

3

Waar heb je problemen mee en wat lukt er precies niet?
Plakt de marsepein, of breekt het?
Ik gebruik zelf een rose plunger en daarmee gaat het super. Kant en klare roos, waarbij je alleen de randjes nog even moet "pletten" en dan de roos kunt opbouwen.
Ik begin met een kegeltje aan een cocktailprikker en daar ga ik omheen "bouwen" met telkens een nieuw roosje. Daarna kun je de blaadjes wat opvouwen, wat je wilt.

Ik let nooit op de hoeveelheid marsepein die ik gebruik, dus daar kan ik je so wie so niet bij helpen.

En mocht het erg plakken, ik draag altijd handschoenen, niet zo galant, maar wel erg praktisch  ;)

4

vind ze met mijn methode vrij simpel te maken...

Doe het als volgt (met fondant, maar veronderstel dat't met marsepein ook lukt):

• - 5 bolletjes fondant rollen (kleine knikker) en 3 een slagje groter
    - leg de bolletjes tussen 2 laagjes bakpapier, hou genoeg afstand
    druk de bolletjes plat tot schijfjes
    - maak 1 zijde nog platter met je vinger of baltooltje
    - rol 1 blaadje met de dikke zijde naar onder tot een rolletje (bovenaan niet dichtknijpen) vind dat persoonlijk mooier dan een kegeltje
    - leg dan de kleine blaadjes er rond, met de dikke zijde naar onder, 2tegenover elkaar, dan kwart draaien en herhalen
    - schik ook de grootste blaadjes er rond
    - knijp de overtollige fondant er onderaan af

Et voila, je hebt een roosje! :Y

Hopelijk heb je er wat aan...

5

@ IenekeGoe:  de how-to van Carin heb ik inderdaad ook, maar ik vind de roosjes met de losse blaadjes mooier, dus dat wil ik het liefste doen. :o

@ NiceLady: de marsepein klapt om, scheurt en dat dus bij de dunne kantjes. Ongetwijfeld te dun gemaakt. Of de bovenrand te ver uitgedund. Plakken valt gelukkig reuze mee.
Die plunger lijkt me erg handig, maar dat wordt hem dit weekend niet meer.

Ik ga het morgen gewoon nog een keer proberen. ;) Mocht het niet lukken dan ga ik het op de manier van Carin proberen.

Alvast bedankt voor het meedenken (en de plunger gaat op de verlanglijst). :)

6

@ Vicky: bedankt voor je uitleg! Dit klinkt erg makkelijk en geeft weer hoop.  :D 
Nou heb ik wel een vraagje over het het dunner maken aan 1 zijde. Tot hoever doe je dat? Maar een klein randje of tot de helft van het blaadje? Ik denk namelijk dat daar bij mij het punt van mislukken zit.

7 Laatst bewerkt door Annelies (16-07-2010 21:54)

Als je in de buurt van Otterlo woont, kun je morgen gewoon even bij mij langs komen, dan help ik je wel.

"Kijk nooit op iemand neer, tenzij je hem helpt opstaan."

8

Ah wat lief aangeboden!
Helaas woon ik niet bepaald in de buurt van je (ik woon vlakbij Weesp/Hilversum), maar anders had ik je aanbod met beide handen aangenomen.  :Y

9

Jultie schreef:

@ Vicky: bedankt voor je uitleg! Dit klinkt erg makkelijk en geeft weer hoop.  :D 
Nou heb ik wel een vraagje over het het dunner maken aan 1 zijde. Tot hoever doe je dat? Maar een klein randje of tot de helft van het blaadje? Ik denk namelijk dat daar bij mij het punt van mislukken zit.

ik begin meestal halverwege met uitwrijven, in halve cirkels weg en weer naar buiten toe, en enkel aan de buitenkant wordt't heel fijn, vind net dat dit't echt doet lijken.  fondant loopt van dik in't midden geleidelijk aan naar fijn aan de bovenkant. Doordat je op bakpapier werkt krijg je het blaadje relatief makkelijk los.

Ik heb ze gebruikt voor deze taart:

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=97302

en deze

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=96800

Hopelijk is dit wat duidelijker? anders vraag je maar hoor  :)

10

Ik denk dat ik gewoon te kleine balletjes heb gemaakt en om het dan nog een beetje groot te krijgen werd het veel te dun.
Morgen ga ik het gewoon opnieuw proberen.  :Y

Hoe kan ik de roosjes als ze klaar zijn het beste bewaren? Ik wilde eerst de roosjes maken en dan de taart snijden, vullen, smeren, bekleden etc.

11

denk gewoon in een bakje op wat bakpapier zodat ze dan niet blijven kleven... dan koel laten staan. Zou't niet volledig afsluiten, zodat ze wat kunnen drogen, met deksel er op gaan ze alsnog wat zweten

12 Laatst bewerkt door Blanche (16-07-2010 22:40)

Ik heb deze tutorial gebruikt voor mijn roosjes. Misschien heb je er iets aan.

http://www.youtube.com/watch?v=gUDlc23TqLE
http://www.youtube.com/watch?v=oUHRiJGxwNY

"You may be only one person in the world,
but you may also be the world to one person."

13

Nou ja, ik weet zeker dat ik nog wat had gepost.  :think:

Iedereen ontzettend bedankt voor de tips! Met een flinke dosis goede moed en geduld ben ik erin geslaagd om 4 (voor een beginner) tamelijk nette roosjes te produceren.

Ik moet zeggen dat een workshop roosjes maken, boetseren etc me een goed plan lijkt. ;)