1

Onderwerp: taart maken /pinda en noten allergie

Wie heeft er ervaring met het maken van een taart voor iemand met een pinda- en notenallergie?
Deze allergie is pas ontdekt bij mijn zoontje van bijna 2.
Voor de verjaardag van mijn tweeling wilde ik eigenlijk weer zo'n fototaart bestellen, maar dat zit er dus nu niet in.
De ingredienten mogen geen pinda's en noten bevatten en zelfs niet in een ruimte gemaakt zijn waar pinda's en noten zijn!
Nu hoor ik van verschillende kanten dat ik dan "gewoon" zelf een taart moet maken, want dan weet ik zeker wat erin zit.
Tja, dat is gemakkelijker gezegt als gedaan. Met een pakje weet ik nog wel raad (cake, muffins en appeltaart). Maar ik weet niet of ik wel zo'n mooie taart kan maken. Plus dat ik op de ingredienten moet letten.
Kan iemand mij op weg helpen?

Alvast bedankt! van een lichtelijk wanhopige mama.

2

Re: taart maken /pinda en noten allergie

2lingmama schreef:

Wie heeft er ervaring met het maken van een taart voor iemand met een pinda- en notenallergie?
Deze allergie is pas ontdekt bij mijn zoontje van bijna 2.
Voor de verjaardag van mijn tweeling wilde ik eigenlijk weer zo'n fototaart bestellen, maar dat zit er dus nu niet in.
De ingredienten mogen geen pinda's en noten bevatten en zelfs niet in een ruimte gemaakt zijn waar pinda's en noten zijn!
Nu hoor ik van verschillende kanten dat ik dan "gewoon" zelf een taart moet maken, want dan weet ik zeker wat erin zit.
Tja, dat is gemakkelijker gezegt als gedaan. Met een pakje weet ik nog wel raad (cake, muffins en appeltaart). Maar ik weet niet of ik wel zo'n mooie taart kan maken. Plus dat ik op de ingredienten moet letten.
Kan iemand mij op weg helpen?

Alvast bedankt! van een lichtelijk wanhopige mama.

Ik heb laatst ook een taart gemaakt voor iemand met noten allergie. De dame waarvoor ik de taart moest bakken gaf aan dat het prima was als ik de taart met fondant zou bekleden (dus geen marsepein gebruiken). Taart gevuld met aardbeien bavarois en zwitserse room. Voor biscuit heb ik de mix uit de webwinkel gebruikt. Alles is goed gegaan. Succes.

de rubriek 'over de site' gaat over de technische kant van de site.

ik ga je verplaatsen naar de rubriek bakken&vullen

en heb je trouwens al gezocht, voordat je je topic opende?
er staat in 'ingezonden recepten' namelijk een sticky met allerlei linkjes voor taartbakken+decoreren voor mensen met allergien.

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

4

Bedankt voor je reactie. Ik heb begrepen dat ik ook niet alle fondant kan gebruiken omdat die gemaakt wordt in een ruimte waar ook noten verwerkt worden. Dus ik moet dan even goed uitzoeken welke ik wel en niet kan gebruiken.
Het is ook nog even wennen dat je alles eerst na moet pluizen voor je iets koopt/gebruikt.

Goed dat je me naar de juiste rubriek hebt verplaatst. Ik wist niet zo goed waar ik mijn vraag moest plaatsen. Ik ben nieuw op de site dus ik moet even mijn weg vinden

Ik heb al meerdere malen gezocht en heb het zelfs op verschillende manieren met "zoeken" geprobeerd. Maar kon niets vinden. Ik zal vanavond nog eens op.

Maar de eerste stapjes zijn gezet. Zou dat dan toch gaan lukken? Ik begin geloof ik een beetje hoop te krijgen.

bij de webshop, staat helemaal links onderin een ingredientenlijst, misschien heb je daar wat aan. volgens mij staan de kleurstoffen en dergelijke ook wel ergens genoemd. en er zijn hier een boel dames die het al eens eerder hebben gedaan.

snap dat je wanhopig/radeloos oid bent, adem in adem uit, het komt wel goed....

zal je zo even helpen met wat topics zoeken  : ;)

groetjes Tirza     

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … hp?id=8912

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=72287

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=84291

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=42344

in ieder geval al iets  :)

groetjes Tirza     

7

Hallo,

Ik zit zelf met een noten en pinda allergie (en nog een paar) en ik gebruik een mix voor biscuit te maken, of je kan een gewone cake maken, dat is ook lekker. En van de fondant heb ik geen last.
Het is inderdaad aanpassen op het begin. Maar na een tijdje leer je wel wat mag en niet.
Ik vind het erg voor je zoontje nu al met zo'n allergie zitten, vele koekjes zijn dan uit den boze.

Groetjes

8

Bedankt voor jullie lieve en behulpzame berichten.
Hopelijk is mij snel duidelijk wat hij wel en niet mag.
Ik heb wel al gezien dat er ook fondant is die niet in een omgeving met noten gemaakt worden. Dus ik weet nu welk merk ik moet hebben.
Bijna alle ingredienten gevonden. Nu nog bekijken hoe ik de taart moet maken hahaha. Ik weet niet hoe het allemaal moet en wat voor attributen ik allemaal nodig heb. Ben echt een groentje  :o
Maar goed, ook dat vind ik wel uit.

Groetjes

9

er is maar 1 kindje waar ik een taart voor mak met die allergieen. Hij heeft bij mij op het kdv gezeten en ik weet zijn lijstje uit mijn hoofd, voor een ander zou ik het niet durven.
Ik weet niet uit mijn hoofd welk recept ik gebruik ben nu op vakantie. Hij is ook nog is allergisch voor koemelk ei en soja.
Wat ik in ieder geval doe ik 6 x voor dat ik begin mijn spullen afwassen, mixer en bakblik ben als de dood dat er een spoortje zit. Heb een speciaal matje die ik alleen voor hem gebruik waar dus geen spoor marsepein op zit en al mijn tooltjes en rolstokken maak ik ook 6x schoon :lol: Liever een keer teveel schoon dan te weinig.
Ik heb nu twee keer een taartje gemaakt en ik ben altijd blij as de mama belt om te zeggen dat hij nog leeft :lol:

Mariskawww.hetzoetefeest.nl www.hetzoetefeest.hyves.nl voor taarten,workshops en verkoop op afspraak van materialen en ingrediënten vlakbij leidsehage

10

Dan begrijp je vast dat ik vreselijk bang ben dat ik mijn zoon iets geef wat niet goed voor hem is.
Maar ik ga mijn best doen een perfecte taart te maken voor wat betreft de ingredienten. Wat het uiterlijk betreft heb ik er een hard hoofd in hahaha :cool:
In ieder geval bedankt voor je tips.

Groetjes

11

he,
op het forum is ook een Pia van belen uit katwijk. haar zoontje heeft ook een ernstige vorm van pinda en noten allergie. zij heeft vast tips voor je
groetjes!

12

Bedankt, ik ga haar gelijk mailen.
Groetjes,