Onderwerp: Menselijke poppetjes boetseren
Omdat ik boetseren erg leuk maar ook erg moeilijk vind, maak ik de laatste tijd op iedere taart minstens 1 geboetseerd poppetje, om het een beetje onder de knie te krijgen.
Al doende ben ik al een stuk wijzer geworden en het gaat steeds beter en leuker.
Over het resultaat ben ik over het algemeen redelijk tevreden. Maar het kan zoveel mooier.... maar vooral
HET MOET ZOVEEL SNELLER kunnen! Vast en zeker, want ik ben met 1 poppetje minstens 4 uur bezig.
Gisteren heb ik een taart gepost ('mijn vaders kleinkinderen') en daar wat vragen bij gezet over het boetseren.
Ik kreeg vervolgens heel veel complimenten, over het boetseerwerk en sommigen schreven dat ik geen tips meer nodig heb.
Heel erg lief natuurlijk en ik ben erg blij met de complimenten.
Maar echt antwoord op mijn vragen heb ik nog niet echt. Het zijn er maar een paar van de 1.000 vragen die ik heb, maar waar ik zelf zo benieuwd naar ben is: hoe gaan jullie te werk bij het boetseren van een poppetje? Een stappenplan dus.
Vooral een staand poppetje ben ik erg benieuwd naar.
Hoe maak je de benen er aan vast (model romp en en benen en wat voor aansluiting)? En ook: hoe laat je het vervolgens drogen?
Ik zelf maak altijd eerst het hoofdje: een balletje met aan de onderkant een kegelvormig gat dmv een tooltje. Verder druk ik 2 holletjes waar de ogen gaan komen en maak ik een mondje. Dan laat ik het hoofdje, op een sponsje, drogen op zijn achterhoofd.
Dan maak ik de romp, in huidskleur. Deze maak ik in de vorm van een huisje zeg maar. Een rechthoekje met een punt, waarvan het uiteinde een cilindertje is (de nek).
Hier steek ik nog een prikker in zodat er uit de nek nog een stukje van de prikker steekt. En zo laat ik het drogen.
En dan begint het twijfelen:
Wat nu eerst en hoe? en hoe groot? want totdat ik mijn poppetje in elkaar heb gezet heb ik geen idee of de verhoudingen gaan kloppen.
en hoe maak ik de armen en benen vast? en hoe krijg ik hem staand?
Al deze vragen en nog veel meer!
Ik doe maar wat en dat resulteert meestal in eerst een paar mislukkingen waardoor ik het een paar keer over moet doen. Verder is mijn poppetje onder de kleertjes/strikjes/achter de rug enz vaak niet om aan te zien. Je ziet overal vingerafdrukken en misvormingen. Armen zijn vaak te lang of in ieder geval niet even lang. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Dus nogmaals, het eindresultaat is niet wat me nou zo dwars zit, de weg ernaar toe dus wel.
Dus als iemand een duidelijke stap voor stap uitleg voor me heeft, héél graag!! Alle tips zijn welkom.