1

Onderwerp: Fondant EN marsepein mislukt!!! :(

Hallo allemaal!!

Ik heb laatst mijn eerste taart gemaakt, en dat was echt een regelrechte ramp!   :(
Het vullen en bakken ging wel goed...
Maar toen ik bezig was met het fondant ging het allemaal mis!
Heb precies gedaan wat er in het recept stond!
Ik kon het niet eens uitrollen want het begon heel erg te kruimelen.
En bleef plakken op het bakpapier.

Heb ook nog geprobeerd marsepein te maken maar die was ook veel te kruimelig! :(

En het is echt een lelijke taart geworden :(:(

Hebben jullie nog tips??

Alvast heel erg bedankt!!

Groetjes Vandana

2

Re: Fondant EN marsepein mislukt!!! :(

Ja, ik zou gewoon kant en klaar kopen.  :Y

Groetjes San

welke marsepein heb je gebruikt? 1 op 3 werkt het beste. dat heeft te maken met de verhouding suiker en amandelen. hoe meer amandelen erin zitten hoe minder goed het is om uit te rollen.

heb je uitgerold op bakpapier? je kunt beter op een tafelzeil of bureauonderlegger (bijv. van Ikea) uitrollen.

Groetjes Miranda

4

Ja op bakpapier en daaar een beetje poedersuiker op.
Ik heb   het recept van hier gebruikt:
    *   350 gr. gemalen amandelen
    * 175 gr. poedersuiker
    * 175 gr. witte basterdsuiker
    * ½ theelepel amandelessence
    * 1 theelepel citroensap
    * 1 theelepel rozewater
    * 2 eieren
    * 1 eidooier +1 eiwit
    * druppels amandelaroma (naar smaak)

Deze heb ik aangehouden.. maar het bleef maar korrelen.. en ik kon het niet uitrollen.

5

Ik heb zelf in het begin fondant gemaakt. Lukte best aardig, maar was niet super. Om te vergelijken eens kant en klaar gekocht en dat was een openbaring! Veel soepeler, geen zooi, geweldig!
Mijn tip aan jou is dus: kopen! ipv zelf maken.
Je kunt ook kleine hoeveelheden kopen, kun je uitproberen wat je zelf het makkelijkste vindt werken.

6

Het gebruikte recept komt op 1:1 uit. Dat is inderdaad veel te veel amandel om goed uit te rollen. En, als je te snel te klein maalt, pers je de olie uit de amandel, en krijg je korreltjes.
Misschien zijn er andere recepten met een andere verhouding beter?

7

Marshmellow fondant is meestal wel goed te maken, maar met dit weer...??? Marsepein zou ik gewoon kant en klaar kopen. Zelf maken is lastig en zeker om uit te rollen.

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

8

wat heb je met die amandelen gedaan, in een vijzel of in een keukenmachine?

9

Ik heb de amandelen met een keukenmachine fijngemaakt!
Ik heb laatst marshmellow fondant gemaakt en die is wel goed gelukt! Maar dat andere fondant met poedersuiker, proefte heel erg naar poedersuiker, ik heb wel eens goede fondant geproefd en dat proefte helemaal niet naar poedersuiker!

Bedankt voor jullie reacties!

10

amandelen moeten niet in de keukenmachine maar in de vijzel, je moet ze nl wrijven en niet hakken, zo worden ze nl niet fijn genoeg en komt er geen olie vrij waardoor t een samenhangend geheel word

11

ojee ik net volgens dat recept (van de site) mijn marsepein gemaakt. Ben bang dat mijne dan ook niet zal werken :(

groetjes van Mireille

12

Hoi Allemaal
Gisteravond voor het eerst van mn leven marsepein gemaakt.
100 gr amandelen in de vijzel fijn gemaakt en toen ca 125 gr poedersuiker een eiwt en wat kleurstorf en kleden maar.
Het plakte verschrikkelijk (te veel ei stom) en dus meet poedersuiker toegevoegd tot het de juiste stevigheid kreeg.
Nog wat rode kleurstof erdoor gekneed en mn man (de marsepeinliefhebber in ons huis)laten proeven.
Hij vond het lekker! beter als die grote pakken die ik weleens heb gekocht(Jamin en een keertje Ikea)
Het ligt nu in de koelkast.
Ga ermee oefenen om te kijken of het iets wordt voor de taart voor mn dochtertjes 5e verjaardag.
Zowel mn man als dochter zijn gek ok Marsepein en Chocolade.
Volgende keer probeer ik mn amandelen nog fijner te maken in de vijzel maar verder is het ok.
Tijdens Ultimate CakeOff vijzelen is best grappig.
Iemand nog tips voor het nog fijner maken van het amandelpoeder?
groetjes

13

Het resultaat was veel te kleverig geworden, maar ik heb het met veel poedersuiker en maizena toch zover gekregen dat ik het kon gebruiken. (volgende keer ga ik weer gewoon kopen!!)
Nu heb ik alleen een vraagje: ik heb de taart in de vriezer gezet; kan dit? (ivm verwerking eieren) en ik ga een strik maken met tylose (houd ik buiten de koelkast) kan dit tot en met zaterdag goed blijven? (ook ivm de eieren)
Alvast bedankt voor het meedenken.

groetjes van Mireille

14

Flink vantevoren uit de diepvries halen en laten ontdooien, niet bang zijn voor de condens, niet aankomen en gewoon laten gaan, dat komt wel goed.

En een strik maken met zelfgemaakte marsepein, verse eieren...hmmmm

Voor zover ik weet werkt de tylose ook niet met marsepein. Gekochte marsepein kan je natuurlijk wel buiten de koelkast bewaren. Maar of het veilig is... rauwe eieren maken me altijd een beetje zenuwachtig en als ik het zou weten, dat het een week buiten de koelkast had gestaan met rauw ei erin...dan zou ik het niet opeten.
Als je het wel doet, moet je het er wel bijzeggen tegen je eters, want het kan heel gevaarlijk zijjn voor zwangere vrouwen en ouderen met mindere weerstand.

Ik zou de strik van gumpaste of fondant met tylose maken :)
Die kun je als ie droog is zelfs een paar maanden bewaren in een kartonnen taartdoos op een donkere plek.

Tutorials, Recepten, Tips en babbels ;)
http://karenannecakes.blogspot.nl/