Onderwerp: Citroenschuimtaart: schuim breekt
Hopelijk staat mijn vraag juist
Tegen 21 juli moet ik dessert maken voor 12 personen. Gisteren heb ik voor de tweede keer een citroenschuimtaart gemaakt. Er zitten nog wat fouten in (vb: vulling was de eerste keer gestold, de tweede keer minder), maar de smaak is echt heel goed.
Het probleem is echter het schuim boven op de taart. Het wordt gemaakt door eiwit en suiker op te kloppen en er bovenop te spatelen.
De eerste keer heb ik gemerkt dat dit bij het bakken nog rijst dus toen was het overgelopen. De tweede keer was het veel beter gedoseerd.
Maar beide keren was het schuim volledig gebroken en kon je geen mooi stuk afsnijden zonder dat het schuim verbrokkelde. Het gaat best om een dikke laag die bovenaan bruin en krokant is (+/-2 millimeter), daaronder is het schuim nog lekker zacht.
Op de foto van het recept staat het natuurlijk heel mooi aangesneden zonder barsten. Mijn stuk ziet er eerder als een gebroken rommeltje uit.
Nu vraag ik me af wat ik misschien fout doe en of zijn er truks waardoor het er mooier egaler uit blijft zien?
Het recept gaat als volgt: eerst de taartbodem 15 min bakken, daarna de vulling er in gieten en daarbovenop het schuim spatelen. Daarna moet de taart nog 40 minuten op 150 graden in de oven. Ik vermoed dat dit zo lang moet om de vulling te laten stollen.
Hartelijk bedankt op voorhand voor alle hulp