Re: altijd loslatende cc papiertjes.....wie weet de oplossing?
mssn ligt et aan de verschillende sorten boter
![]()
of je bakblik... jaaaaa je bakblik de is gewoon defect![]()
Je bent niet ingelogd. Inloggen of registreren.
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bakken & Vullen » altijd loslatende cc papiertjes.....wie weet de oplossing?
mssn ligt et aan de verschillende sorten boter
![]()
of je bakblik... jaaaaa je bakblik de is gewoon defect![]()
Tja iedereen heeft zo wel haar theorieën hé...heel vreemd dat sommige dingen juist wél of juist niét werken voor anderen.
Bij mij echter is het vrij duidelijk: bij eender welk merk papiertje (wilton, reynolds, ava,hema enz) heb ik (hout vasthouden) nog nooit loslatende papiertjes gehad, en bij die van dr Oetker dus eigenlijk altijd een 30%! Ze laten niet meteen los, maar eigenlijk na een paar uurtjes pas.
Wel jammer want voor ik dit wist heb ik er een héééle lading van gekocht omdat ik de kleurtjes zo leuk vind.
Ik heb al Nigellas' recept gebruikt(gewoon met melk erbij) en de mix van de webshop en steeds hetzelfde resultaat.
er zit nu een lading in de oven en ik ben dus zenuwachtig én benieuwd want ik deed de helft van de lading in dr Oetker papiertjes en de helft in reynolds papiertjes.
Allemaal van dezelfde lading deeg dus én in dezelfde oven tegelijk gebakken......ik laat je later wel weten hoe ze d'r uit kwamen...
Oh das zeker jammer, ik vind die kleurtjes ook heel erg leuk!! Ik heb gister rood-wit-blauwe cc's gebakken, en ze allemaal in de oranje oetker papiertjes gedaan, voor zondag natuurlijk En zoals altijd eigenlijk; zag er prima uit, en er heeft niks losgelaten! Heb ze gedeeltelijk in de pan af laten koelen, en het laatste beetje buiten de pan gedaan. Ze liggen nu in de vriezer, maar ik denk eigenlijk niet dat ze daarin nog los gaan laten.. Hoop ik.. *klopt af*
Dit is echt....... heel erg vreemd...!!
Ik heb hier dus nooit last van. Niet met de papiertjes van de beroemde Dr. O, niet met de papiertjes van de hebshop en niet met andere papiertjes van Xenos, Blokker, weet ik veel. Ik vul ze met een spuitzak omdat ik anders altijd zit te kliederen
Toch ben ik erg benieuwd wat nou het raadsel van de loslatende papiertjes is.
Tja iedereen heeft zo wel haar theorieën hé...heel vreemd dat sommige dingen juist wél of juist niét werken voor anderen.
Bij mij echter is het vrij duidelijk: bij eender welk merk papiertje (wilton, reynolds, ava,hema enz) heb ik (hout vasthouden) nog nooit loslatende papiertjes gehad, en bij die van dr Oetker dus eigenlijk altijd een 30%! Ze laten niet meteen los, maar eigenlijk na een paar uurtjes pas.
Wel jammer want voor ik dit wist heb ik er een héééle lading van gekocht omdat ik de kleurtjes zo leuk vind.
Ik heb al Nigellas' recept gebruikt(gewoon met melk erbij) en de mix van de webshop en steeds hetzelfde resultaat.
er zit nu een lading in de oven en ik ben dus zenuwachtig én benieuwd want ik deed de helft van de lading in dr Oetker papiertjes en de helft in reynolds papiertjes.
Allemaal van dezelfde lading deeg dus én in dezelfde oven tegelijk gebakken......ik laat je later wel weten hoe ze d'r uit kwamen...
Oké, hier de uitslag van mijn volledig wetenschappelijk verantwoord
experiment:
Na het bakken zoals hierboven beschreven staat, heb ik de helft van de cc's in de Dr Oetker papiertjes en de helft van de cc's in de andere papiertjes laten afkoelen in het bakblik, de andere helften heb ik onmiddellijk uit het blik gehaald.
Nu breekt m'n klomp: GEEN ENKEL papiertje liet los (nu al 6 uur geleden gebakken)!!
het enige dat ik anders deed dan vroeger is ze deze keer gevuld met spuitzak én ietsje minder boter gebruikt (230gr ipv 250gr)
Duhus: moraal van het verhaal: ik vul vanaf nu altijd met spuitzak
he... fijn we zijn dr uit!
we gaan masaal vullen met een spuitzak!!
blokker maar ff bellen dat ze genoeg op voorraad hebben.
Ik ga morgen de proef op de som nemen dan. Vul de helft met lepels en de andere helft met een spuitzak.
Ow enne ik gebruik altijd de goedkoopste roomboter, in een witte wikkel met blauwe ruitjes. Geen merk erop alleen ROOMBOTER.
zou er nu geld te verdienen zijn met aandelen-spuitzak?
Het spijt me zeer, maar ik denk dat dit voor mij de oplossing niet is... Mini cupcakes vul ik altijd met een spuitzak, en de dag dat al mijn cc's loslieten, lieten mijn mini's, gevuld met de spuitzak dus, ook gewoon los. Dus ik ben nog niet overtuigd......
ik heb onlangs ook een keer met minder boter gedaan.......en nu bleven bij mij zowaar de papiertjes ook zitten.....(nou lieten ze later op de dag wel nog los, maar toch)
ik vul ook altijd met spuitzak dus bij mij ligt het daar ook niet aan.
misschien de boter ? En dan bedoel niet per se het merk, maar als de boter heel plat is, dan geeft dit soms ook een ander resultaat dan wanneer de boter 'gewoon' zacht is. Ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd, het is iets wat me nu te binnen schiet.
Ik heb hetzelde probleem, ik heb al heel veel verschillende merken van papiertjes geprobeerd, verschillende manieren van vullen, verschillende soorten boter en met steeds hetzelfde resultaat!
Ik heb ergens gelezen dat je vooral niet te lang mag mixen, en dat kan kloppen, bij mij is het probleem begonnen sinds ik mijn kenwood heb... die mixt veeeeeel te goed! Dus nu heel even mixen en de papiertjes blijven vastzitten...
MAAR: ik deed mijn cctjes na het afkoelen altijd in een tupperwarebox, met als gevolg dat er toch weer papiertjes losten! Dus nu stop ik ze in een kartonnen taartdoos, zodat er toch een ietsiepietsie lucht bij kan... en opnieuw opgelost! Ik hoop alleen dat ik nu DE oplossing gevonden heb!
groetjes, Florijn
Ik heb ook altijd hetzelfde probleem (maar ik gebruik niet de mix van de hebshop)!
Ik las laatst, in een oud topic, dat iemand dit recept gebruikt:
250gr. Zelfrijzend Bakmeel
250 gr. Boter
250 gr. Eieren (ong. 4 grote eieren)
250 gr. Suiker
1 zakje vanille suiker
2 el melkEerst boter en suiker (ook vanille suiker) goed doormixen, dan 1 voor 1 de eieren erin, weer goed mixen, dan het bakmeel (gezeefd) erdoor + de melk en weer goed mixen. Cups ongeveer 2/3 vullen.
Op 185 graden 20-25 minuten (na 20 min. even een prikkertje erin).
Heb dit recept toen meteen uit geprobeerd (met dr. oetker witte papiertjes, die in de bakmixen zitten). En ze laten afkoelen in bakblik, en ze zaten vast (en ik vond ze lekker!
![]()
)
Heb ook een keer gelezen dat het uitmaakt hoelang je de eieren mixt.. Dus je moet alles niet al te lang doormixen (en niet te hoog!).
Hoop dat je hier iets aan hebt!
ik gebruik ook dot recept en werkt prima. heel enkel dat ze een keer loslaten en ik gebruik heel veel soorten cc papiertjes hema, spar etc.
het enige waar ik last van heb is dat mijn cupcakes omhoog rijzen en dan als ik ze er uit haal lijken ze heel groot maar dan haal ik het papiertje eraf en dan zit er gewoon lucht onder. iemand daarvoor tips?
Nou hierbij ook mijn ervaringen, want helaas heb ik er af en toe ook last van.
* ik gebruik altijd cupcakemix van de webshop
* ik volg exact het recept op de verpakking, dus niet minder boter o.i.d.
* ik voeg altijd L-eieren toe
* ik gebruik altijd zeeuws meisje margarine
* ik kieper alles op kamertemperatuur bij elkaar en mix dat met mijn oude handmixer rustig door elkaar
* ik vul altijd met een spuitzak
* ik probeer ze 20 minuten op 180 graden te bakken (oven is niet zo nauwkeurig in te stellen helaas) in een voorverwarmde oven
* ik zet altijd even een zware broodplank op de cakejes die net uit de oven komen
* soms laat ik ze uit de vorm afkoelen, soms in de vorm
* ik gebruik papiertjes van allerlei merken, maar het liefst Dr. Oetker
Mijn ontdekkingen tot nu toe zijn dat het vooral mis gaat als ik ander beslag heb. Zo ging het mis met de red velvet cakejes, gaat het standaard mis met de stroopwafelmix (te nat ivm toevoeging van water???) het Nigella recept (hoezo 'Never Fail'?)of als ik een smaakje toevoeg zoals een dot praline van Patidess
Als het mis gaat, zie ik het eigenlijk al meteen als ze uit de oven komen... Zo frustrerend en zonde.
lian-koekepan schreef:Ik heb ook altijd hetzelfde probleem (maar ik gebruik niet de mix van de hebshop)!
Ik las laatst, in een oud topic, dat iemand dit recept gebruikt:
250gr. Zelfrijzend Bakmeel
250 gr. Boter
250 gr. Eieren (ong. 4 grote eieren)
250 gr. Suiker
1 zakje vanille suiker
2 el melkEerst boter en suiker (ook vanille suiker) goed doormixen, dan 1 voor 1 de eieren erin, weer goed mixen, dan het bakmeel (gezeefd) erdoor + de melk en weer goed mixen. Cups ongeveer 2/3 vullen.
Op 185 graden 20-25 minuten (na 20 min. even een prikkertje erin).
Heb dit recept toen meteen uit geprobeerd (met dr. oetker witte papiertjes, die in de bakmixen zitten). En ze laten afkoelen in bakblik, en ze zaten vast (en ik vond ze lekker!
![]()
)
Heb ook een keer gelezen dat het uitmaakt hoelang je de eieren mixt.. Dus je moet alles niet al te lang doormixen (en niet te hoog!).
Hoop dat je hier iets aan hebt!
ik gebruik ook dot recept en werkt prima. heel enkel dat ze een keer loslaten en ik gebruik heel veel soorten cc papiertjes hema, spar etc.
het enige waar ik last van heb is dat mijn cupcakes omhoog rijzen en dan als ik ze er uit haal lijken ze heel groot maar dan haal ik het papiertje eraf en dan zit er gewoon lucht onder. iemand daarvoor tips?
Ik gebruik het recept van de gelijke delen ook. Maar ik laat nu de melk weg, want dan lieten al mijn papiertjes los. Ik begin nu met eerst de eieren lekker luchtig te kloppen (bijna wit), en voeg halverwege de suiker er bij......als het mooi licht van kleur is doe ik de boter erbij (ik doe tegenwoordig iets minder boter......en nu laten er heel veel minder papiertjes los)....de boter niet de lang mee mixen. Vervolgens het bakmeel,.....ook even doormixen. Ik vul de cups met een ijslepel, aangezien bij mij de cups ook deels loslieten als ik met de spuitzak ging vullen.
Vind het maar raar dat daar ook zo'n verschil in kan zitten,....of je dus met een lepel of spuitzak vult.....
Ik heb zaterdag een pak muffinmix bij de supermarkt gekocht en met bijgeleverde papiertjes heb ik ook kennis mogen maken met de ellende van loslatende papiertjes (zeg dus nooit, nooit)
Eigenlijk zagen ze er prima uit maar zondag lagen ze allemaal los in de papiertjes terwijl ik niks anders heb gedaan dan anders.
vroeger had ik nooit loslatende papiertjes. sinds ik op dit forum kom wel (zou het aan het forum liggen dan? ).
wat ik nu anders doe is de papieren vormpjes in zo n action siliconen muffin vorm (blijven veel mooier in vorm dan, anders altijd van die uitgezakte cakejes).
met het lekkere recept van nigella was het veel erger (lees allemaal) dan met mijn oude (200 200 200 200) cakerecept.
ach, ik bak ze niet te vaak maar wat is nu de gouden tip
Zou ik nu de oplossing hebben???
Half roomboter, half plantenmargarine. Verder volgens gebruiksaanwijzing.
Maar......... wel een voor mij heel nieuwe soort papiertjes gebruikt, nl. House of Marie, en ........ 100 cc's gebakken en NIET eentje losgelaten!!!!!
Ben zo blij!!!!!!
Een heel bekend probleempje. Heb ik ook steeds. Heb het al geprobeert met verschillende papiertjes en in blik bakken erbuiten en in blik afkoelen en uit blik afkoelen maar niks werkt bij mij. Zodra de cc afgekoeld zijn laten de papiertjes los. Heb er nog geen oplossing voor gevonden helaas.
Ik sluit me aan in de rij, heb nu twee keer op bestelling cupcakes gebakken en twee keer ging het mis.
Eerste keer kon ik het nog opvangen door een cadeaulintje om de cups heen te binden, (met behulp van mijn man die zich hiervoor opofferde, want het is echt een ***karwei), maar gisteren was zelfs dat niet meer de oplossing. Uiteindelijk de cakejes zonder cup in een doos gedaan en wat van de prijs afgehaald. Baalde als een stekker, hoopte dat het eenmalig was. De Dr. Oetkers cups lieten los, de witte van de Blokker overigens niet. Maar die worden erg doorzichtig na het bakken en wat vettig.
Ga op voor de minder boter, vullen met spuitzak en bakken op lagere temperatuur.
Heerlijk een topic vol lotgenoten! Hoop dat we er ooit eens uitkomen met z'n allen.
Groetjes Chantal
we moeten eens een "heb-jij-ook-last-van-loslatende-papiertjes" dag organiseren...
vogens mij krijgen we de amsterdam arena wel vol
ik had laatst weer gewoon allemaal oetker papiertjes , die gingen goed, maar de witte die in de dozen zitten bij de mix voor muffins lieten een week later weer wel los.
beide op dezelfde manier gevuld...
kweet t ook nie...
Hoi,
Mag ik me aansluiten bij de "help-de-papiertjes-laten-los-club"?
Ik had er dus nooit last van, maar ik heb vandaag een aantal dingen anders gedaan en nu dus een dramaatje...
Wat ik anders deed:
* Ik heb m'n kenwood gebruikt i.p.v. m'n handmixer
* Ik heb een ander merk margarine gebruikt
* Ik heb een ander recept gemaakt
* Ik heb de papiertjes gebruikt van de Hema i.p.v. de xenos
* Ik heb de papiertjes gevuld met een ijsschep i.p.v. te kliederen met 2 lepels...
Ik denk dat het de volgende 2 dingen kunnen zijn:
* Er zat teveel lucht in het beslag door te fanatiek te mixen. (Man, het zag er zo stoer uit, die kennie hard aan het werk )
* Ik deed eerder altijd het beslag met 2 lepels in de papiertjes en drukte ze dan nog even aan, dat aandrukken... dat is 't 'm denk ik!
Ik heb trouwens een siliconen muffinvorm van de xenos en daar passen de meeste papiertjes niet goed in (te groot), hebben jullie dat ook? Eerst hadden ze bij de xenos wat kleinere papiertjes dan nu... die pasten er perfect in... maar die ze nu verkopen zijn dus net zo groot als de dr oetker en die van de hema en die passen niet goed waardoor de papiertjes gaan kreuken
Oke, mijn experiment van afgelopen week is geslaagd Ik begrijp er niets van, maar mysterieuze krachten in het cupcakeheelal zullen er wellicht aan hebben meegeholpen, hahahaha.
Heb 40 cc's gebakken, grotendeels in Xenospapiertjes en in de extra stevig papiertjes van dr. Oetker die afgelopen keer zo'n drama veroorzaakten. Ook de Xenospapiertjes hebben regelmatig losgelaten bij mij.
- heb met mijn handmixer gemixt en pas als laatste de roomboter erbij gedaan, iets minder dan anders. Normaal mix ik de boter eerst door de suiker volgens het recept. Nu dus niet. Heb ook iets korter gemixt.
- heb met spuitzak de caisses gevuld
- heb op iets lagere temperatuur en iets langer gebakken
- heb wel direct de cakejes uit de vorm gehaald omdat ik er nog meer moest bakken en deze gewoon uitgestald op de tafel laten afkoelen.
Resultaat: heerlijk stevige cups, waarvan een stuk of 5 van de papiertjes een ietsiepietsie loslieten. Nou ik was dik tevreden hoor!
Hoop dat het een volgende keer weer zo goed gaat!
Ik wordt ook zó gek van dit probleem. Ik vind het ook niet meer leuk om cc's te bakken....je blijft zo bezig. Vooral irritant als ze later nog eens los laten (als ze al gedecoreerd zijn).
Ik hoop dat er ooit nog een dé perfecte papiertjes en dé perfecte manier wordt gevonden om gewoon weer leuk cc's te bakken!
Ik heb trouwens een siliconen muffinvorm van de xenos en daar passen de meeste papiertjes niet goed in (te groot), hebben jullie dat ook? Eerst hadden ze bij de xenos wat kleinere papiertjes dan nu... die pasten er perfect in... maar die ze nu verkopen zijn dus net zo groot als de dr oetker en die van de hema en die passen niet goed waardoor de papiertjes gaan kreuken
![]()
![]()
Als de papiertjes te groot zijn voor de vorm en gaan kreuken kun je er wel vanuit gaan dat het loslaat ja...
Ik wist niet dat de Xenos nu grotere had. Da's heul vervelend dan...
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bakken & Vullen » altijd loslatende cc papiertjes.....wie weet de oplossing?