1

Onderwerp: Ganache

Ik heb even een vraagje nav de ganache.

Nadat ik vanmorgen een klein schwarzwalder taartje heb gemaakt heb ik deze overgoten met ganache ( recept van hier ) maar met 150 gr melkchocola en 100 gr extra pure chocola.
Het geheel is nog niet echt strak en de ganache stijft niet echt hard op, begint al wel harder te worden maar niet zo dat als je het aan zou gaan snijden het begint te brokkelen.

Ik dacht door het toevoegen van de pure chocola het dan harder zou worden, of kun je beter de zgn "kook"chocola gebruiken ? Ben even de naam hiervan kwijt. :s
Morgen maak ik het verder af, wie weet stijft het nog harder op.

Christine.

2

Re: Ganache

Ganache wordt niet hard en zeker niet dat het brokkelt. Het moet stijf genoeg worden dat t mooi glimt en een laag vormt zonder dat het eraf druipt, dan is het goed. Als je niet tevreden bent, zou ik een laagje extra er overheen gieten.

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

3 Laatst bewerkt door keukentje (14-07-2010 14:11)

Kadohke schreef:

Ganache wordt niet hard en zeker niet dat het brokkelt. Het moet stijf genoeg worden dat t mooi glimt en een laag vormt zonder dat het eraf druipt, dan is het goed.

Ja dat doet ie al wel, de zijkanten heb ik ook al aangesmeerd met de ganache. Hij ziet er nu een beetje gebocheld uit.

Christine.

4

Je moet echt gieten (op een rooster) en dan laten staan. als je eraan gaat zitten wordt het één knoeiboel

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

[move]---> bekleden

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

6

Ik had het taartje op een rooster gezet en bakpapier er onder op het aanrecht, maar denk dat het toch iets te dik was geworden waardoor het er niet goed af kon lopen, iets voor de volgende keer om aan te denken. :think:

De afgelopen chocola heb ik later op het papier uit gesmeerd, er nog een papier over heen gedaan en op mijn rol stok gerold en in de koelkast gedaan, probeer hier vanmiddag krullen van te maken voor boven op de taart.
Zal dan gelijk een foto maken.

Mijn klasgenoten zijn vanavond dan letterlijk en figuurlijk het proef konijn!

Christine.

7

Hij staat bij de taarten.

Christine.

8

Ganache wordt in principe ook niet hard genoeg om krullen van te schaven. Als je echt een knapperig laagje chocola wil moet je geen ganache hebben maar weuh.... chocolade glazuur... geen idee hoe je dat maakt  :+  (enige keren dat ik zo'n taart heb gemaakt was vroeger uit een pakje en daar zat gewoon zo'n zakje chocola bij)

Forget love, I'd rather fall in chocolate.

9

Ik denk dat je voor een knapperig laagje chocola gewoon de chocolade moet smelten en dan in de gewenste vorm gieten en laten afkoelen.

Ben jij al wederom geboren ? Handelingen 2:38 ;)

10 Laatst bewerkt door keukentje (20-07-2010 07:59)

Ik heb zaterdag block chocola uit Duitsland mee genomen, die is zowiezo wat harder dan de chocola hier en voor 200 gr betaal je maar 99 cent. Duurt nog even maar die ga ik rond mijn verjaardag uit proberen (okt). In september ga ik een chocolade workshop volgen met de personeels vereniging van man's werk dus daar zal ik vast een heleboel leren.

Christine.

11

Ehm, wat lees ik, choco-workshop???????? Vrees dat er al iemand met je mee gaat anders hou ik me graag aanbevolen  :D

De perfecte balans ? 
In elke hand een stuk taart  !