1 Laatst bewerkt door Fraddia (07-07-2010 15:13)

Onderwerp: Cupcakes versieren

Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste bericht hier op de site. Leuk om al jullie geweldige recepten te lezen en prachtige creaties te zien.
Zover ben ik nog lang niet...
Ik wil graag voor de 2e verjaardag van mijn dochtertje cupcakes maken. (vorig jaar heb ik de petit fours van deze site gemaakt).
Nu heb ik al heel veel recepten en topics gelezen.
Hieruit heb ik het volgende geleerd: De bedoeling is dat ik 6 cupcakes per keer ga bakken, omdat een grote blik niet in mijn combi-oven past. In totaal wil ik er ongeveer 35 bakken. Ik gebruik hiervoor een metalen bakblik en doe daar de papieren bakjes in.  Het beslag maak ik van de cupcakesmix van deze site. De bakjes vul ik met spuitzak tot ongeveer de helft (hoeveel gram??). Daarna bak ik ze en als ze klaar zijn wil ik ze vullen met drie verschillende vullingen: chocolade, aardbeien en sinaasappelperzik (en misschien nog gewone banketbakkersroom). Per smaak wil ik een kleurtje fondant er bovenop leggen --> uitsteken met een vorm of een glas. O ja, en deze plak ik vast met een beetje botercreme.
Maar en dan... Ik zie zulke mooie figuurtjes op de cupcakes. Hoe doen jullie dat? Kopen jullie daar allemaal losse uitstekers voor en zo ja, waar koop je die dan?
En zie ik nu nog iets over het hoofd? Het lijkt me erg leuk om te doen en als ik jullie creaties zie, lijkt het me geweldig om deze de visite voor te zetten... maar nu eerst aan de slag! Hebben jullie nog tips?

Groetjes, Fraddia

2

Re: Cupcakes versieren

Hi fraddia, allereerst welkom !
Je kan idd in de webshop kijken bij de uitstekers.
Raad je aan om gewoon even lekker te snuffelen in de shop en wat kleine dingetjes te bestellen zodat je lekker aan de slag kunt.

Ik gebruik ook vaak dingetjes uit huis, glaasjes e.d. ook heb ik een paar uitstekertjes die eigenlijk voor klei bedoeld zijn, die zijn vaak een stuk goedkoper.

Nou, succes met je cc, we zien ze wel verschijnen... ;)

3

O ja, ik had nog een vraag:
Hoe krijgen jullie de bovenkant van de cupcake plat?

4

Even een zware broodplank erop na het bakken of de kapjes eraf snijden.

evt tussen de brood/snjijplak een bakvelletje ertussen doe anders trek je het kopje van je je cupcake stub als die blijft plakken aan je plankje.

ik vul de cc ongeveel iet meer dan de helf bijna 3/4 dan komen ze mooi hoog.

en de action heeft klei uitstekertjes (mini) zit in een bolletje met klei.
wellicht is er een taartendame bij jou in de buurt waar ja misschien iets van mag lenen?

veel plezier met bakken en decoreren

Enjoy, Life, Laugh and Cake!

6

Okay, een zware broodplank en bakpapier! Handige tip!

Hoe krijgen jullie de fondant zo mooi rond voor bovenop de cc? Nog handige tips?

Ik ga vanavond richting stad. Ik ben van plan om een metalen muffinvorm en uitstekers te kopen. Ben benieuwd of ik iets leuks kan vinden bij Action of Xenos. Nog andere leuke (niet al te dure...) winkels?

7

Nou, heb het een en ander in huis:
- muffinbakvorm
- muffinvormpjes
- uitstekers: rond en gekarteld
- uitstekers voor klei: bloempjes, hartjes e.d.
- fondant: wit, rood en kleurstof
- cupcakemix van de site

Ik moet de ingrediënten voor de botercreme, vulling e.d. nog maken.
Ik wilde er 10 met aardbeienmouse en aardbeienbotertoef maken, 10 met chocoladevulling en een met perziksinaasappelvulling.
Als lijm gebruik ik dan botercreme of water met poedersuiker.
Vergeet ik nog iets?

En hebben jullie nog tips om de fondant zo mooi rond voor bovenop de cc te krijgen?

Groetjes, Fraddia

8

Nog tips of antwoorden?

9

Dmv een glas of een ronde uitsteker krijg je de mooie rondjes voor op de cc.

Succes ermee.

10

Misschien een tip... denk je eraan dat je een spuitzak met mondje moet hebben voor je toef....

11

Ik draai meestal even met mijn uitsteker zodat ik zeker ben dat ik door de hele laag ga.